Fula GP-grejer

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Någon som är avundsjuk på Randy Mamolas skinnställ?

:jisses

Och what´s up med Capirossis handskar? Extra säkra? Säkert. Men vad är grejen och varför är det bara han som har kört runt med hockeyhandskarna?

Bifogat

• 01_800.jpg
    01_800.jpg
    69 KB · Visningar: 531
  • magnumrandy.jpg
    magnumrandy.jpg
    106.2 KB · Visningar: 581
Mamolas skinnställ var inte att leka med:D

Har för mig att Capirossi hade någon skada i handen som gjorde att han endast kunde knyta handen och inte öppna den så att dom fick lov att konstruera en hanske som hjäpte honom öppna handen.

Eller var det någon annan förare? Det var i vilket fall länge sedan jag läste det.

Valentinos hjälm e ju såklart kul! Fast snyggt?

Bifogat

• valentino_rossi_helmet_02.jpg
    valentino_rossi_helmet_02.jpg
    33.1 KB · Visningar: 252
Mamolas skinnställ var inte att leka med:D

Har för mig att Capirossi hade någon skada i handen som gjorde att han endast kunde knyta handen och inte öppna den så att dom fick lov att konstruera en hanske som hjäpte honom öppna handen.

Eller var det någon annan förare? Det var i vilket fall länge sedan jag läste det.

Du tänker på Nobby Ueda.

bussei001.jpg

Giovanni Bussei :)

Jag tycker det är dö-coolt, men har inte hört någon som håller med. Å andra sidan bara design, ingen funktion ... å inte GP heller :(

Eller var det någon annan förare
? Det var i vilket fall länge sedan jag läste det.
Ja, det var en annan förare: ”Nobby” Ueda som var en av de främsta 125-förarna under första halvan av 90-talet.

Så frågan om den djävulskt fula handsken kvarstår.

Edit: Mattias beat me to it... :5sure

Bifogat

• 5431.jpg
    5431.jpg
    69.6 KB · Visningar: 218
  • 001rha.jpg
    001rha.jpg
    118.1 KB · Visningar: 151
  • ueda-4.jpg
    ueda-4.jpg
    106.3 KB · Visningar: 128
Skinnställ, stövlarna FFS!

Vadå? Säg inte att jag köpte fel replicamodell nu IGEN! :4skrika

Valentinos hjälm e ju såklart kul! Fast snyggt?

Nej, INTE snygg. Fast Rossis självdistans uppväger den lite, trots att hans smurfröst borde betraktas som brott mot mänskligheten... :rolleyes:

bussei001.jpg

Jag tycker det är dö-coolt, men har inte hört någon som håller med. Å andra sidan bara design, ingen funktion ... å inte GP heller :(

Det är så jävla äckligt fult så man inte kan undgå att älska det. Sen har han alfa-spons... så det MÅSTE vara bra! :D

Last edited:
:tuttar
bussei001.jpg

Per Björk körde med fransar i Pro SBK senast på Knutstorp.

Capirossis handskar beror mycket riktigt på en handskada men jag tror inte det finns några hjälpmedel för att styra handen i den. Det är helt enkelt mer skydd eftersom han vill undvika att skada handen igen.

Bifogat

• prosbk_knutstorp_fre_traning_3.jpg
    prosbk_knutstorp_fre_traning_3.jpg
    200 KB · Visningar: 250
Capirossi har såna handskar efter en highsider på Assen 2000.
Han krashade på morgonuppvärmningen på lördagen, drämde i ovansidan av handen i asfalten och bröt 3 mellanben (heter de så?).

Några timmar senare stod han på pole med is på handen.
Det började regna på fjärde eller femte varvet och loppet rödflaggades.
Capirossi kom trea på sammanlagd racetid. Barros vann.

Capirossi har såna handskar efter en highsider på Assen 2000.
Han krashade på morgonuppvärmningen på lördagen, drämde i ovansidan av handen i asfalten och bröt 3 mellanben (heter de så?).

Några timmar senare stod han på pole med is på handen.
Det började regna på fjärde eller femte varvet och loppet rödflaggades.
Capirossi kom trea på sammanlagd racetid. Barros vann.
Schysst historialektion. :)

Om Capirossis handske är bättre/säkrare skulle väl alla handskar i GP se ut så. Vilken GP-förare, vars framgång/ekonomi avgörs helt av dennes hälsa, vill inte skydda sina händer maximalt, om det inte saboterar ergonomin, vilket det uppenbarligen inte gör. Frågan om handsken får anses till stor del obesvarad...

Översidan på handen och översidan på foten är extremt oskyddade när det gäller slag och tryck skador. Det finns inga muskler eller fett som skyddar, alla senor och ben ligger väldigt ytligt och skadas "ganska" lätt vid yttre våld.

Jag har böjt ett bromsgrepp med översidan på handen efter en lowsider och det gör ONT och tar lång tid innan förmågan att greppa och använda handen kommer tillbaka.

Var kan man köpa Capirossi replika handskar?

/J

Om Capirossis handske är bättre/säkrare skulle väl alla handskar i GP se ut så...

Ser just på uppvärmningen från le mans och tycker inte alls Capirex handske ser så "bullig" ut idag.. Så handsken på bilden du/vi refererar till har nog igenomgått en del modifiering :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien