Funderar på att dreva!!

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Kan ngn ge ngr tips för att få zx9´an lite rappare :cdevil , jag har kastat in ett dynojet kit på den och ställt in den mot sittande helsystem!
Nu skall den nog drevas, jag funderar på dreva bak och ha kvar orginal fram.
Rätt tänk? Jag vill inte ha ngn turbo eller sånt..
Kan ngn tipsa om bra drev. Skall lägga om hela drivpaketet till våren.

Tornet
 
en lätt portning av toppen och lite lättare fjädrar till ventilerna + lite lättare
och högre komprimerande kolvar. Vevstakarna självklart också lättas.
Sedan tar du och ser till att avgassytemet är så öppen som möjligt + bänka allt
så det är optimalt : )
Ingen turbo sa du va? :va
 
Hightower skrev:
Kan ngn ge ngr tips för att få zx9´an lite rappare :cdevil , jag har kastat in ett dynojet kit på den och ställt in den mot sittande helsystem!
Nu skall den nog drevas, jag funderar på dreva bak och ha kvar orginal fram.
Rätt tänk? Jag vill inte ha ngn turbo eller sånt..
Kan ngn tipsa om bra drev. Skall lägga om hela drivpaketet till våren.

Tornet


Standard för att få lite effekt till låg kostnad är ju att dela topp packningen.
Den är uppbyggd i 3 skikt.
Ta bort mittenskiktet och använg kopparpasta på spray som lim på alla sidor.
Dra ihop och vipps har du fått en komp ökning till kostnad av lite kopparpasta!

Bänkning av hojen med inställning är ju att rekomendera.
Där brukar många hästar hitta hem efter att ha latat sig i nått utrymme i motorn!

Drevning.
1 kugg mindre fram brukar ge samma som 2 mer i bak.
Så en kombniation av 1 ner fram 2 upp bak brukar ge önskad effekt.

Sen så beror det på vad du har tänkt dig för effektökning / Kostnad...
Det går att spåra ur hur mycket som helst...

Recept på ett par till hästar är: Portning och plastning av kanaler 8-10000:-
Kammar av värre modell med tillhörande hårdare fjädrar (inte lättare som data snubben skrev :rolleyes: ) kanske 7000:-
Ställbara drev till dessa för optimering typ 1500:-
Borrning av motorn med värre kolvar....Kanske 8000:-
Tändförställare...2000:- ?
Keihin cr39 mm förgasare (nu när dom gamla har fått Dynojet och liksom gjort sitt) Beggade för 6-7000:-

Men det är ju inte ett måste att gör allt detta... :3freak
Att splitta packningen och börja med det är ju alltid en start... :tummenupp

Och det finns beggat att hitta som har mycket kvar att ge.

ReDan skrev:
en lätt portning av toppen och lite lättare fjädrar till ventilerna + lite lättare
och högre komprimerande kolvar. Vevstakarna självklart också lättas.
Sedan tar du och ser till att avgassytemet är så öppen som möjligt + bänka allt
så det är optimalt : )
Ingen turbo sa du va? :va

Sluta inte på ditt dagjobb för att börja trimma hojjar... :D
 
Kamikaze kid skrev:
Sluta inte på ditt dagjobb för att börja trimma hojjar... :D

:hihi Vafan, tror du inte på mitt sätt att trimma : )
Uppgradera filosofmunstycket sedan skruvar man på
inställningen på kärleksdrevet och vipps så har man en
snabbare stötstångkolv : )
 
ReDan skrev:
:hihi Vafan, tror du inte på mitt sätt att trimma : )
Uppgradera filosofmunstycket sedan skruvar man på
inställningen på kärleksdrevet och vipps så har man en
snabbare stötstångkolv : )
gillar redans sätt att trimma resultatet är inte det viktiga utan hur bra det låter när man beskriver det. :yoparty
så nu har jag visat min okunskap vad gäller mekaniska utsvävningar. :rodnar
Tur att kamikaze och annat duktigt folk finns :tummenupp
 
Det finns en god anledning till att öka på bakdrevet så mycket man kan/vill och låta framdrevet vara så stort som det finns plats för. Det blir ökade effektförluster ju mindre runda dreven är. Ett mindre framdrev blir kantigare och därmed förlorar man effekt. En bra kedja som hålls väl smord är också någon hästkraft extra.

Programmerbart tändsystem är fint. Då kan man ha en snäll startkurva som gör hojen extremt lättstartad och sedan på högre varv, ställa in med en rejäl förtändning för optimalt effektuttag. Man kan även lagra några färdiga kurvor för olika typ av körning (typ: sport, ekonomi och shit-the-pants-mode :D ).

En lättare putsning av insugs- och avgaskanalerna kan man gör själv, men för att få det riktigt fint så bör man vända sig till någon som kan den hojtypen. Vissa motorer är redan bra från början i någon del. T.ex. kan insuget vara rätt och ingen plastning behövs. Andra har för lite gods över för att det ska gå att fräsa ur mer. Ett dåligt jobb kan ge sämre vrid och effekt i slutändan, men rätt gjort brukar det gå att hitta några pållar till över hela registret. Kammar kan man välja efter vilken karaktär på motorn man vill ha. Bra vrid i botten ( = bra körbarhet ) eller mycket kräm på toppen ( = rejsprestanda ).

Det går att gräva ner precis hur mycket stålar som helst. Jag fixade till KTM:en för ett par år sedan för i runda slängar 30 tusen och det var bara en (1) cylinder ;) Extremt körbar och ändå med pulver som räcker till och blir över, men lite väl dyrt egentligen om man tänkar vad man får för slantarna :3freak
 
låter vansinnigt alltihop tycker jag.

Även om du trimmar den där för 30 tusen blir den inte i närheten av en R1a -98 som du kan få för 40 tusen kronor. Undantaget om du bara ska raca rakt fram men jag antar att du vill ha ut körglädje i kurvorna med.

men att byta ett drev är ju en annan sak, det kan du gott göra. Håller med TomK om att du bör behålla så stort framdrev som möjligt och hellre byta till ett större bakdrev om du vill ha lite rappare maskin.

lycka till
 
Drevet var det ju..

Jo fan krygan.. inte skall det plöjas ned några enorma summor ut i blå busslinjens enda stolta deltagare, men drev blir det! Ja börjar där.. :rolleyes:

Sedan vill man ju inte susa runt på den vanligaste å mest sålda riskokaren bara för att det är en lite livligare krabat än blåbussen.. :7peta

Men du har ju rätt det skall ju vara lite mer är rakt fram.. lite uppåt åsså :tummenupp

Tornet, nu i Boden med -30 på kvicksilvret
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top