Fullsystem på hoj utan mappning, skadligt?

Pc3 är den äldre varianten som bara hanterar en map.
Pc5 är den nyare varianten som hanterar 2 mappar.
Bra man vill köra bana, då har man en map för med Db-killer och en map utan Db-killer.
Kan finnas fler skillnader.
Finns också fler alternativ som juicebox?, bazzaz m m

Kostnad ungefär lika mycket till som du redan lagt.
3 + 6 tusen ca.
Håll koll på ebay i Tyskland, Italien och UK efter PCx.

Kostsamt att föra oväsen....:7peta:tungan:tungan

E det inte bättre att jag byter hela sysstemet innan jag mappar när jag endå ska göra det nu? Jag köpte ju bara sliponet pga att jag trodde jag skulle slippa mappa.

E det inte bättre att jag byter hela sysstemet innan jag mappar när jag endå ska göra det nu? Jag köpte ju bara sliponet pga att jag trodde jag skulle slippa mappa.

Om pengarna bränner i fickan och du vill få ut maximal effekt på ditt avgassystem, do it. :)

min tanke va bara bling bling me sliponet samt att det blir lite skillnad på ljudet. Sen va det dags o byta filter ja då köpte jag ett tvättbart filter ett kn filter. hadde inte en tanke på detta som ni nu säger.. Men nu vet jag:tummenupp me andra ord så ska jag helst inte köra runt på hojen förän jag mappat den nu då? o till att mappa så måste jag handla ett pc3 eller 5? vad e det för skillnad? och vad kommer detta kalaset kosta mig ca?

Jag som trodde att jag va klar:va

Det är oftast på höga varv som den går tunt. Klart du ska mappa - den både går och mår bättre då! :tummenupp

Skadligt eller inte, enda sättet att veta säkert är att mäta lambda eller air-fuel-ratio, antingen genom att bromsa hojen hos någon som mäter detta eller genom att själv montera och mäta med en så kallad bredbandslambdasond (som ingår i t.ex. Dynojet Auto Tune och i Bazzaz motsvarighet).

Alla modifieringar som ändrar luftflödet - helsystem, slip-on såväl som luftfilter - kommer också att ändra air-fuel-ratio och detta gäller i stort sett alla motorcyklar. Även de modernaste insprutningssystemen som redan har en lambdasond reglerar bränsle utifrån en förutbestämd mapp så fort man kommer över tomgångsvarvtal. Dessa kommer därför inte att kompensera för en ändring i luftflödet. Har du otur så orsakar du ett "lean condition" precis vid det varvtal och det gasläge du använder för en tio mil lång motorvägsfärd...

Ta därför det säkra före det osäkra och se till att få hojen bromsad.

Har du pratat me olika företag för att mappa min hoj o slänga in en pc5:a men alla säger samma sak oftast behövs det ej även om du har slipon o kn filter. Det känner man rätt så snart att det behövs då hojen kommer gå ojämnt gasen svarar i te som den jort innan. Dessa problem har jag ej med
Min hoj. Men kommer förmodligen mappa min hoj i vilket fall fast med orginal böj o yoshi sliponet jag har på. Nyligen köpt mitt slipon. Ingen
Lust o köpa nytt igem samt böj.

Har du pratat me olika företag för att mappa min hoj o slänga in en pc5:a men alla säger samma sak oftast behövs det ej även om du har slipon o kn filter. Det känner man rätt så snart att det behövs då hojen kommer gå ojämnt gasen svarar i te som den jort innan. Dessa problem har jag ej med
Min hoj. Men kommer förmodligen mappa min hoj i vilket fall fast med orginal böj o yoshi sliponet jag har på. Nyligen köpt mitt slipon. Ingen
Lust o köpa nytt igem samt böj.

En lite annan tanke....
låt oss säga att helsystem och mappning kostar 25.000:-
Efter installation har du något bättre mellanregister och kanske 120 bakhjulshästar.
Om du istället säljer slip-on och cykel så har du ca. 60, kanske 65.000:-
Ta sedan de där 65 + 25.000:- och du har 90.000.
Ta de 90.000:- å skaffa en 1000cc och du har dubbla mellanregistret och 175 bakhjulshästar och större respekt utanför donken för samma peng!
More bang 4 the Bucks!

En lite annan tanke....
låt oss säga att helsystem och mappning kostar 25.000:-
Efter installation har du något bättre mellanregister och kanske 120 bakhjulshästar.
Om du istället säljer slip-on och cykel så har du ca. 60, kanske 65.000:-
Ta sedan de där 65 + 25.000:- och du har 90.000.
Ta de 90.000:- å skaffa en 1000cc och du har dubbla mellanregistret och 175 bakhjulshästar och större respekt utanför donken för samma peng!
More bang 4 the Bucks!

Men försäkringen är inte betald i det ;)

Så ska han åka 1000 får han ju ännu mindre att handla för när driften blir så mkt dyrare.

5c

jag kör 600cc för att jag tycker det e roligare än 1000cc. inte pga att det e billigare försäkringar mm. Jag har kört en del 1000cc o jag föredrar o köra 600cc. roligare o leka me o utnyttja. hur många här kan igentligen utnytja en 1000cc fullt ut o speciellt på bana?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back