Expantionsventil lr strypventil/don är nog ordet du söker...
Sen ang fyllnadsmängd så står det ju oftast en liten skylt på bilen som anger hur mkt som ska vara i. Inte speciellt svårt då. Sen fyller man ju utan angiven fyllnadsmängd, med lite olika trix. Men då ska man ju veta vad man gör.
Ang olja i systemet så brukar man ha i lite om man byter tex kondensor, främst för att en del av oljan hamnar där. Men om man tätar en läcka fyller systemet håller man inte på nåt med oljan. Om dom säger att dom gjort det på din bil tror jag inte riktigt dom menar att dom tömt ut olja och fyllt på osv...
Pm för lite hjälp
Nej. Jag tror inte det. Orificeventil är benämningen i specifikationen på verkstadsfakturan. Så jag misstänker att det är den korrekta benämningen. Men det är ju en typ av strypventil.
http://www.glossary.oilfield.slb.com/Display.cfm?Term=orifice%20valve
Avantia som ju är en firma som jobbar med just sådana saker kallar den i alla fall orificeventil liksom alla andra firmor som jobbar med AC-anläggningar.
Ja. Hur mycket som ska vara i systemet är inte så svår att få reda på. Men hur vet du om det är 200 eller 500 g kvar i systemet om du inte först tömmer ut det du har i? Och att bara tömma ut kylmedium rätt ut i luften är knappast ett bra sätt. Visserligen kommer ju det som läcker ut ur en läckande anläggning att hamna i atmosfären men det betyder ju inte att det är en bra idé att med flit skicka ut skräpet i luften.
Ytterst få hemma/fulmekare har tillgång till utrustning för att samla upp den gas dom släpper ut ur systemet.
För kylsystemen är sällan helt tomma. Säkerhetsbrytarna för kompressor mm brukar ofta slå ifrån långt innan det är helt tomt.
Fyller man för mycket så stiger trycket i hela systemet och då ökar ju risken att framför allt kondensorn pajar då den ju är på högtryckssidan i systemet.
Nej. Min bil gjorde dom ingen koll av någon olja och jag har svårt att se att det skulle varit nödvändigt heller. Jag hade inget läckande system. Man tömde bara ut det media som var i för att kunna byta ventilen och sedan tryckte man tillbaka samma kylmedia igen. Av dom 900 gram som skulle vara i systemet så kunde dom tappa ur 895.
Jag förstår att folk känner sig frestade att försöka göra det själv för en bråkdel av kostnaden men vet man vad det är frågan om och vad det kan kosta om man gör fel så blir det inte lika roligt längre.
Överfyller man så att kondensorn går så kan det på många bilmärken kosta uppåt 10 000 kr att fixa det då en ny sådan är allt annat än gratis. Skulle man lyckas få till det så att kompressorn havererar så kan det gå på minst lika mycket pengar.