Funderar på en Fireblade...tips?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Funderar på att sälja min Hornet & köpa en Fireblade.

Är det någon speciell årsmodell man ska satsa på, fällor & fel?

Budgeten ligger på ca 50 papp.

Tack! :tummenupp

HönaPower skrev:
Hejs

Med 50' i budget ska du leta efter en -00:a, eftersom den årsmodellen är en helt ny hoj jämfört med -99:an; större motor (929cc), USD-gaffel, 17-tums framhjul, insprutning, motorlagrad sving, variabelt luft/avgassystem, bättre bromsar, immobilizer etc.

Köpte en 929'a för nån månad sen, kan varmt rekomendera den. Fast att hitta en i bra skick för 50 är nog svårt..

Själv köpte jag en -98 bläjd, kanon hoj i mina ögon, spinner som en katt. Dom ligger runt 50k i bra skick just nu, -00 ligger typ i 55k+ om jag inte misstar mig.

iaf, kolla 2:a växeln, så att den går smidigt i och ur samt att den ligger kvar vid pådrag. Den växeln bruka bli lite härdad efter diverse slangningar.

Äh, leta fram ett kanonex av 93:an istället!(seriöst alltså) Fet effektkurva och du blir definitivt inte avhängd av sprillans heller, sen kan du ju svinga en bägare eller sju för resten!

Håller med dom tidigare att -00 är att föredra, sedan kanske det inte finns många som har satt ut dom för det priset är en sak... Men utsatt pris är inte samma sak som betald kostnad för mc.. Leta o pruta, o var inte för ivrig.

HönaPower skrev:
Hejs

Hade en -00 innan nu har jag en -97. Skillnad som natt o dag. Köp en -00 även om den är ett par tusen dyrare. Du ångrar dig bara senare annars. Tycker iofs att det inte är nåt fel på min men det är en väldig skillnad.
Lycka till :tummenupp

Likadan som min!
Det är en trevlig hoj, men lite dyrt för att vara så gammal och 16-tums framdäcken är dyra eftersom dom inte är så vanliga. Jag tror heller inte att försäkringen är så mycket billigare på den än på en 00a.
2500 mil för ej hoj som står i Stockholm låter lite misstänkt också.. Min har gått 4200+. Hade jag 50k i min hand hade jag nog satsat på något nyare..

/B)

HönaPower skrev:

badcat skrev:
Äh, leta fram ett kanonex av 93:an istället!(seriöst alltså) Fet effektkurva och du blir definitivt inte avhängd av sprillans heller, sen kan du ju svinga en bägare eller sju för resten!

Instämmer fullt :tummenupp
Blir lite mer personligt om du nu lägger något värde i det.
Har själv haft en -92:a som var helt underbar.
Lycka till med köpet vad det nu blir :)

Har en 99:a och kan intyga att det är en riktigt bra hoj.
Rolig att köra och med kraft så det räcker.
Föredrar faktiskt 99:an framför 00:an mest pga att insprutningen på 00:an är, enligt min mening, lite ryckig. Av- och på-slag känns lite väl mycket.

Annars så är 00:an en bättre hoj över lag. Det är ju ändå en uppdatering av den gamla modellen.

Inga egentliga fallgropar när det gäller 98-99 modellerna. Allt är väl inarbetat och välprovat.
Kolla bara dom vanliga sakerna. Däck, drivpaktet, service, osv..

Lycka till med köpet...

Betala inte mer än 45' för en 99:a. 00:an är mycket bättre, och med tålamod hittar du en för 50'-55'.

Oj oj, nu blev det knivigt beslut!

Designen på 00:orna är ju lite råare onekligen, men den gamla är fin den med.
Jag har inte bråttom, så jag letar tills rätt hoj dyker upp!

Tack för alla tankar & tips!

Brorsan har haft en blade 99 och kör nu en 929. Dessa går ej jämföra. 929 är "mer" av allt. 929:an är till salu för han ska visst ha en twin (sp1). Skicka ett pm ifall du är sugen.

/Badger

Back