Fulförsäkring

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag ser regelbundet hojar annonseras ut med uppgifter som "reggad med 45kW, men ostrypt" och eftersom jag är en gammal gubbe skär det i mina ögon. Riskerar man inte att bli utan ersättning om något händer?
När jag tecknar försäkring brukar alltid originaleffekten behöva angivas så jag har tänkt att man ändå får betala för ostrypt MC. Är det görbart att få bort strypningen ur registret för att slippa fuska?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bolagen försäkrar väl som sagt på ursprungseffekten, men söker nog alla möjligheter dom kan hitta för att slippa betala, så är hojen felreggad så är det ju en orsak att inte betala. Winwin för dom, lossloss för dig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ska ju bevisas också och det är ju inte helt lätt för försäkringsbolaget att kontrollera effekten på en krockad hoj. Dessutom kan man ju återställa strypningar efter en olycka.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det ska ju bevisas också och det är ju inte helt lätt för försäkringsbolaget att kontrollera effekten på en krockad hoj. Dessutom kan man ju återställa strypningar efter en olycka.
Det beror ju kanske också lite på hur trasig man är själv. Åker man plingplongtaxi så är det nog svårt att pilla tillbaka strypningen innan polisen tar hand om hojen för en teknisk undersökning.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Man får i regel betala för ostrypt, dvs försäkringsbolagen försäkrar inte hojen på strypt kW.

Några undantag finns helt säkert, ett jag stött på var att om kunden bara har A1/A2 så kan han eller hon försäkra den strypt. Så fort behörigheten ökar till A, eller om du har A och vill försäkra strypt hoj, så får du betala för ostrypt. Men det var länge sedan jag stötte på detta, så den kan ha ändrats, och absolut variera mellan bolagen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det beror ju kanske också lite på hur trasig man är själv. Åker man plingplongtaxi så är det nog svårt att pilla tillbaka strypningen innan polisen tar hand om hojen för en teknisk undersökning.

Ja, men man är man inlagd så länge att man inte hinner ordna med den saken så är det nog ändå ett negligerbart problem i sammanhanget.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En snubbe som jag träffade på Opus hade fått nedslag för borttagen strypning på sin R1'a. Det var tydligen stökigt att göra regbesiktningen som krävdes enligt Opus. om det nu berodde på att det var mitt i sommarn och risigt med tillgång till ansvariga vete fan.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Förvisso typ 10 år sen nu, men när jag skulle regbesiktiga om en hoj från strypt till ostrypt så kollade man inte ens om strypningen var bortplockad, snabbaste besöket jag någonsin gjort hos Bilprovningen.

"Finns väl ingen som är så korkad att man skulle låta den sitta kvar" hette det då.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Liknande är de när man trimmar sitt fordon... Dvs man frångår orginal effekten..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Man får i regel betala för ostrypt, dvs försäkringsbolagen försäkrar inte hojen på strypt kW.

Några undantag finns helt säkert, ett jag stött på var att om kunden bara har A1/A2 så kan han eller hon försäkra den strypt. Så fort behörigheten ökar till A, eller om du har A och vill försäkra strypt hoj, så får du betala för ostrypt. Men det var länge sedan jag stötte på detta, så den kan ha ändrats, och absolut variera mellan bolagen.
Men det gäller väl främst om hojen är strypt i efterhand?
De flesta endurohojar av senare modell som är reggade med runt 10kw så är det den effekten som gäller,det finns ju ingen annan ursprungseffekt.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top