Funderar på en r6 och ktm duke vad ska man välja?

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Ort
växjö
Hoj
2008 zx6r
Har funderat på att köpa en r6 2009 eller en ktm duke 990 2007.Har haft en zx-10 2008.Nu går man i tankarna på att köpa r6 eller ktm.Jag är 178 och 92 kg och vet inte om r6 blir för liten för mig,har inte möjlighet direkt att provköra den.Så ni som har en r6 eller ktm 990 hur nöjda är ni med dem.Vad finns det för och nackdelar med respektive hojar.jag själv är lite mer för r6 för att har kört alltid sport hojar och är lite rädd att det blir inte samma sak med en ktm.Men å andra sidan har hört så mycket positivt om ktm Hur roliga och lättkörda de är.Så nu tänkte jag fråga er som har sån hoj ,vad ska man satsa på?
 
vet du om det är något store skillnad mellan olika års modellerna Tex mellan 07 eller 09
 
990:n e HELT annorlunda, men på ett trevligt sätt. Skulle gärna vilja ha en av varje
 
Hade jag fått välja mellan dessa hojjar hade jag tagit KTM:en... Hade en 950SM som vart grymt rolig att köra, Duken är ju det roliga från 2 världar. :)
 
Klart du ska Ktm 990 . Mer vrid , du kan utnyttja hela registret inte bara det översta för att det skall bli kul..
+för 990: mer bus , du sitter bättre,roligare i lägre farter "lagliga tom" , billig försäkring ,
Ljudet "smaksak"

Fördel R6 : Bättre vindskydd och behagligare motorgång och bättre att toura på motorväg

Lätt val :)
 
har hört att man skall serva ktm rätt ofta medan yamaha har 1200 mil mellan service intervaller.eller?
 
Superduke r sjukt kul! på med helsystem och lite lull lull pang 140 twinhästar! kan de bli mer bus?? Roligaste hojen ja kört!
 
Kör du mycket gata tror jag du kommer tröttna på R6, speciellt i jämförelse med din förra hoj...stor skillnad framförallt när det gäller vrid. Då är nog KTM:en roligare. Planerar du istället hänga på bana är nog R6:an helt rätt.
 
Gata - SuperDuken

Bana - R6an

Gata, och en hel del bandagar - SuperDuken

Bara gata, mest stadsbus - 990 SuperMoto


Jag har bara testat R6an som kortast, men den är ju typ som CBR600RR som jag har nu, och bytte till den från SuperDuken.

Kort sagt, samma toppeffekt. SDn har mkt bättre botten dock vilket är fördel på gata där du inte håller varvet över 10000 jämt. Dessutom verkade den gå bättre än 600orna ut ur böj på bana. Men man tappar lite när man kommer upp 150+ pga luftmotståndet.

Alla ni sporthojsfanatiker som tror att sporthoj är så överlägset borde verkligen testa SDn innan ni dömer den. Det är inte kåpan som gör hojen, och SDn är närmare sporthoj än tråkig street-hoj gällande allt. Både komponenter, chassie och motorkaraktär är grymt bra och underbart inspirerande.

Skulle jag köpa en till hoj för att ha på gata skulle det lätt bli en ny SD eller möjligtvis stor-motord.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top