Fulfylla AC - Uppsala?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Någon som har en kontakt som kan fylla upp AC.n i Uppsalatrakten. pris - "bullpåse" till kafferasten - typ fast cash.
 
Ring en kylfirma, de brukar fixa sådant svart på lunchen. Men räkna med mer än "en bullpåse" då gasen kostar runt 6-700:- per kilo och det går i allt mellan 500-1200gram i en normal bil har jag för mig.
 
En liten jämförelse som grundar sig på mina egna erfarenheter:
600:- betalade jag för att få låna apparat och verkstad men fick felsöka och fylla själv. 3 år sedan.
Betalade 1100:-/inkl. moms för felsökning samt fyllning på samma verkstad för några veckor sedan. Mitt torkfilter läcker men efter lite diskussion så hade han "inte sett någon läcka" och fyllde på ändå, de får ju inte fylla om det är en läcka.
Så nu bidrar jag till växthuseffekten varje gång jag drar igång ac'n :yoparty
Sen får jag betala 1000:- svart för bara en fyllning av en kylreparatör, nu blev det dock verkstad så jag fick reda på läckan, annars skulle pengarna gå till kylreparatörens ficka då de gör mer nytta där :gnissla

Annars kan du beställa på ebay och fylla själv om du ändå bara ska fylla...
 
Vet som sagt inte vad som är fel, men det kyler inte och har inte ens vågat kolla vad det kostar med en undersökning av systemet. Tänkte se om man kan hitta någon som kan tnka sig att "toppa upp" systemet tills vintern kommer, typ. Fulfix de luxe.
 
Brukar inte vara så farligt, felsökning inklusive fyllning om inget fel hittas brukar ligga på allt mellan 900:- och 1500:-, dyrare hos märkesverkstäder och de som inte är specialiserade på ac's. Inte så dyrt med andra ord.
Och har du tur så hittar du en sån som jag har hittat som fyller trots en läcka. Ett läckande torkfilter brukar inte vara så farligt, jag räknar med att ha gas kvar även nästa sommar. Och det kostar 3000:- plus moms ändå för att byta filtret och så länge har jag inte kvar denna bil att det är värt att fixa.
 
Kanske enklast att ringa en verkstad således.... Nu är väl den värsta värmeböljan över kanske - :snål
 
Brukar inte vara så farligt, felsökning inklusive fyllning om inget fel hittas brukar ligga på allt mellan 900:- och 1500:-, dyrare hos märkesverkstäder och de som inte är specialiserade på ac's. Inte så dyrt med andra ord.
Och har du tur så hittar du en sån som jag har hittat som fyller trots en läcka. Ett läckande torkfilter brukar inte vara så farligt, jag räknar med att ha gas kvar även nästa sommar. Och det kostar 3000:- plus moms ändå för att byta filtret och så länge har jag inte kvar denna bil att det är värt att fixa.

Felsökning innebär nog läckprovning, är det tätt så tar det ju ingen tid... Men hittar dom läckor kostar det betydligt mer..

Men fullaga kan man ju alltid göra själv!
 
Här i stan finns en firma EMBE som tar 1000kr för en läckagekontroll samt fyllning, är det något som felar så att det inte går att fylla kostar det inget.
De är dessutom mycket serviceminded och talar gärna om vad som är fel och tipsar om hur du åtgärdar felet själv.

En annan lokal firma tar inte emot bilen om du inte är beredd att punga ut med minst 10.000kr, gissa vilken firma som har flest privatpersoner som kunder.
 
1000 kr för felsökning och fyllning är en minusaffär :) Fast vissa stora verkstäder kör ju sånt där om man gör vanlig service samtidigt.
 
och det går i allt mellan 500-1200gram i en normal bil har jag för mig.

Vad det går i en normal bil visste jag inte, för tio år sen, när jag lånade en tub.

Fyllde i cirkus 5 kilo. Blev kallt som fan, istappar bildades vid fläktöppningarna....fy fan va härlig kall ac man hade.

Sen sprängdes nått rör ...
 
Kom ihåg när jag skulle slita väck Ac:n från en gammal volvo jag hade..

Trodde den var tom! Muttern satt som fan, tog i för kung o fostervatten sen pös det jävlar :D

Sket nästan på mig.
 
Ring en kylfirma, de brukar fixa sådant svart på lunchen. Men räkna med mer än "en bullpåse" då gasen kostar runt 6-700:- per kilo och det går i allt mellan 500-1200gram i en normal bil har jag för mig.

Ja. Min Audi ska enligt uppgift ha 900 gram kylmedium.
jag hade min inne pga dålig kylning och kontroll visade sig att när dom tömde ur för att kolla hur mycket det var så fick dom ur 895 gram. Dvs allt var kvar. det visade sig att det var en ventil som var sliten och gjorde kylningen dålig. Så dom bytte den och fyllde tillbaka samma kylmedium och sedan dess kyler dom som den ska.

så det är långt ifrån alltid som dålig kyla beror på låg nivå.

Tja. Jag är lite skeptisk till att bara fulfylla.
Man måste mäta upp hur mycket som är kvar.
Min bil hade dålig kyla men det var inte pga lite medium. Det var en sliten ventil som behövde bytas.
hade jag bara glatt fyllt på 900 nya gram med kylmedium så hade jag riskerat att något mycket dyrare gått sönder.

En kontroll av mängd kylmedium och läckagetest går inte på så mycket pengar. Jag har för mig att när min strulade så begärde jag prisuppgift på en konvertering då jag misstänkte att det var frågan om att det var tomt och att det var gamla kylmediet. det skulle om jag inte missminner mig kosta någonstans under 3000 kronor för rubbet.

