Fultema Mc Olja 29/5 i en Xj 900

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Som överskriften lyder, tömde ut den gamla och ganska så mörka oljan av okänt fabrikat och fyllde på 2.8 liter av biltemas racing 10/40 mc olja. 75 kr/liter ger en total kostnad för bytet av 225 kr för olja och 50 kr för filter dvs 275 kr.

Reflektioner så här långt ?

Yamaha Xj 900 är ökänd för att vara känslig för vissa oljor och slirande koppling. Har bara kört 5 mil, men än så länge inga problem där.

Motorgång, jämn och fin. Kan vara placeboeffekten, men känns nästan som om växlarna går i tystare och finare nu än tidigare.

Ska ta en tur ner till Malmö och tillbaka i helgen, får se om det kan få mig att ändra inställning.

Så här långt är mitt motto "Once you go Biltema you never go back."

Last edited:
kommer garanterat klagas i tråden av folk som insisterar på att Biltema är skit trots att dom inte testat den...oftast grundas åsikten på någon gammal hylsa som gått sönder efter första gången...

Hade det inte varit för att min cykel gått så kort och servas av firma så hade jag garanterat kört biltema!!

snart dax fär mig att serva hojen lutar åt biltema oljan kört den oljan i bilen dom senaste 6 åren funkar hur bra som helst å med en sån billig olja har man ju råd att byta oftare å de kan ju aldrig skada

Läs trådarna "Allt du vill veta om oljor" del1 resp del2 under sticky's (tre första raderna i teknikforumet), så står det en hel del om biltema kontra andra oljor.

Körde på motul tidigare i 929:an men testade att byta till biltemas racingolja jag oxå och jag fick samma känsla, att växlarna gick i lite smidigare och defenetivt inget kopplingsslirande.. kommer garanterat fortsätta med den oljan :)

Har kört feltema raceway ett antal tusen mil i min gixxer-750 och den har funkat bra där, växlingarna blev lättare än vad dom var när jag köpte den (har ingen aning om vilken olja som låg i då)

En xj900 har nog lägre krav, till min zzr600 blandade jag (efter tips i oljetrådarna) 50-50 billtema raceway och biltema mineral och den funkade ändå bra under dom 3-4000 mil jag hade den :tummenupp (fast det är klart, XJn är väl luftkyld och då blir det lite varmare så då kanske man vill ha syntet ändå).

Min motivering till o köra Biltema helsynteten var som följer:

1. Billig
2. Frågeställningen om dess kvalitet och egenskaper här på forumet.
3. Alltid retar det någon.

Att blanda och mixa, well orkade tydligen inte läsa så långt i oljetråden. Sugen på en snabb resume om varför hur och dyl?

Min motivering till o köra Biltema helsynteten var som följer:

1. Billig
2. Frågeställningen om dess kvalitet och egenskaper här på forumet.
3. Alltid retar det någon.

Att blanda och mixa, well orkade tydligen inte läsa så långt i oljetråden. Sugen på en snabb resume om varför hur och dyl?

Det är bara ett sätt att göra oljan ännu billigare, för den resulterande oljan (som då blir semisyntet/delsyntet/blended eller vad folk nu gillar att kalla det...) håller ändå såpass hög kvalite´att den räcker mer än väl för de trots allt väldigt korta oljebytesintervaller hojar normalt sett har. (dvs 600 mil och därikring).

Blandningsförhållandet kan du bestämma själv, men ju mer helsyntet du har i ja desto högre kvalitet skulle man kunna uttrycka sig enkelt.
Jag rekade nog 1 till 3. Dvs 1 mineral till två syntet.
Eller nåt liknande. (jag ville iaf ha mer syntet)

Men...återigen: Då helsynteten trots allt är så billig så fanns i princip ingen anledning att palta.

Uppdatering

50 mil senare går den fortfarande lika bra, om inte bättre. Känslan av att växlarna går i lättare kvarstår, inget obehagligt knack eller motorhaveri. Så kan nästan tro att fultemas oljor går att använda.....

