Funderar på en VTR SP1...

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Har en VFR 800Fi -98 idag som jag verkligen är nöjd med, men drömhojen hägrar, en VTR SP-1 :Bugar

Nu undrar jag lite över denna hoj i jämförelse med en VFR, är det mycket mer extrem körställning på en Sp-1?
Är den mer svårkörd?

Lämpar den sig till t. ex längre turer på semster, & lite mer avancerad körning på krokiga vägar för en "Sporthojs rookie"

Jag är 185 cm, ca 90 kg, funkar det?

Tacksam för lite kött på benen ang. denna underbara hoj! :tummenupp

/Klas

Man hänger ganska mycket mer på styret och knävinkeln är skarpare än på VFR:en, men det är inga större problem enligt min mening (jag är några cm längre än du). Touring fungerar också även om det inte är den mest optimala touringhojen som finns.

Kolla in på http://www.vtr.nu så hittar du många erfarenheter om SP-1.

Kolla lite på millen också helt klart värt det har kört 70 mil om dagen utan problem. 181,76

HönaPower skrev:
Tra lalala....man kanske skulle köpa en annan sorts V twin...från Italien! :rolleyes:

Jag gick själv från honda till aprilia ångrar mig inte en sekund visst hondan var bra men millen är bättre i allt, även om sp1an är jävligt snygg hoj också. (hade en cbr600 innan ingen sp1)

Har kört Sp1:a på bana, men föredrar verkligen Aprilia RSV mille!
SP1:an var trögstyrd i jämförelse, segare motor(vrid) samt jobbigare körställning på.
Men den är ball det är den och motorn är underbart vibrationsfri för att vara en twin!

HönaPower skrev:
Tra lalala....man kanske skulle köpa en annan sorts V twin...från Italien! :rolleyes:

Enda anledningen att överhuvudtaget överväga en Ducati är fåfänga.

Jag är själv en fåfäng och patetisk Ducatiägare (999) men jag inser samtidigt att en SP-1 är i så gott som alla avseenden en bättre motorcykel.
Min 999:a skramlar som en diesel, är obekväm, slö och trögstyrd. Dessutom så är precis allt svindyrt till en Ducati.

Förresten så är väl VFR bland det bästa man kan ha så varför byta?
Fast....om allt handlar om vad som är bra så skulle man köpa en BMW 130i istället.
En SP 1:a är snyggast i silver!

Spettan är tung, trögstyrd och opraktisk till allt annat än buskörning. Men det är en helt underbar hoj! Har inte kört nån mille men skulle nog tro att du får mer hoj för pengarna om du köper en Mille R/Factory.

Jag vet inte hur stora skillnaderna är mellan SP1 och SP2 men jag har i alla fall kört en del SP2 och, visst det är en bra maskin. Lite spacead med digital instrument och så men skön motor o låda.

Chassit är härligt om man kör aggresivt, kör man däremot mera deffensivt så vill hojen understyra i svängarna och det är INTE skönt någonstans.

Tycker också den är lite svår att hålla på bakhjulet, men det kanske beror på att man håller ett lägre varvtal om man gämför med t.ex. en R1 eller liknande R4 maskin...

Kåpan är KASS, får massa fartvind på sig hur man än böjer och vrider på sig (och jag är bara 170cm), ordnar sig iofs lätt med ett högre kåpglas!

Trotts min kritik så gillar jag verkligen SP2, skön hoj :tummenupp

Dessutom är den skit snygg :banana

Faster skrev:
Jag vet inte hur stora skillnaderna är mellan SP1 och SP2 men jag har i alla fall kört en del SP2 och, visst det är en bra maskin. Lite spacead med digital instrument och så men skön motor o låda.

Chassit är härligt om man kör aggresivt, kör man däremot mera deffensivt så vill hojen understyra i svängarna och det är INTE skönt någonstans.

Tycker också den är lite svår att hålla på bakhjulet, men det kanske beror på att man håller ett lägre varvtal om man gämför med t.ex. en R1 eller liknande R4 maskin...

Kåpan är KASS, får massa fartvind på sig hur man än böjer och vrider på sig (och jag är bara 170cm), ordnar sig iofs lätt med ett högre kåpglas!

Trotts min kritik så gillar jag verkligen SP2, skön hoj :tummenupp

Dessutom är den skit snygg :banana

Sp1 & Sp2 är ett hett alternativ till nästa båge, att försäkringen är "billig" gör ju inte saken sämre :tummenupp

SP1:an är en av dom vackraste hojar som tillverkats :tummenupp
Underbart ljud!

Jobbig körställning som fan
Trögt chassi, men den slänger inte av en pga styrslag iallafall

Köp en, så slipper du undra hur det var sen.. :tummenupp

Köp!!!!!!! Den e så jävla snygg!! Du kommer bli nöjd!!

Köp den och ha den tills du tröttnar. Svårare än så är det inte.

KÖP!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...