Fuktande gaffelben Yamaha FZ750

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Var ute på en längre tur med nya inköpet idag, en gammal FZ750 från 88.
Kikade igenom hela hojen när jag kom hem och såg att höger framben fuktar ngt vid packboxen. Enligt förra ägaren så var packboxarna bytta. Vet inte huruvida detta stämmer eller ej, men jag såg att samma gaffelben hade en liten skada i stålet som förmodligen är orsaken till läckaget.

Den fuktar som sagt lite, men absolut inte mycket. Är det enda rätta att byta ut gaffelbenet, eller finns det något annat tips/trix?

Det låter inte bra om du kan se att gaffelbenet är skadat, men jag skulle börja med bladmåttstricket.

Ta de tunnaste bladmåttet 0.05. Lossa sedan packboxens skydd. Stoppar ned bladmåttet och snurrar det runt gaffelbenet.

Har du tur får du stopp på läckan. Värt att prova ialla fall.

kan du se skadan på benet kan du ju fulfixa genom att tvätta rent, lägga i lite expoy o sen slipa det med typ 2400 papper.

Tack för tipsen boys!

Får kika på detta under helgen.

Köpte en kartong med JB-weld sist jag gjorde storbeställning från usa, kan skicka över ett paket till dig för en hundring om du behöver ;)

vet inte om det går fixa gaffelben med epoxy men finns inget bättre epoxy än jb-weld iaf så fubnkar det inte med det funkar dte inte med nåt

Tack för tipsen boys!

Får kika på detta under helgen.

Eller så kör du samma setup som ska vara i gaffeln på RD350-83 10w30 olja:tummenupp tätar bättre än gaffelolja

Tack för tipsen!

Inte omöjligt att jag antar ditt erbjudande "Klubba".
Fick ett tips idag dock om att använda superlim. Har inte en susning om det kommer att funka.. frågan är ju vars fasen man får tag i tokfins slippapper?

Har nog fan bara 1200 hemma..

En liten bild på de 3 märkena.

Bifogat

• Sandys moppe2.JPG
    Sandys moppe2.JPG
    51.1 KB · Visningar: 102
Ett trick som vi brukar göra på jobbet när vi fixar till slagmärken på kolvstänger är att slipa till skallen på en hammare med 600 papper så hammarskallen blir alldeles slät, knacka lite fint på skadan så man får bort ev. ojämheter och kanter på stången,så avslutar man med att handjaga det sista med fint slippapper,borde funka även på innerben till hojen i fråga.

Edit:slipa till hammare göres helst med slipmaskin.
:)

Last edited:
Ingen dum idé. Måste få trajan på hjul idag så att jag kan använda lyften, sen blire åka av :D

En sak att tänka på,,man ska vara väldigt försiktig med att lägga på mer matrial på en sådan skada(typ jb-veld)just för att man får vassa kanter av tilläggsmatrial,skitsvårt o få repfritt,fördelen med att knacka med hammare är att man får en liten indjupning men som är slät,och är inte den för djup så kan även packbox,avskrapare täta detta,dom har ju faktiskt lite flex i matrialet.

Lycka till vad du än gör...:)

Tack för tipsen!

Trajan står på egna hjul nu så jag tar tag i detta i påsk nu när lyften blitt ledig :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti