Fuel Injection problem på Honda sp1-01

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
halmstad
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Efter att jag lossade tanken för att byta tändstift så vill inte Fi fungera längre.
Jag har kollat så relän fungerar samt att vi har tvångskört bränslepumpen så att vi vet att den funkar. Vi har även kollat så det går fram ström till bränslepumpen men det händer inget.
Är tacksam för tips och ideèr.........
 
kolla fuelcut relät, det sak låta i pumpen när du slår på tändningen

annars har jag ett sprut som ligger och skräpar i garaget......
 
Det låter ingenting när jag sätter på tändnigen men alla lampor blinkar som vanligt utom fi lampan.
 
Det låter ingenting när jag sätter på tändnigen men alla lampor blinkar som vanligt utom fi lampan.

När du slår på tändningen ska det klicka till i fuelcut relät som sitter
i cutsen längst bak, efterklicket ska bränslepumpen starta samtidigt som intrumentet blinkar. Fick du i kabeln riktigt när du monterade tanken??

Montera bort cutsen så du hör att det verkligen klickar i relät, tag hjälp av någon som kan stå där bak och lyssnar, jag tror det är det mittersta av dom tre
reläna som sitter där...det var ett tag sedan man meckade spetta
Klickar det där så kolla kablaget till pumpen

Monterade du bort tipp sensorn som sitter under tanken? Har du rört den kan det tag innan hojen går att startar, du har väl inte vänt den åt fel håll??
 
Last edited:
När du slår på tändningen ska det klicka till i fuelcut relät som sitter
i cutsen längst bak, efterklicket ska bränslepumpen starta samtidigt som intrumentet blinkar. Fick du i kabeln riktigt när du monterade tanken??

Montera bort cutsen så du hör att det verkligen klickar i relät, tag hjälp av någon som kan stå där bak och lyssnar, jag tror det är det mittersta av dom tre
reläna som sitter där...det var ett tag sedan man meckade spetta
Klickar det där så kolla kablaget till pumpen

Monterade du bort tipp sensorn som sitter under tanken? Har du rört den kan det tag innan hojen går att startar, du har väl inte vänt den åt fel håll??

Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:
 
Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:

Jag har haft liknande bekymmer på min cbr.
I mitt fall var det att engine stop relay, alltså reläet som styrs av dödarknappen inte fick någon styrsignal för att slå till. Det medförde att allt funkade när man vred om nyckeln förutom att soppapump och startmotor inte startade.

Men du har absolut inte rört något annat än att lyfta tanken för att byta stift?
 
Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:

Läste i instruktionsboken att har man tappat hojjen så fuel cut har slagit i måste man nollställa det genom att slå av och på hojjen på on/off brytaren på höger sida av styret. Den som sitter ovanför startknappen.
Det kanske har blivit aktiverat, är den intryckt går ju inte pumpen.
Kanske har fel men det är lätt testat.....:)
 
Jag har haft liknande bekymmer på min cbr.
I mitt fall var det att engine stop relay, alltså reläet som styrs av dödarknappen inte fick någon styrsignal för att slå till. Det medförde att allt funkade när man vred om nyckeln förutom att soppapump och startmotor inte startade.

Men du har absolut inte rört något annat än att lyfta tanken för att byta stift?

Nej inte före detta hände , men nu när den inte gick igång så har jag ju kollat relän,tippsensor,bränslepump och att det finns ström i ledningarna.
Var sitter engine stop relay ?
 
Nej inte före detta hände , men nu när den inte gick igång så har jag ju kollat relän,tippsensor,bränslepump och att det finns ström i ledningarna.
Var sitter engine stop relay ?

På min cbr så sitter det bak på sidan av tailen. Det borde sitta bredvid fuel cut-off relay om nu honda håller någon sorts standard.

Mekanikern som hittade felet åt mig använde en kabelbit för att kortsluta/bygla 2 av stiften på det reläet och när han gjorde det så hoppade soppapumpen igång och startmotorn med.
 
Jag har nu kollat relät igen och det fungerar, har även kört bränslepumen så jag vet att den fungerar.
När jag sätter på tändningen, så tänds inte fi och det låter inget från bränslepumpen eller relät. Men allt annat tänds och verkar som det ska :confused:

Men Fi blinkar väl ett antal gånger, räkna hur många, sen kan någon med verkstadshandboken kolla vilken felkod detta motsvarar
 
Hur stor är sannolikheten att styrboxen har pajat när allt annat funkar ?

Lyft på tanken igen, du måste ha glömt någon kabel, tog du bort luftburken.
Sitter kabeln i locket i? Kolla multikontakterna till sprutet, dom sitter på vänster sida av bakre cylindern men dom har du väl inte rört...för att byta stift

Gör en checklista på hur du gick till väga när du lyfte på tanken.
Backa alla moment till du hittar felet. Styrboxen kan du ha sönder om du matar på med 12 volt i fel stift, vissa relän jobbar med 3,3 v..
 
Lyft på tanken igen, du måste ha glömt någon kabel, tog du bort luftburken.
Sitter kabeln i locket i? Kolla multikontakterna till sprutet, dom sitter på vänster sida av bakre cylindern men dom har du väl inte rört...för att byta stift

Gör en checklista på hur du gick till väga när du lyfte på tanken.
Backa alla moment till du hittar felet. Styrboxen kan du ha sönder om du matar på med 12 volt i fel stift, vissa relän jobbar med 3,3 v..


Okej så här ligger det till........
Vi har uteslutit alla relän och jag har även matat pumpen externt och dragit runt den på starten.... Den tänder inte och då är frågan om ens spridarna öppnar? Jag har provat att ansluta den i felsökningsläge via den blindkontaken som skal kortslutats i tailen för att komma in i service mode men FI lampan tänds ju inte alls. Så frågan är om man inte skulle prova att byta ecu:n men jag vet ju inte vad som föranligger felet.... Kan ju med maximal otur blåsa även den nya boxen ju..... :va

Starten drar runt oavsett FI lampan och killswitchen har ingen påverkan.

Kabelbrott? Kan vi ha klämt sönder någon kabel vid ur o inmontering av tanken?
 
Låter som om styrboxen är rostad men;
1. Elschema. Kolla om boxen har all försörjning.
2. Den där run/off knappen på höger handtag verkar diffus i beskrivningen.
Provbyt
3. Mät alla givare/kablage så det inte är kortis innan annan box monteras..

*Annars tar väl Stena emot metall? borde bli en ansenlig mängd stålars
med tanke på den dödvikten i Hondan(traktorn...) :arsele


*= För den som inte vet, så är TS mfl väl medvetna om vem undertecknad är...
 
Last edited:
Låter som om styrboxen är rostad men;
1. Elschema. Kolla om boxen har all försörjning.
2. Den där run/off knappen på höger handtag verkar diffus i beskrivningen.
Provbyt
3. Mät alla givare/kablage så det inte är kortis innan annan box monteras..

*Annars tar väl Stena emot metall? borde bli en ansenlig mängd stålars
med tanke på den dödvikten i Hondan(traktorn...) :arsele


*= För den som inte vet, så är TS mfl väl medvetna om vem undertecknad är...

Okej jag tror han fattar piken :7peta

Då är det väl bara att ringa fraggen för hämtning av skrotet?? :näsblod

Eftersom han själv verkar ha gett upp så skriver jag det nu då....

Extremt billigt "traktor" SP1 säljes Pm:a mig för avhämtning - Jag betalar dig för att häma den!!
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top