Fulfylla AC - Uppsala?

Annars brukar man ju tömma innan man fyller på :)

Ja. Det brukar dom ju. Sen är det ju så att det finns lite olja i systemet också som är där för att smörja kompressorn. Och den ska ha lagom mängd. För lite så riskerar man att kompressorn skär ihop. För mycket så riskerar man att det går runt onödigt mycket olja i systemet och det försämrar kylningen.
Det förstnämnda alternativet blir ganska dyrt om det inträffar då en ny kompressor kostar en hel del pengar.
Det sistnamnda är väl inte lika illa.
 
Är det bara jag som hellre går runt lite lullig så där istället för att dra ut på en rejäl fulfylla?
 
Ja. Det brukar dom ju. Sen är det ju så att det finns lite olja i systemet också som är där för att smörja kompressorn. Och den ska ha lagom mängd. För lite så riskerar man att kompressorn skär ihop. För mycket så riskerar man att det går runt onödigt mycket olja i systemet och det försämrar kylningen.
Det förstnämnda alternativet blir ganska dyrt om det inträffar då en ny kompressor kostar en hel del pengar.
Det sistnamnda är väl inte lika illa.

Hur gör du då? sköljer igenom systemet och häller i ny olja?
Njaa, ingen som gör så skulle jag tro... Men bara att dra i en skvätt olja också, inte hela världen.
 
Hur gör du då? sköljer igenom systemet och häller i ny olja?
Njaa, ingen som gör så skulle jag tro... Men bara att dra i en skvätt olja också, inte hela världen.

Strular min klimatanläggning så lämnar jag inte bilen till en firma som kan sådant. Jag har gjort det vid två tillfällen och det har inte varit direkt strykdyrt någon gång.

Förra bilen fick jag kabelbrott i huvudstammen som försåg klimatanläggningen med ström med följd att jag blev helt utan ventilation. Kostade 2000 kr att fixa.

Den nuvarande bilen hade dålig kyla så jag lämnade in den med misstanken att det var frågan om att det läckt ut köldmedium men vid felsökningen visade det sig att det var en ventil som gett upp.
Det kostade 2800 för vacuumsugning, byte av orificeventil, provtryckning och påfyllning.

Visst kostar det pengar att fixa en AC. Det säger jag inte emot. Men det kan bli mycket dyrare i längden om man håller på och fulmekar själv.
 
Strular min klimatanläggning så lämnar jag inte bilen till en firma som kan sådant. Jag har gjort det vid två tillfällen och det har inte varit direkt strykdyrt någon gång.

Förra bilen fick jag kabelbrott i huvudstammen som försåg klimatanläggningen med ström med följd att jag blev helt utan ventilation. Kostade 2000 kr att fixa.

Den nuvarande bilen hade dålig kyla så jag lämnade in den med misstanken att det var frågan om att det läckt ut köldmedium men vid felsökningen visade det sig att det var en ventil som gett upp.
Det kostade 2800 för vacuumsugning, byte av orificeventil, provtryckning och påfyllning.

Visst kostar det pengar att fixa en AC. Det säger jag inte emot. Men det kan bli mycket dyrare i längden om man håller på och fulmekar själv.

Vad är en orificeventil?

Det du kallar fulmek är väl just vad dom gjorde. Eller vad är det du menar med fulmek då?
 
Vad är en orificeventil?

Det du kallar fulmek är väl just vad dom gjorde. Eller vad är det du menar med fulmek då?

AC i en bil fungerar på samma sätt som ett kylskåp.
Kompressorn komprimerar gasen med bibehållet energiinnehåll och då blir gasen varm. värmen avges i kondensorn som sitter vid kylaren. Då kondenserar gasen till en vätska. Sedan går den genom orificeventilen som sänker trycket med bibehållet energiinnehåll. Då blir det kallt istället och därefter tar kylmediet upp värmen från den ingående luften till kupen i förångaren. Då får man kall luft in i bilen och kylmediet förångas till gas igen.

Orificeventilen är att jämföra med spraymunstycket på en sprayburk i stort sett. Skillnaden är att den sprayar in i lågtrycksdelen av systemet istället för ut i luften.


Det dom gjorde på min bil var på inget sätt fulmek. Det var en reparation av kylanläggning av en certifierad firma i enlighet med gällande regler. Inga konstigheter där.

Fulmek är när man köper kylmedium från någon obskyr firma och själv pumpar i utan att ha koll på hur mycket kylmedium man har i eller hur mycket olja man har till kompressorn. Alternativt släpper ut kvarvarande kylmedium i luften för att få något slags koll på hur mycket man pumpar in men fortfarande utan att ha någon koll på hur mycket olja man har i systemet.

Det är en ganska stor skillnad.

Personligen skulle jag aldrig fulmeka min AC. Kompressorn kan rasa fortare än kvikt om man har otur och en bil med trasig AC vill inte jag ha och ingen annan heller. Därav att det är mer eller mindre omöjligt att sälja en bil med trasig AC.
 
Jag svär över att AC:n har gett upp varenda gång tjejen har varit ute i bilen på egen hand.
Senast började jag fundera på namnet till den där meken som fyllde billigt och...

Den gången var det faktiskt hon som poängterade att hon hade slagit av den.

Ett tryck senare vara jag en massa kronor rikare.
Men det är nog bara en tidsfråga.

Sensmoral: Tjejer gör saker du inte vet när du inte ser. Dessutom är du en dum människa.
 
AC i en bil fungerar på samma sätt som ett kylskåp.
Kompressorn komprimerar gasen med bibehållet energiinnehåll och då blir gasen varm. värmen avges i kondensorn som sitter vid kylaren. Då kondenserar gasen till en vätska. Sedan går den genom orificeventilen som sänker trycket med bibehållet energiinnehåll. Då blir det kallt istället och därefter tar kylmediet upp värmen från den ingående luften till kupen i förångaren. Då får man kall luft in i bilen och kylmediet förångas till gas igen.

Orificeventilen är att jämföra med spraymunstycket på en sprayburk i stort sett. Skillnaden är att den sprayar in i lågtrycksdelen av systemet istället för ut i luften.


Det dom gjorde på min bil var på inget sätt fulmek. Det var en reparation av kylanläggning av en certifierad firma i enlighet med gällande regler. Inga konstigheter där.

Fulmek är när man köper kylmedium från någon obskyr firma och själv pumpar i utan att ha koll på hur mycket kylmedium man har i eller hur mycket olja man har till kompressorn. Alternativt släpper ut kvarvarande kylmedium i luften för att få något slags koll på hur mycket man pumpar in men fortfarande utan att ha någon koll på hur mycket olja man har i systemet.

Det är en ganska stor skillnad.

Personligen skulle jag aldrig fulmeka min AC. Kompressorn kan rasa fortare än kvikt om man har otur och en bil med trasig AC vill inte jag ha och ingen annan heller. Därav att det är mer eller mindre omöjligt att sälja en bil med trasig AC.

Expantionsventil lr strypventil/don är nog ordet du söker...

Sen ang fyllnadsmängd så står det ju oftast en liten skylt på bilen som anger hur mkt som ska vara i. Inte speciellt svårt då. Sen fyller man ju utan angiven fyllnadsmängd, med lite olika trix. Men då ska man ju veta vad man gör.

Ang olja i systemet så brukar man ha i lite om man byter tex kondensor, främst för att en del av oljan hamnar där. Men om man tätar en läcka fyller systemet håller man inte på nåt med oljan. Om dom säger att dom gjort det på din bil tror jag inte riktigt dom menar att dom tömt ut olja och fyllt på osv...

Pm för lite hjälp
 
Expantionsventil lr strypventil/don är nog ordet du söker...

Sen ang fyllnadsmängd så står det ju oftast en liten skylt på bilen som anger hur mkt som ska vara i. Inte speciellt svårt då. Sen fyller man ju utan angiven fyllnadsmängd, med lite olika trix. Men då ska man ju veta vad man gör.

Ang olja i systemet så brukar man ha i lite om man byter tex kondensor, främst för att en del av oljan hamnar där. Men om man tätar en läcka fyller systemet håller man inte på nåt med oljan. Om dom säger att dom gjort det på din bil tror jag inte riktigt dom menar att dom tömt ut olja och fyllt på osv...

Pm för lite hjälp

Nej. Jag tror inte det. Orificeventil är benämningen i specifikationen på verkstadsfakturan. Så jag misstänker att det är den korrekta benämningen. Men det är ju en typ av strypventil.
http://www.glossary.oilfield.slb.com/Display.cfm?Term=orifice%20valve

Avantia som ju är en firma som jobbar med just sådana saker kallar den i alla fall orificeventil liksom alla andra firmor som jobbar med AC-anläggningar.

Ja. Hur mycket som ska vara i systemet är inte så svår att få reda på. Men hur vet du om det är 200 eller 500 g kvar i systemet om du inte först tömmer ut det du har i? Och att bara tömma ut kylmedium rätt ut i luften är knappast ett bra sätt. Visserligen kommer ju det som läcker ut ur en läckande anläggning att hamna i atmosfären men det betyder ju inte att det är en bra idé att med flit skicka ut skräpet i luften.

Ytterst få hemma/fulmekare har tillgång till utrustning för att samla upp den gas dom släpper ut ur systemet.

För kylsystemen är sällan helt tomma. Säkerhetsbrytarna för kompressor mm brukar ofta slå ifrån långt innan det är helt tomt.

Fyller man för mycket så stiger trycket i hela systemet och då ökar ju risken att framför allt kondensorn pajar då den ju är på högtryckssidan i systemet.

Nej. Min bil gjorde dom ingen koll av någon olja och jag har svårt att se att det skulle varit nödvändigt heller. Jag hade inget läckande system. Man tömde bara ut det media som var i för att kunna byta ventilen och sedan tryckte man tillbaka samma kylmedia igen. Av dom 900 gram som skulle vara i systemet så kunde dom tappa ur 895.


Jag förstår att folk känner sig frestade att försöka göra det själv för en bråkdel av kostnaden men vet man vad det är frågan om och vad det kan kosta om man gör fel så blir det inte lika roligt längre.
Överfyller man så att kondensorn går så kan det på många bilmärken kosta uppåt 10 000 kr att fixa det då en ny sådan är allt annat än gratis. Skulle man lyckas få till det så att kompressorn havererar så kan det gå på minst lika mycket pengar.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top