FUCHS OIL 300 zatáček Gustava Havla 2010

bästa ombord jag hittat
[YOUTUBE-ID]ufaXUNYBWBU[/YOUTUBE-ID]

blir man sugen eller avskräckt?
både och i mitt fall, ligger hemma med komplicerat benbrott efter gatskrotning, inte direkt sugen på att singla ut bland träd igen men längtar så förbenat efter tokgasning.

En Tysk förare som heter Franko var med om en rätt allvarlig trafikolycka på gatan med mc. Han har fått göra en hel del stora opperationer efter det. Efter den olyckan så bestämde han sig för att börja tävla med mc och sluta köra på gata. Jag frågade honnom om han kört på denna banan innan och han svarade att det var 10:de året i rad han var där för att tävla och att det var hans favoritbana. Kändes lite skumt att höra då det egentligen är vanlig gata det här med.
 
TACK! Nu vet jag att jag iNTE vill köra där! RIktigt så mycket träd och stolpar i ytterkurva vill inte JAG ha på en bana.

Detta var en klassiskt gammalt TT-bana. 50% stad - 50% skog.

Skogspartiet var det bara första delen som gick hyfstat fort i. Men där hade man bromsat lång väg innan. Så inget svårt parti. Resten av skogen var antingen väldigt långsamma svängar eller raka partier. Staden upplevde jag inte direkt några farliga ställen på. Banan var farligare än riktiga moderna permanenta banor. Men det var gott om skydd runt sånt som var nära banan. Helt klart en omställning för huvudet att köra på en sån här bana.

Asfalten på banan var homogen. Så samma asfalt runt hela banan. Mesta av banan var grymt fin asfalt. Bättre än många banor här hemma. Dock var dom 2 långsamaste kurvorna lika hoppiga/ojämna som Bergskurvan i Linköping där ena hade lite lagningar på sig och en raka i skogen hade några småsprickor i asfalten som man kände att det kändes spårigt att köra på.

Toppfarten var max ca 220km/h. Så ingen jättesnabb bana. Snittfarten för han som satte banrekordet i år låg på ca 130km/h.

Folk kraschade lika mycket här som på vilka andra race som helst. Dom flesta lämnade inte asfalten. 2 hörde jag som körde ut i skogen. Syntes varken på hojar eller utrustning att dom varit av. En Italienare kraschade så han fick misstänkt spricka på bäckenet. Var alvarligaste olyckan jag hörde.

Dom andra som kör mycket TT-lopp som Irländare tex tyckte banan var väldigt bra. Bred bana bl.a Deras banor kunde vara 1/3 så breda ibland sa dom och gick i aleér och med stenmurar osv bredvid sig.

Tror att alla newcomers på denna banan var inbjudna förare som arrangörerna hade kollat upp att dom alla hade erfarenhet av liknande racing sen tidigare. Så ingen nybörjarbana för real roadracing.

Enda "idiotsäkra" banan innom real roadracing jag sett är nog Frohburger Dreieck. Den är säkrare än många permanenta banor i Sverige.

En teaser på årets kommande 120 minuters DVD från 300ZGH.
http://www.czechracing.cz/news/dvd-czech-racing-2010/
 
Några bilder på förare som tar sig en öl ihop med publiken efter racen. Var lite ovanligt att se. Men eftersom man blev duktigt trött av banan och ölen var god så sitter det nog inte fel att skåla med publiken. :)
30424_1189507476630_1796650287_356369_5935264_n.jpg


30424_1189507436629_1796650287_356368_5834345_n.jpg


bikepics-1677389-800.jpg


En annan burnout av mig.
29738_437221582951_645487951_5707959_2139741_n.jpg


En fajt i ett av classic-racen.
20100523_1025_01.jpg


Ny klass för i år var 250SP. Man körde nog innan ihop med 250GP. Men hade fått egen klass till i år. Många förare hade man i den klassen och 125SP. Men hojarna såg inte ut som våra standardhojar. Andra kåpor, trimavgasrör och vissa körde utan ljuddämpare tex. Skulle gissa att det var populära klasser pga att dom är billiga + att dom stora cyklarna inte fick köra mer än på 2 av deras rrr-banor.
20100523_1452_01.jpg


Publik.
31882_1309088093318_1414071745_30795091_1123186_n.jpg


En i 250SP som satsat på slicks på blöt bana.
31882_1309091973415_1414071745_30795114_3041235_n.jpg


Många gamla fina cyklar fanns det i classic.
31882_1309094213471_1414071745_30795116_5784930_n.jpg


Målgång i en av den mindre classic-klassen. 4 olika klasser körde man i classic där. Samanlagt körde man 11st olika race på denna helgen!
31882_1309094453477_1414071745_30795118_3277890_n.jpg


En av hemmaförarna i "Open up to 600cc".
31882_1309098693583_1414071745_30795153_5819544_n.jpg


En Supermono tog helt plötsligt eld mitt i depån. Ami stod bredvid och sa det tog bara någon sekund sen kom 2 brandsläckare fram och släkte den.
31882_1309568105318_1414071745_30796141_6397651_n.jpg


Pallen i "Open over 600cc". Bra storlek på pokalerna och riktig skumpa. Dessutom var dom precis som i VM förberedda så bara korken var kvar att skjutas loss. Något som hände av sig själv under en prisutdelning när nationalsången spelades. Flaskan hade han ställt under sig.. Aj! Syrran garvade högst!

1:a. Jiri Drazdack - Bily Racing Team. Yamaha.
2:a Michael Paerson - Morell Racing. Kawasaki.
3:a Michal Filla- Montaze Broz Racing team. BMW.
30032_1313173515451_1414071745_30806728_4278170_n.jpg


Petr "Corpse" Zrzavy firar sin 5:e plats.
30032_1314873077939_1414071745_30812708_3909719_n.jpg


Vissa svängar var så fulla med publik på söndagen så vissa fick sitta på taken eller i träden.
30032_1314873917960_1414071745_30812711_1283699_n.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top