funderar på att köpa en ducati 748 -00...

Hitman

Hesitation kills you
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr 600 -01
Tjena, funderar på att köpa en 748. Vad bör jag tänka på / akta mig för. Den har gått ca 2000 mil och regelbundet servad enligt ägaren. :confused:
 
ducce 748

ett svar som "servicekostnad" låter ganska okunnigt...
så vitt jag vet gäller det även övriga hojar, eller???
748 som sådan är en jäkligt rolig hoj. skulle däremot avstå från den om du kör mycket i stan. roligast på snabba landsvägar eller bankörning.
enda problemet jag känner till gäller vipparmarnas förkromning. på vissa årsmodeller (tex. -01) släpper dessa. våldsamt dyrt isf.
relativt lättmekad. de flesta duccar är entusiastvårdade och används knappast för stunts eller publikfriande kallstarter, med därav resulterande skador.
priserna ligger idag relativt bra, säkerligen oxå pga. försäkringskostnader.
finns inom serien allt från E (entry) till R (race). en del säkerligen inte nytt för dig. vill du ha mer info, titta in på www.ducceklubben.org.

ha´re
 
Oljeläckage vid foten av främre cyliner hade jag kollat. Och att 2000mila-servicen är gjord. Ring annars biscaya och fråga vad den skulle kosta och pruta ner det priset.
Annars är det väl det vanliga som gäller.
 
vad kostar försäkringen på en ducce gämfört med en r6a eller gsxr750???
 
Ska du byta från suzuki till ducati :fatta! Ett dåligt val tycker ja!!
 
wol skrev:
service kostnad
:confused:

Duccarna är betydligt mer lättmekade än de 5 japanska hojar jag har haft förut. Är du lite händig gör du det mesta själv och det behöver inte kosta så mycket.

Vill man veta vad service kostar på verkstad kan man t ex titta hos http://www.motoveloce.com/
Ringer du Micke på Motoveloce kan du säkert också få bra tips om vad du bör tänka på om tänker köpa en 748:a.

/RedTop
 
Enda problemet med Ducati, som jag upplevde, var att det inte finns så många auktoriserade serviceverkstäder.

Kanske inte så viktigt för alla men jag tyckte det - och det var fanemig inte lätt att få en snabb tid hos Ducati Stockholm. Inte så konstigt eftersom det finns så få auktoriserade verkstäder antar jag.

Har man ingen garanti på hojjen och inte räds att mecka själv, är dock duccarna fantastiska att köra och försäkra (jämfört med rETTAN är det mesta billigt att försäkra!).
 
Jag provkörde en i lördags! Ägaren hade renoverat motorn under vintern och det var något ramlager som hade "gängat ur sig" och skrapat mot vevpartiet eller nåt (minns ej detaljerna). Ett standardfel om jag förstod det rätt. Fint chassi och bra bromsar, men något klen i motorn (men det beror förstås på vad man jämför med :) ) och en varvtavla som aldrig ville ta slut :D Servicen kan vara dyr som tusan, men hojarna är gjorda att skruva med (lyfta bort hela motorpaketet lätt) och har man inte tummen mitt i handen så gör man det mesta själv. 3.000:- ca i hel/hel-försäkring är inte så pjåkigt det heller...
 
Har inte koll men gissar att bröderna-Mullo kan svara på det där bättre, nog bara en tidsfråga innan dom hittar in i denna tråd.

Har själv bara provat 748R och visst får man varva den rätt friskt men sen tar det fart! Inte världens bekvämaste hoj för gata men dom är grymt snygga hojar så det kan man ju helt ta i utbyte, på bana blir det som fisken i vattnet.

Servicekostnaden är väl egentligen inte dyrare än på nån japs, intervallerna är ju ganska samma. Dom vanliga fördomarna om Ducati. Dock kan det ju kosta ett par kronor just att ställa ventiler och så, det görs ju på tid = pengar och sen är det väl upp till var och en hur mycket man vill/kan mecka för att hålla kostnaderna nere.

