Fultema Mc Olja 29/5 i en Xj 900

kör med på biltema... stunt, vardags körning och bankörning... rullar än

Funderar på att testa Biltemas racingolja. Ska göra ett extra oljebyte mellan 1200 o 1800 mil. Kan jag hoppa över filterbytet (ja, jag är lat)? Har Motul 7100 i nu.

Jaha!?

Själv tog jag biltema då det enligt utsago är exakt samma olja fast i annan förpackning. Ska vara Mobil 1 som står för både Statoil´s samt Biltemas oljor.

Har någon facit så rätta mig om jag har fel.

Kör Biltemaolja jag med... växellådan är betydligt smidigare nu än med Pennzoil som jag hade tidigare. Inget kopplingsslir eller något problem alls.
Så jag fortsätter nog med samma även nästa byte.

Jaha!?

Själv tog jag biltema då det enligt utsago är exakt samma olja fast i annan förpackning. Ska vara Mobil 1 som står för både Statoil´s samt Biltemas oljor.

Finns bara ett raffinanderi i Sverige som krackar/tappar smörjolja och det
ligger i Nynäshamn.
Det är inte bara hos vin/sprit som det finns sk. "härtappat".

Det VIKTIGA när det gäller oljor är fortfarande:
De internationella kvalitetsfordringar som den uppfyller, det kollar du i din
mc's Instruktionsbok tex: API SH, JASO MA.

ALLT annat har bara med REKLAM/MARKNADSFÖRING att göra.

KentW

Jaha!?

Va tur då att jag kör med castrol :)

Funderar på att testa Biltemas racingolja. Ska göra ett extra oljebyte mellan 1200 o 1800 mil. Kan jag hoppa över filterbytet (ja, jag är lat)? Har Motul 7100 i nu.

JA så fort skitar inte filtren igen, du kan låta bli att byta, men jag måste ändå fråga: Varför detta "extra" ojebyte redan efter 300 mil?

Jag har kört min hoj på Dyrolja a 170:- litern och satt nu o kollade kvalitetsklassningen och såg då att biltemas olja har en högre kvalitetsklass än OK/Q8 racingolja enligt API systemet. Vad kör jag på nästa gång...??

Har bara provat Biltemas Racing olja i Husan.
Men det gillade inte kopplingen, går inte att slira iväg alls.
Man får dutta iväg på kopplingen.
Har provat oljan vid två olika tilllfällen med samma resultat.
Inte för att det är ett jätte problem men ska man köra gata så blir det lite jobbigt i längden.

Spöar verkligen skiten ur min Highland varje gång jag kör den, den går i princip på fullgas/fullast från början till slut. Efter 900mil snart, är allt fortfarande frid och fröjd. Inga missljud, inga glapp. Lådan och koppling funkar utan anmärkning.
Visst, byte sker vad 200:e mil, men oljan som kommer ut är smutsig så den gör sitt jobb. Inga beläggningar nånstans under locken. Just ja, den har gått på Biltema olja mest hela tiden.

Nu är det dags att byta på Prillan och eftersom Aprilia själva rekommenderar 10/40 så blir ju Biltema Racing som handen i handsken. Eller är det NÅGON som har andra fakta? (Har sett vevlagerhaveri gigante på en RSV, den motorn gick konstant på Motul 5100, med nogsamma byten) - Så märke eller inte kvittar för mig, det är funktion jag är ute efter. Namnet säger inte ett smack. Jag lämnar heller inte bilen till en märkesverkstad, av förklarliga själ..

Jag köper motorolja av en bonde jag känner , 18kr / liter.
Statoil 15-50 helsyntet longlife.

Upp till 100% längre bytesintervall med med denna olja enligt manualer till tunga motorer.

Jag köper motorolja av en bonde jag känner , 18kr / liter.
Statoil 15-50 helsyntet longlife.

Upp till 100% längre bytesintervall med med denna olja enligt manualer till tunga motorer.

Är denna olja JASO MA klassad. Annars är det inte säkert att den lämplig tillsammans med våtlamellkoppling.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park