Ang Dr Bike:
3 liter helsyntet blir 75 x 3 = 225
2 liter helsyntet + 1 liter mineral blir 75 x 2 + 40 = 190
Med de marginella skillnaderna i pris kan jag inte motivera att gå på en lägre kvalitet. Inte ens då det gäller biltemaoljor och jag är känd för o vara dumsnål.

Uppdatering

50 mil senare går den fortfarande lika bra, om inte bättre. Känslan av att växlarna går i lättare kvarstår, inget obehagligt knack eller motorhaveri. Så kan nästan tro att fultemas oljor går att använda.....

Ang Dr Bike:
3 liter helsyntet blir 75 x 3 = 225
2 liter helsyntet + 1 liter mineral blir 75 x 2 + 40 = 190
Med de marginella skillnaderna i pris kan jag inte motivera att gå på en lägre kvalitet. Inte ens då det gäller biltemaoljor och jag är känd för o vara dumsnål.

Bytte filter o olja (biltema racing 100%)) i förra veckan och var ute i helgen på en liten provtur. Inga som helst problem med växlingen, gick mjukt o fint :tummenupp . Skall till Gotland o "hårdköra" :gnissla i fem dagar, då får den bekänna färg. Återkommer efter detta med, förhoppningsvis, goda erfarenheter. :)

Jag kör på Biltemas Racing olja i hojen, funkar fint. Har även deras led-blinkers. Att rekommendera har även en extra funktion. man kan koppla in dom på bromslyset så lyser 6 dioder rött. Mycket porrigt!
Enda jag inte vart så imponerad av var deras kedjelås. Söp bort mitt gamla så köpte ett från biltema och det "nyper" länkarna runt kedjelåset sitter som berget. stortsett stumt. Kanske bara oflyt.

efter vad jag har hört så är det statoil som gör biltemas oljor, stämmer det någon som vet ?

Ni som kör biltema olja kör ni med biltema hjälm oxå, kanske nåt budget skinnställ av okänt märke och däck av märket shinko eller vad dom nu heter...

Det jag undrar är om dom som köper biltema olja är ekonomiska i andra situationer oxå eller köper ni nya r1:or varje år och köper helsystem och pc3 för 20000kr om året tex???

Körde på motul tidigare i 929:an men testade att byta till biltemas racingolja jag oxå och jag fick samma känsla, att växlarna gick i lite smidigare och defenetivt inget kopplingsslirande.. kommer garanterat fortsätta med den oljan :)

Bytte också från motul till biltema och upplevde samma sak.

Jag kör på Biltemas Racing olja i hojen, funkar fint. Har även deras led-blinkers. Att rekommendera har även en extra funktion. man kan koppla in dom på bromslyset så lyser 6 dioder rött. Mycket porrigt!
Enda jag inte vart så imponerad av var deras kedjelås. Söp bort mitt gamla så köpte ett från biltema och det "nyper" länkarna runt kedjelåset sitter som berget. stortsett stumt. Kanske bara oflyt.

Märkte också att deras kedjelås nyper men länkarna runt om fungerade bra fast man kände av att det var liite stummare. Detta har jag upplevt på samtliga biltema kedjor jag hållt på med:rolleyes: .

Last edited:
Ni som kör biltema olja kör ni med biltema hjälm oxå, kanske nåt budget skinnställ av okänt märke och däck av märket shinko eller vad dom nu heter...

Det jag undrar är om dom som köper biltema olja är ekonomiska i andra situationer oxå eller köper ni nya r1:or varje år och köper helsystem och pc3 för 20000kr om året tex???

På vilket är är dina frågor relevanta för tråden :confused:

Jag kör Biltema-olja, och nej, jag är inte ekonomisk, men smart.
Biltema ligger vägg i vägg med Statoil, likadan olja, halva priset, vilken butik hade du själv valt ?

Kör Biltema i blejden och växlarna går i smidigare än med Castrol som jag hade i innan, så biltema is the shit och det blir det i fortsättningen med.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park