Men som vanligt, Ducati är ingen kvalité, effektlösa, dyra att serva och ingen vill ha dom :3freak :7peta :7peta Yeah right... :tungan

Lycka till med köpet! :tummenupp
 
Hitman skrev:
Tjena, funderar på att köpa en 748. Vad bör jag tänka på / akta mig för. Den har gått ca 2000 mil och regelbundet servad enligt ägaren. :confused:

...har ägt diverse japsare men är numera inbiten ducce ägare och är väldigt nöjd. Det är dessutom betydligt roligare att åka hoj där effekten i princip kommer direkt vid gas och inte vid 9500 rpm "Zzzzz"... Det blir en mycket jämnare, skönare och snabbare körning. Dessutom kan man ju alltid ställa sig frågan varför Ducati regerat i SuperBike i så många år :D ...
 
Hitman skrev:
Tjena, funderar på att köpa en 748. Vad bör jag tänka på / akta mig för. Den har gått ca 2000 mil och regelbundet servad enligt ägaren. :confused:

Köp en 748R då vad du än gör.

Lyssna inte på de som klagar på ducce eller påstår att servicen är dyr.

Spring o köp.
 
Ducati for life skrev:
Dessutom kan man ju alltid ställa sig frågan varför Ducati regerat i SuperBike i så många år :D ...

Eller så kan man fråga sig varför de suger i motoGP :7peta

Nån som provat en sur ducati 600S :rofl
Lämnar INGET på bakhjulet o saknar vrid helt.....
 
Mavve skrev:
Köp en 748R då vad du än gör.

Lyssna inte på de som klagar på ducce eller påstår att servicen är dyr.

Spring o köp.

Så sant så sant.

Kör själv en 748sp med 5900 mil på mätaren och den går som en klocka, ok den är lite dyrare att serva men det tar man in på billigare försäkring, jag pyntar 6900:- hel/hel boendes mitt i Malmö.

Det är helt enkelt en underbar maskin med ett suveränt ljud och en maskin som bara älskar kurviga vägar.

Att du sen får en hoj som kanske inte är så jättevanlig är väl bara ytterligare ett plus.

Franke
 
Hitman skrev:
Tjena, funderar på att köpa en 748. Vad bör jag tänka på / akta mig för. Den har gått ca 2000 mil och regelbundet servad enligt ägaren. :confused:


Det är en riktigt snygg hoj får man ju säga, men som någon/några andra har skrivit, tänk på att service kostnaden trots allt är mycket högre än på en japanare. Förra säsongen var det tre stycken 748or i vårat gäng, i år finns en. Den som finns kvar gjorde precis 1000 mila servicen och den gick på 8000:- spänn ungefär... men tycker man att det är värt dom pengarna så tycker man! :) kika även att den inte läcker olja vid främre cylinderfoten.
 
Mavve skrev:
Eller så kan man fråga sig varför de suger i motoGP :7peta

Nån som provat en sur ducati 600S :rofl
Lämnar INGET på bakhjulet o saknar vrid helt.....

äuhm - du kanske skulla ta och jämföra riktiga hojjar mr... GP är prototyp hojjar. Dessutom så har du provkört en Kawaskaki ER-5, oj vilken upphetsande hoj!!! :Bugar Du kan ju för fan inte jämföra en ex 600 med en Gsx-R 1000, tex - det fattar väl vem som helst att gixxern lämnar vilken 600a som helst bakom sig. Dessutom - hur går det för gröna faran - menar kawaskaki i GP? Och har DU kört en ducce?
 
Som fd Ducceägare upplevde jag följande som negativt;

1. Servicekostnaden (du vet aldrig vad det hamnar på pga vipparmarna, ca 900 kr / st och du har totalt 16 st öppnare samt stängare på en 4-ventilare). Inte ovanligt att 3-4 vippor är kassa vilket ger en nätt summa på 2700-3600 kr utöver den redan tidkrävande (kostsamma) grundservicen.
2. Oljedebatten. Ett evigt tjat om vilken olja som smörjer/inte smörjer vipporna. Detta resulterade att jag ofta körde o var lite halvnervig ang. oljevalet.
3. Ljudet! (??). Duccar låter generellt helt underbart men bor man som jag mitt i ett villaområde med en massa barnfamiljer (och generellt är en hänsynsfull person) är det bara jobbigt o starta upp den 06:00 när man ska iväg till jobb.
4. Vipparmsproblemet/oljedebatten fick mig att varmköra i 4-5 min och ta det redigt lugnt tills tempmätaren visade +60. Klok o göra på alla hojar men dessa saknar vipparmar.

Jag är nu en helnöjd och lika lugn ägare till en ny ZX6R istället.

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top