Funderar på att köpa scooter eller mindre mc

mr.abilica

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Ort
Hägersten
Hoj
ingen
Hej, jag är äldre och har tidigare ägt och kört Kawasaki 400 LTD och Yamaha XV 750. Nu funderar jag på att köpa 2-hjuling igen. Jag tycker inte om höga farter så sporthoj är inget för mig. Jag tittar på scooter, och egentligen skulle 125cc räcka, förutom att försäkringarna verkar dyrare, då är det kanske bättre med ca 300cc.

Det jag ska ha den till är att i Stockholm åka till jobbet och rackethallen, det är ett par mil max och maxhastigheten är ju 70 på vägarna. Sen vore det ju trevligt att åka längre sträckor ibland, med sambon, men det är inget krav då bil finns.

Klart att en MC med med kåpa är ett alternativ, har tittat på t.ex. Kawasaki er6f. Tycker det vore trevligt att kunna åka även om det kommer regn och då tänker jag att en scooter är prefekt. Men låg försäkring vore trevligt.

Vad rekommenderar ni? Ha det fint, Peter.
 
Last edited:
För att åka runt lite i stan hade jag utan tvekan köpt mig en MSX 125, men då får du lämna sambon hemma ;)
 
Yamaha T-MAX 500 är en fantastisk scooter! Jag har en -02 som råkar vara till salu:brynad

Jag ska köpa en Honda GoldWing istället, bara för att jag kan:D
 
Köper man av välkänt märke har jag svårt att se vad det skulle vara för skillnad på olika. Även Kymco, som är koreanskt, ska väl vara bra nu för tiden. Jag tror du gör rätt i att sikta högre än 125 cc. Även om man tänker sig att man max kommer göra 70 mest hela tiden kan det vara skönt för själen att veta att man inte blir omkörd av lastbilar till höger och vänster om man skulle råka komma upp på 100-väg eller högre.
 
Kul att höra! Hur är det med försäkringar då? Jag har läst en hel del på nätet men får ingen uppfattning i vad det skiljer i pengar. Det kanske inte är så stor skillnad och då är det viktigare att det blir en någorlunda trevlig hoj?
 
Försäkringar är väldigt individuellt och beror mycket på var du bor, och då inte bara vilken stad du bor i utan exact vilket område och statestik från övriga som bor där.
 
Lätt mc (125cc) är billiga som faaan att försäkra.
Jag betalade 1700 hel/hel för mina hos folksam när jag var 17-18.
Trots att jag kvaddat 2 hojar tidigare som också var försäkrade hos folksam.
När jag frågade hur det var möjligt fick jag till svar att lätt mc utgör en så sjukt liten kostnad för dom att det knappt märks, därför blir det billigt så in i helvet att försäkra dessa.
 
Tack, jag har förstått att det är dyrare med 50cc, medan 125cc kan vara billigare än t.ex. 300cc
Ska man ligga och dra på större vägar är naturligtvis en lite mer än 125 cc lämplig men 125-scootrar av äldre modell är sanlöst billiga att försäkra
Har en Yamaha 125cc -92, kostar 680:-/år, en EU-moppe 50cc, det 3-4-dubbla.
 
Tycker scooter är den optimala transporten i stadsmiljö, har både en turbohoj och grushoj för annan åkning men avskyr att åka de hojarna i staden. De är helt enkelt för besvärliga och stora att krångla sig fram med jämfört med en pigg scooter. Jag skulle titta på de Italienska 2-taktarna, vilka iofs börjar bli ovanliga och lite svåra att få tag i men Gilera Runner 180, Piaggio Typhoon 125, Aprilia sr125 är ju riktigt roliga att åka på. De delar ju på samma motor i lite olika versioner och är mycket driftsäkra.
 
Tycker scooter är den optimala transporten i stadsmiljö,

I Italien blir man konstant omkörd av scootrar (inne i stan) dom verkar sjukt smidiga! Och det verkar inte finnas nån begränsning för vad man kan transportera med en scooter.
Tror dock att många här nere lärde sig köra innan dom lärde sig att gå...
ImageUploadedByTapatalk1439993145.474516.jpg
 
" Jag tycker inte om höga farter så sporthoj är inget för mig."

Välkommen då till sporthoj.com...
 
Jag har kört (moderna) scootrar som vardagsfordon i snart 15 år. 125-180-200-500 cc.

125 cc duger i stan. Men så fort du kommer ut på en 90-väg blir det jobbigare - då måste du köra mer eller mindre med rullen i botten för att inte vara i vägen. Toppfarten är kanske 100-110 som bäst. Om det inte lutar uppför. Skjutsa? Ja, gissa... ;) Inte optimalt, men visst, allt går om man vill tillräckligt.

500 cc - där har du en tung mc. Som kanske toppar 160 eller mer och där du ledigt ligger i 130 i ytterfilen på motorvägen. Åtminstone med min gamla TMax som jag körde i 8 år (grymt fin scooter, för övrigt!). Fast en 500-600 cc väger en bra bit över 200 kg och är m a o inte lika smidig i stan som en mindre scooter. Fortfarande smidig, men större och tyngre än de mindre.

Mellanskiktet skulle jag titta på om jag skulle köpa en "allt-möjligt-scooter" idag. 300 cc känns som en bra kompromiss. Testa t ex Kawas J300. Smidig och väldigt lättkörd, har 28 hk och pinnar på rätt bra. Bra kurvegenskaper, kan läggas ned rätt bra i kurvorna. Hondas 300:a är ett annat alternativ. Har inte provat själv, men den har också många "fans".

Testa och provkör, och bilda dig en egen uppfattning!
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top