Nu visade det sig att det blev avsevärt billigare då det inte krävdes konvertering och inte var brist på kylmedium.

det tar inte lång tid för en erfaren reparatör att göra läckagekontroll och fylla på.

Jag lämnade min till Malte Månsons som förutom bra bilmekar och bilelektriker är Avantia kylreparatörer. Dom har bra priser och gör bra jobb. I alla fall enligt mig. Jag låter dom göra alla mina servicar och reparationer på bilen.
Jag har hittills aldrig blivit missnöjd där och jag har använt dom för alla mina bilar dom senaste 10 åren. (Men från början hette dom ju Kroons)
 
Last edited:
Hur kan 1000kr för 5-10min jobb vara en minusaffär, så jävla dyr är inte gasen.

Nja, 5-10 minuter räcker knappast.
Först ska du ju konstatera om kompressorn arbetar, fläkten funkar osv.
Sen ska maskinen kopplas på för att konstatera om det finns tryck i systemet, (nej, man petar inte på nån ventil för att kolla om det pyser)
Finns det inget tryck får man läcksöka med kväve, en annan tub alltså.
Sen ska du hitta läckan, och förslagsvis åtgärda den, så det tar ju en stund.
 
Last edited:
Tja. Jag är lite skeptisk till att bara fulfylla.
Man måste mäta upp hur mycket som är kvar.

Absolut, jag syftade mer på en fulfyllning om man vet att man har en läcka och bara vill pytsa i lite gas.


Och 5-10 minuter för att provtrycka och fylla måste vara någon form av rekord, det brukar inte ens gå så fort att att koppla på slangarna och lyckas provtrycka hela systemet och samtidigt springa omkring med detektorn :näsblod
Och nej, 1000:- för provtryckning och fyllning är ingen bra affär för verkstaden men oftast så får de ju byta något på det hela och tjänar på så vis pengar.


Badger, det är därför det kan vara bra att lämna in bilen till någon som vet hur det ska gå till :gnissla Men ska det vara kallt så ska det!
 
Vi skulle boka tid för att fylla på vår ac, men det gick inte eftersom att kylmediumet var restat, och inte gick att få tag på.
De skyllde på lågkonjunkturen, att det inte tillverkades lika mycket gas iom den.
 
Vi skulle boka tid för att fylla på vår ac, men det gick inte eftersom att kylmediumet var restat, och inte gick att få tag på.
De skyllde på lågkonjunkturen, att det inte tillverkades lika mycket gas iom den.

Hörde samma sak men att det skulle bero på lågkonjunktur har jag svårt att tro då det borde få motsatt effekt då efterfrågan bör vara större på reservdelar då färre nybilsköp inträffar.
Helt enkelt stor efterfrågan tippar jag på, därav är det restat på många ställen som beställer från samma ställe.
 
Ja. Min Audi ska enligt uppgift ha 900 gram kylmedium.
jag hade min inne pga dålig kylning och kontroll visade sig att när dom tömde ur för att kolla hur mycket det var så fick dom ur 895 gram. Dvs allt var kvar. det visade sig att det var en ventil som var sliten och gjorde kylningen dålig. Så dom bytte den och fyllde tillbaka samma kylmedium och sedan dess kyler dom som den ska.

så det är långt ifrån alltid som dålig kyla beror på låg nivå.

Tja. Jag är lite skeptisk till att bara fulfylla.
Man måste mäta upp hur mycket som är kvar.
Min bil hade dålig kyla men det var inte pga lite medium. Det var en sliten ventil som behövde bytas.
hade jag bara glatt fyllt på 900 nya gram med kylmedium så hade jag riskerat att något mycket dyrare gått sönder.

En kontroll av mängd kylmedium och läckagetest går inte på så mycket pengar. Jag har för mig att när min strulade så begärde jag prisuppgift på en konvertering då jag misstänkte att det var frågan om att det var tomt och att det var gamla kylmediet. det skulle om jag inte missminner mig kosta någonstans under 3000 kronor för rubbet.

Nu visade det sig att det blev avsevärt billigare då det inte krävdes konvertering och inte var brist på kylmedium.

det tar inte lång tid för en erfaren reparatör att göra läckagekontroll och fylla på.

Jag lämnade min till Malte Månsons som förutom bra bilmekar och bilelektriker är Avantia kylreparatörer. Dom har bra priser och gör bra jobb. I alla fall enligt mig. Jag låter dom göra alla mina servicar och reparationer på bilen.
Jag har hittills aldrig blivit missnöjd där och jag har använt dom för alla mina bilar dom senaste 10 åren. (Men från början hette dom ju Kroons)

Annars brukar man ju tömma innan man fyller på :)

Vi skulle boka tid för att fylla på vår ac, men det gick inte eftersom att kylmediumet var restat, och inte gick att få tag på.
De skyllde på lågkonjunkturen, att det inte tillverkades lika mycket gas iom den.

Svårt att få tag på vet jag inte, men dyrare har det blivit!
 
Last edited:
Hörde samma sak men att det skulle bero på lågkonjunktur har jag svårt att tro då det borde få motsatt effekt då efterfrågan bör vara större på reservdelar då färre nybilsköp inträffar.
Helt enkelt stor efterfrågan tippar jag på, därav är det restat på många ställen som beställer från samma ställe.

Eller är folk för fattiga för att fylla på? Den "extrema" värmen har väl gjort sitt på efterfrågan.. :motsägande

Vi känner killarna på verkstan rätt väl så det känns som att de inte borde ljuga, men det kanske var den förklaringen de hade fått på verkstan och sedan förde vidare. Slut varen jallafall!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top