Fulmek inför ombesiktning

c0la

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Skrotad
Kreuger skrev:
Gör sig nästan ännu bättre på de här korten.....

För er som inte sett hojen innan lägger jag till ett kort som visar hur det såg ut från början, innan vansinnet startade....

Nån som har några tips för att få fart i diodlysena så bromsljuset i dem syns? Teddan? Vill ju inte åka omkring såhär.... :rolleyes:

men... låt mig tänka här nu.....
den gick igenom besiktningen så där???
ojojoj... då måste jag säga grattis.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Sådär, då var hojen igenom besiktningen då, fullt godkänd enligt alla konstens regler.

Som M:et påpekade var det ytterligare några saker som man skakar på huvudet åt redan under första besiktningen igår.
När jag rullade in började han med att kolla ljusbilden fram, när jag då släppte styret och la all vikt på bakdämparen så höjdes fronten lite och ljusbilden kom för högt. Jag såg det själv och lättade genast på belastningen mot sadeln och stod på fötterna istället för att sitta på hojen. "Ljuset står för högt" är det första han säger. Jag svarar att, nä, nu är det ju bra. "du ska sitta PÅ motorcykeln" får jag till svar. Sätter mig tillrätta, fattar styret och korrigerar in min vikt så att ljusbilden hamnar perfekt och säger åt honom att "nu sitter jag på hojen"...får bara ett grymtande till svar.

Kollar bromsljuset i spegeln och grymtar lite, går och ställer sig bakom och vill att jag ska bromsa. grymtar lite till om att "det var lite svagt det där".

Han lyckades ju inte sätta dit mig på framljuset så bakljuset ska väl gå då tänker han väl. Nog för att det kanske är lite svagt bromsljus beroende på att dioderna är monterade i vinkel neråt och lyser skarpt rakt men har dåligt sidoljus så står man rakt bakom hojen syns det lite dåligt. Jag argumenterar lite för vad som är gränsen för "dåligt" och får då veta att det är han som bestämmer det... vad ska man göra?

Rullar fram och ställer hojen på lyftbordet. Medan killen kollar noga på bromsklossarna konstaterar han att reflexen som jag köpt på Mekonomen 2 minuter tidigare och monterat på vänstra bakre fotpinnen med bultband ska sitta centrarat för nu syns den inte snett bakifrån höger då avgassystemet är i vägen. Jag säger att det finns tyvärr ingen bra yta att fästa den på i mitten varpå svaret blir att jag ju kan montera en till på andra sidan så blir det symetriskt ändå. Frågar om jag på allvar måste springa in på Mekonomen och köpa en till reflex..."Ja, det tycker jag" svarar han så det är bara att springa. 1 minut senare trycker jag dit en reflex på andra fotpinnen med och han säger att "sådär, nu ser det bra ut"
Resten tror jag att jag har beskrivit, tex hur han greja med ljudet från avgassystemet...


Idag då, kommer dit och säger att nu har jag fixat bromsljuset. Får rulla in och väntar återigen på att få se ett litet leende....nä, inte ens en tendens. Frågor honom om han inte tycker att monteringen ser rolig ut och får till svar att:
"Nä, nu ser det ju ut som det ska göra"
Vilken idiot säger jag bara. Frågor om jag får ta ett kort på honom bredvid cykeln (Taz ville ju se) men det fick jag inte. Tog ett kort ändå inne i hallen men det blev inte så bra.

Efter att ha pyntat ytterligare 180 kr för ca 3 minuters jobb är det bara att åka och nu nån timme senare ser hojen ut som den ska igen :yoparty
 

Bifogat

  • 0505125 fin bakdel igen 003_mod.jpg
    0505125 fin bakdel igen 003_mod.jpg
    48.8 KB · Visningar: 103

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Lindén skrev:
........E det ok om jag snor lite idèer?
Självklart tar jag då en avgift eftersom jag bekostat utvecklingen. runt hundringen tror jag det blir :D

Taz skrev:
........
Du måste nästan ha den så till nästa Rörkentillfälle.......

För sent, åker inte en meter mer än nödvändigt med det där utseendet. Kan ju riskera att ge folk hjärtslag när de ser mig :skrämd

JoS skrev:
... Seriöst. Fick du alltså inte ha nummerplåten monterad så där?
TomK skrev:
...........Står inget om att det t.ex. ska sitta bakom hjulaxeln eller så. Mått finns angivet om max/min höjd över marken också. De tolkar direktiven alldeles för fritt.

De diskuterade och gick till datorn och läste direktiven de hade och konstaterade att det inte gick att godkänna som jag hade det dels för att skylten satt mellan hjul och skärm, dels för att den doldes av avgassystemet sett snett bakifrån. När de har bestämt det är det inte mycket att göra, går liksom inte att överklaga. Samma sak när han säger att bromsljuset lyser för dåligt. Det är ju bara hans subjectiva bedömning men tyvärr är det ju den som gäller. Har han bestämt sig så är det bara så..... Hur jävla illa man än tycker om det.

