Funderar på en miniDV kamera!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej tänkte köpa mig en bra kamera för priset 5500kr max (med frakten).

Har kollat in dessa kameror:

Sony DCR-HC32
Sony DCR-TRV460
Canon MVX200

Men det verkar som alla miniDV kameror får dåligt på recensioner och de kan inte bestämma sig för vilken som är bäst.

Tänkte att det finns ett par bra fotopojkar här inne, så ni kanske kan rekommendera något? =)

Mvh Pr0bz

bildkvalite?
Filmsnutt kanske?

Funderar på en kamera själv, men vet inte vad , då jag aldrig har haft någon.

8mm är ute förstår jag :rolleyes:

tänkte bara passa på att låna tråden och fråga "fotopojkarna" om det är nån som har koll på HDD kamera?
fördel/nackdel om man jämför med miniDV?

No1 skrev:
Sony DCR-HC42 utan tvekan tillsammans med vårt pennkamera kit som är överlägset!! :tummenupp

Patrik,
SWT Racing...

En sån inhandlades igår!!.. :tomten verkar va jävligt bra för det priset..

5790:- på netonnet

Va tror ni om denna? Samsung Test!!
Grymt liten å lagrar på minneskort....
b2c_m_scx105.jpg

Last edited:
Vad tycker ni om kameror man kan spela in dvd med då?

No1 skrev:
Tyvärr helt värdelöst om man siktar på att göra ett seriöst film klipp då komprimeringen är helt fel vilket gör efterarbetet omöjligt enligt våra producenter...

PCMAG.COM skriver:
The video quality we got from the external CMOS cam was such that we wouldn't recommend it!!

Patrik,
SWT Racing...

Ahhh de va ju synd.... verkar ju vara så liten å smidig. Å priset va ju intressant... jäjä....

mange_jkpg skrev:
En sån inhandlades igår!!.. :tomten verkar va jävligt bra för det priset..

5790:- på netonnet

Funderar själv på en sån där. Men jag har noll koll på dv-kameror!
Antar att den fungerar alldeles utmärkt för privat bruk?, och kanske nån enstaka gång om man vill filma från hojen? :gnissla

Vad ska man sedan ha för video-redigeringsprogram då? Ser fram emot att leka lite med videos sen när man har en dv kamera ;)

För att välja rätt DV-kamera bör man ju fundera på vart resultatet ska visas i första hand.
Är det på din 50" plasma så ställer det lite andra krav än om det är som wmf-fil på Internet i litet format (då duger nästan vad som helst).

När jag köpt den kamera jag har nu såg jag till att det fanns AV-in så att jag kan koppla in en hjälmkamera.

Alltså, jag är också en ny ägare av en HC42a, hur överför man bäst film från DV tape till datorn? USB verkar ju itne fungera, måste man ha Ilink/firewire kabel?
och varför i H*LVETE förljer inte den med kameran från början för?

Lg skrev:
Alltså, jag är också en ny ägare av en HC42a, hur överför man bäst film från DV tape till datorn? USB verkar ju itne fungera, måste man ha Ilink/firewire kabel?
och varför i H*LVETE förljer inte den med kameran från början för?
Jag brottas med något liknande problem. Bilden kommer över med USB men inte ljudet. Grymt irriterande :huvet

Last edited:
skoja inte,jag har meckat hela kvällen och får inte till det, de enda jag kan komma fram till är att jag måste ha en firewire kabel, jag får inte ens datorn att "känna igen" kameran, den hittar inte nånting annat än minneskortet via USBn. Den hittar ingen DV-enhet, fattar fan inte vad som är fel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg