Fuktig insugsluft - hur påverkar det motorns prestation

Varje sommar på Gotlands Södra udde sitter jag på tomten och glor på hundra snurrande vindkraftverk utan nämnvärd vind, de verkar snurra lätt tycker jag.

Visst snurrar dom. Men elbolagen tjänar pengar på domunder vintern för då ärtrycket helt annat.

Detta har jag fått konstaterat från miljöchef på Eon Norrköping. Så de absolut inget påhitt från mig.
 
Nej. Vattnet förångas och sprider oljan som små droppar i samband med det. Små oljedroppar brinner bra, vätska i en fritös brinner dåligt - resultatet blir i stort sett en explosion av de spridda oljedropparna som kan brinna snabbt när de har kontakt med mycket luft (tack vare att ångan spridit ut oljan i luften) istället för en långsam brand. Vattnet brinner inte.



OM vattnet spjälkas till väte och syre (ett stort om, vet inte om temperaturen är tillräcklig) så gör det ändå ingen nytta. Energin som krävs för att dela atomerna avges när de sedan slås samman igen (när vätet förbränns), resultatet blir plus minus noll.



Intressanta teorier, tyvärr utan verklighetsanslutning.

Hej.

Tack för svaret. Så blir det naturligtvis.
Om vi bortser från folk som vet att deras hoj går bättre när det är fuktig luft och därför vet hur det är, har du någon egen teori om luftfuktighetens påverkan på förloppet?
 
Jag har massor av teorier. Vissa mer sannolika än andra. ;)

Först och främst: en gammal hederlig motor med förgasare och "ointelligent" tändning är bara optimalt inställd när ett antal olika faktorer råkar stämma överens med varann, alltså lufttemperatur, luftfuktighet, höjd över havet/lufttryck o.s.v. Att förgasare kan behöva ställas om mellan sommar och vinterkörning eller när man ger sig upp bland bergen är ju ganska välkänt. Mer seriösa tävlingsåkare har ställt om motorer för optimal funktion med det väder som råder på just den dagen dom tävlar. (Vissa sprut/datorstyrda tändsystem klarar att kompensera själva, andra kräver manuell justering som äldre grejer.)
Med det sagt kan vi konstatera att en motor SKA gå olika bra vid olika väder. Under extrema förhållanden, med motorn inställd för att ligga på gränsen för vad den tål, kan en ändring i väder t.o.m. orsaka ett motorras. Men så känsliga är givetvis inte de motorer man hittar på standardhojarna.

I minst en av A. Graham Bells böcker finns ett litet stycke med titeln "Humidity - a natural octane booster" eller något liknande. Länge sedan jag läste det, men om jag inte minns galet är summan av kardemumman att luftfuktighet (precis som vattensprut) lugnar ner och kyler förbränningen lite, vilket får bränslet att bete sig som om det hade lite högre oktantal - motorn tål lite högre komp, magrare blandning och/eller tidigare tändning. Har måttlig betydelse för "ointelligenta" motorer som inte kan justera soppa/tändning för att utnyttja det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top