Fucki fucki! Bromsproblem...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hade en go säsong förra året på hojen.. Inga problem.
Hade premiär efter vinterdvalan och körde en sissådär 15 mil i helgen, inga problem.
Körde till jobbet igår.. Inga problem..

Ska till jobbet idag... När jag ska krypköra in i min fil på Nynäsvägen vid Enskede och bromsar till lite känner jag hur hojen fortsätter bromsa... Sparkar mig in till vägkanten och blir stående vid Bagarmossen-påfarten.

...När jag "duttat" på bromshandtaget nån gång släpper det plötsligt och är som vanligt. Fortsätter till jobbet men får samma problem när jag bromsar in vid en rondell... Bromsar till hårdare och då släpper det igen..

Till saken hör att jag IDAG hade besiktning... Självfallet passerar inte en sådan sak och jag har nu en månad på mig...

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man åtgärdar detta!? Det verkar som att bromscylindern inte går tillbaka när man bromsar lätt med frambromsen.. Handtaget går alltså inte helt tillbaka...

Börja med att smörj glidbultarna och kolvarna i oken. Använd typ lithiumfett, inte den vanliga crc dock då den typ bara tål 180 grader.

HanneZ skrev:
Börja med att smörj glidbultarna och kolvarna i oken. Använd typ lithiumfett, inte den vanliga crc dock då den typ bara tål 180 grader.

ok kolla så det inte har blivit massa avlagringar som gör att beläggen går trögt

HanneZ skrev:

....men det verkar som felet sitter uppe vid själva handtaget.. som att den cylindern i där inte går tillbaka...!?

...eller är jag ute och cyklar.. ingen har ju anklagat mig för att kunna sånt här iofs..

Det som de skrev på bes.pappret är iaf: "färdbroms, huvudcylinder, fram, kärvar"

HanneZ skrev:
Ja absolut, börja självklart med att rengöra innan du smörjer :)

....Låter iofs rätt rimligt... Märkligt bara att jag inte hade några probs i helgen när jag tog första turen utan att det dök upp nu... (perfekt tajmat till besiktningen)

Aha, då får du pröva att rengöra och smörja den kolven med. Det klassiska som jag förstått det som är det går trögt i oket, det är så ofta på bilar iaf.

edit: Jag läste lite nogrannare nu och det verkar ju precis som du säger att det är i handtaget. Jag är lite i samma sits, bromsar typ hackar när jag trycker inte handtaget. Har inte vågat riva det än då det är brukshojen.

Last edited:
HanneZ skrev:
Aha, då får du pröva att rengöra och smörja den kolven med. Det klassiska som jag förstått det som är det går trögt i oket, det är så ofta på bilar iaf.

Får riva isär eländet och smörja och rengöra då.. Frågan är bara var man kan hitta nya packningar och sånt.. för det lär väl behövas elelr tänker jag klantigt nu?

Nejdå. Bort med beläggen och tryck försiktigt ut oken genom att bromsa. INTE för långt. Sen smörjer du dom och trycker tillbaka dom med polygrip. Glidbultarna tar du ut och smörjer bara, sandpappra med fint papper lite om skiten på bultarna inte går bort. Några packningar behövs inte bytas, se till som sagt att INTE trycka ut kolvarna ur oken.

Men som sagt, problemet sitter nog i handtaget.

Har du bytt bromsvätska? Om du inte har det är det sannolikt att den har sugit åt sig vatten under vintern, (bromsvätska är en färskvara) när du bromsar blir det varmt, vattnet i bromsvätskan expanderar och du får en broms som ligger på.
Alternativ två: om problemet sitter i handtaget kan vara att inte kolven i huvudbromscylindern går tillbaka. Om du har bytt bromsgrepp kan det vara så att det nya bromsgreppet inte har samma spel som det gamla, vilket försvårar återgången, (vanligt problem med piratgrepp på RS)

mina 25 öre
Lycka till :tummenupp

Edit: www.sär skrivning.nu

Ja problemet med fel bromsgrepp finns på många hojar.
Nu är det kanske inte alls problemet eftersom den funkat tidigare, men ta och plocka isär delarna och smörj upp dem(både ok och huvudcylinder det skadar nog inte), saker kan rosta och ärga under vinterförvaringen.
Använd inte petroliumbaserad olja på kolvarna i oken eller i övre cylindern, det gör att packningarna sväller och förstörs.
Det ska vara silikonolja för att smörja dessa delar.

Vanlig service på hojen ska inte ses som nåt konstigt, det behöver alla fordon.

Min begränsade erfarenhet är att det blir en jäkla massa skit i bromsvätskan om den fått stå ett tag. Att tömma systemet, få ur det värsta och få i ny bromsvätska vore kanske inte så dumt som ett första steg?

Packningssatser för huvudcylindrar säljs där de säljer MC-bitar.

Avundsjukan talar: D v s i Italien för dig...

kan de inte vara att beläggen e tokslitna...
då skulle kolven kunna åka ut för långt o låsa lite kanske :va

crallan skrev:
Alternativ två: om problemet sitter i handtaget ..

En kompis som jobbar som hojmek kikade på det och konstaterade..
"- Fan, det där ser obehagligt ut... det där har jag aldrig sett förut men det verkar som om felet sitter här uppe i handtaget!"

Det verkade som det var cylindern som möter själva handtaget som kärvade..
Jag skruvade loss handtaget, drog ut den lilla "kolven" som sticker ut och möter handtaget...

Femfemtisexade lite innanför gummiprylen... rengjorde ett par gånger med tops och femfemtisexade igen... tillbaka med metallstavskolvrackaren, på med handtaget, bromsade ett par gånger och nu verkar det lira igen...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D