Fullsystem på hoj utan mappning, skadligt?

Du menar helsystem?

Det som är på hojen du länkade till på blocket är ett Slipon, storskillnad mellan helsystem och slipon.

Om du byter till ett slipon/helsystem + ex. KN-luftfilter bör man mappa om systemet med hjälp av PClll eller PC5 för att hojen ska gå optimalt.

Vill du bara att hojen ska få lite skönare ljud så kan man slänga på endast slipon då kanske du inte behöver mappa om, men byter du även till KN filter är det läge att skaffa Powercommander (PClll/PC5)

Helt bortkastade pengar att köpa helsystem/slipon + kn filter och sedan inte mappa om hojen.
På nyare hojar så sitter det även katalysator på hojen, tar man bort den behöver det definitivt mappas om.

Du säger helsystem men annonsen säger Slip on.:va
Byter man bara slutburken ändras inte mottrycket jättemycket, och motorstyrningen kan i de flesta fall kompensera tillräckligt. Byter du hela systemet till ett med mindre motstånd/större flöde kommer hojen inte få tillräckligt med soppa för all den nya luftströmmen, och då gå magert. Detta avhjälps med en annan motormapp. Eftersom varje motor är en individ bör man skräddarsy en mapp i bromsbänk, men det finns även färdiga mappar att köpa.

Är infon felaktig i annonsen?

Edit: pucktvåa :P

Hehe tack för bra svar!
Alltså, jag har lekt en del med turbobilar sedan tidigare och där vet jag ju att för lite soppa = Spikningar och det är ju ingen höjdare. När jag pratade med AVA så sa dem att det var helsystem på den, och omappad.. Det känns som om den kanske inte körts helt snällt om någon pangat på ett helsystem, kört 175 mil och ledsnat? Inkörningen kan man ju också prata om.. Vad tror ni gurus?

Säkert ganska "väl-gasad" som de flesta (men man vet ju aldrig), men det är samtidigt inget som jag personligen skulle oroa mig för. Skulle inte heller dra mig för att köpa den endast pg.a avgassystemet. Diskutera med AVA om dom är villig att utföra mappning åt dig i priset, alt. räkna bort summan, framförallt med motivering om inte orginalsystemet medföljer.

Last edited:
Bra förslag Bad Company!
Ska höra med AVA och se vad dem säger, återkommer med svar i tråden!

Fick svar ifrån AVA mc nu =

Halvsystem ”katten borta” det är helt ok – säger ”företagets grundare” och bevisligen Honda också.

Robert som kör vår bänk och jag tycker man borde montera PC och mappa den.

Det kostar 7.000:- du får det för 4.000:- om du köper den, vi har inte Honda PC hemma men det har säkert Motospeed.

Tänkte att det kunde vara nyttigt för andra att se också!
Har äntligen skaffat en hoj, så jag kommer inte köpa den från AVA :)

lånar tråden lite:tungan jag har bytt till ett yoshi slipon på min cbr600rr av årsmodell 08. har även satt i ett kn filter i den.. behöver jag nu helt plötsligt mappa ellle? e det skadligt att jag kör den utan mappning som jag gör idag?

Det blev en CB1000RA 2010
600 mil, Yoshimura, borttagen kat, mappad av honda, 118 hp bakhjul, mint condition :)
+ massa annat godis på hojen :) Utrustad för 20000 :)

lånar tråden lite:tungan jag har bytt till ett yoshi slipon på min cbr600rr av årsmodell 08. har även satt i ett kn filter i den.. behöver jag nu helt plötsligt mappa ellle? e det skadligt att jag kör den utan mappning som jag gör idag?

Du har ju öppnat andningsvägarna.
slipon utan db killer + highflowfilter så KAN det vara fara. Enda sättet att veta säkert är att logga lambda.

Om du nu lagt pengar på att öka effekten med slip-on och KN-filter så är det ju dumt att inta mappa så att du får ut effekten du betalat för. Just nu har du ju bara betalat för bling-bling, mer bröt och oljud, skadligt eller inte för motorn. My 5 cent....

min tanke va bara bling bling me sliponet samt att det blir lite skillnad på ljudet. Sen va det dags o byta filter ja då köpte jag ett tvättbart filter ett kn filter. hadde inte en tanke på detta som ni nu säger.. Men nu vet jag:tummenupp me andra ord så ska jag helst inte köra runt på hojen förän jag mappat den nu då? o till att mappa så måste jag handla ett pc3 eller 5? vad e det för skillnad? och vad kommer detta kalaset kosta mig ca?

Jag som trodde att jag va klar:va

min tanke va bara bling bling me sliponet samt att det blir lite skillnad på ljudet. Sen va det dags o byta filter ja då köpte jag ett tvättbart filter ett kn filter. hadde inte en tanke på detta som ni nu säger.. Men nu vet jag:tummenupp me andra ord så ska jag helst inte köra runt på hojen förän jag mappat den nu då? o till att mappa så måste jag handla ett pc3 eller 5? vad e det för skillnad? och vad kommer detta kalaset kosta mig ca?

Jag som trodde att jag va klar:va

Pc3 är den äldre varianten som bara hanterar en map.
Pc5 är den nyare varianten som hanterar 2 mappar.
Bra man vill köra bana, då har man en map för med Db-killer och en map utan Db-killer.
Kan finnas fler skillnader.
Finns också fler alternativ som juicebox?, bazzaz m m

Kostnad ungefär lika mycket till som du redan lagt.
3 + 6 tusen ca.
Håll koll på ebay i Tyskland, Italien och UK efter PCx.

Kostsamt att föra oväsen....:7peta:tungan:tungan

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back