Han var även noga med att påpeka att när jag flyttade bak skylten så hamnar den bakom min skyltbelysning och då behöver jag även en ny sån. Retade nog honom lite att jag hade godkänd skyltbelysning.
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
:rofl :rofl :rofl
vilka :tomten :tomten det finns

jaaahapp!! då vet vi att gaffatape är godkänd som skruv då..
jag tycker att den blev fin jag... :rolleyes:
borde ju gå å använda som 12stöd ju :banana
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Skönt att hela idiotiska spektaklet är över!
Tycker dem ska kolla att hojjen är körduglig och i bra kondition!
Bra ljus bakåt med bromsljuset är juh alltid bra, Men det fixxar man juh
själv om man har lite självbevarelsedrift!
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
I mitt fall pekar ju framljuset mest upp i skyn och bakljuset ner i marken när jag är ute och kör.... å bromsljuset har inte heller så stor betydelse för andra i trafiken eftersom man inte har riktigt samma tempo som dem.... så det där sakerna spelar inte så stor roll men det kanske man inte kan ha som argument när man pratar med besiktningsmannen.... :tungan
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Galne Dansken skrev:
Ja, nu är vi i Sverige - Nordens moraliske dubbel paradis!!!

Självklart har vi inte problem med spriten heller - vi har just koll på det via systembolaget..

och med silvfertape går det mesta... Vilken underbar parodi - jag är lammslagen... :D :va :) :rofl :lol :banana

lammslagen är jag!!
fan va syn det är om besiktningskillen - att han ska stå modell till sånt... Vi får vara trevlig amott dom... det är ju inte dom som har fixad regelerna..
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Galne Dansken skrev:
......... Vi får vara trevlig amott dom... det är ju inte dom som har fixad regelerna.

Nä, men lite smidigare tillämpning kanske vore på sin plats. Det skulle ju knappast varit något grovt tjänstefel om han släppt igenom min hoj som den var heller. Jag hade ju fungerande bromsljus och väl synlig skylt bakifrån, det tycker jag skulle ha fått duga. Att skylla på reglerna tycker jag är att idiotförklara sig själv och skapar bara förakt hos oss som måste lägga ner timmar med jobb helt i onödan. Skulle jag någon gång senare i livet få ett tillfälle att ställa till ett helvete för den där nollan skulle jag inte tveka en sekund.
 

c0la

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Skrotad
Kreuger skrev:
Nä, men lite smidigare tillämpning kanske vore på sin plats. Det skulle ju knappast varit något grovt tjänstefel om han släppt igenom min hoj som den var heller. Jag hade ju fungerande bromsljus och väl synlig skylt bakifrån, det tycker jag skulle ha fått duga. Att skylla på reglerna tycker jag är att idiotförklara sig själv och skapar bara förakt hos oss som måste lägga ner timmar med jobb helt i onödan. Skulle jag någon gång senare i livet få ett tillfälle att ställa till ett helvete för den där nollan skulle jag inte tveka en sekund.

Otroligt att du inte fick körförbud så mycket tejp som du använde :)
Måste nog otroligt nog säga att: hoppas att inget föll bort när du åkte därifrån.. :p

Ett stort lycka till på Rörken för dig (om du inte hinner plocka bort skräpet).
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
c0la skrev:
Otroligt att du inte fick körförbud så mycket tejp som du använde :)
Måste nog otroligt nog säga att: hoppas att inget föll bort när du åkte därifrån.. :p

Ett stort lycka till på Rörken för dig (om du inte hinner plocka bort skräpet).

Nu har du missat att läsa lite, cykeln blev återställd till normalskick redan inom nån timme efter besiktning, finns bild på nuvarande utseende en bit upp i tråden.

Känner mig lite träffad av det där om att något skulle ha fallit bort.... Påväg därifrån är jag saftigt irriterad över besiktningsmannens tråkiga sätt och vrider på om en lastbil. Tyvärr fladdra då kutsen iväg, gick inte att få dit den riktigt med gängstången till min lyskonstruktion ivägen så den satt bara fast på trekvart. Bara att vända och hämta för att köra om lastbilen ytterligare en gång.... några tråkiga skrapmärken i lädret blev det också. Borde egentligen skicka en räkning till bilprovningen :arsele

Nu ska jag ut å busköra lite :hihi
 

c0la

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Skrotad
Kreuger skrev:
Nu har du missat att läsa lite, cykeln blev återställd till normalskick redan inom nån timme efter besiktning, finns bild på nuvarande utseende en bit upp i tråden.
Nu ska jag ut å busköra lite :hihi

Nej då jag missade det inte... men jag hade hoppats att du återställde den till "besiktnings stil" innan rörken så att folk skulle fått sig ett gott skratt. :rofl :rofl :rofl

Hur som helst skicka räkningen & glöm inte att berättta hur det gick (kommer nog ge ett gott skratt även det).
Busa bara så mycket så du behåller kortet. :fakta
 

Elis

Uppsala EnduroRunners
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Utanför Uppsala
Hoj
Fireblade (Såld) & KTM 450 EXC
Kan inte vara lätt att vara besiktningsman när Krueger kommer ha, ha, ha lysande :tummenupp :corn
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
Jag föredrar min egen framför den där... Löjligaste hoj jag har sett (och det trodde jag inte att jag skulle säga om en retta). Tur att det bara var för en begränsad tid så att du åter kan ge dig ut och glänsa! :tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top