FTP Server

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Försöker sätta upp en ftp server här hemma men när jag ska logga in på den så funkar inte min inloggning till ftp-servern. Däremot så funkar min inloggning till router.

Jag hamnar alltså på "routerns ftp" istället för min egen.

Hur ska jag göra för att komma förbi detta? :va

...eller så kan du sätta upp routern att ip't på din burk är DMS, fast då funkar ju inte branväggar etc som tänkt.

Kan någon förklara hur jag gör? Såhär ser mitt router interface ut.

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    103.9 KB · Visningar: 91
andersbrink skrev:
...eller så kan du sätta upp routern att ip't på din burk är DMS, fast då funkar ju inte branväggar etc som tänkt.
Skit i brandväggen... den har inte gjort annat än att krångla sen jag köpte skräpet.

Ninjaboy skrev:
Det såg krångligt ut, D-link är mycket enklare.

Ta en titt på Virtual Server...

Kommer hit...

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    27.5 KB · Visningar: 74
Tack!
Nu till nästa problem.

FTPn fungerar från andra datorer på mitt hemnätverk men inte från datorer på internet.

Jag hittar alltså FTPn på min lokala ip-adress (192.168.0.xx) men inte på min ip-adress på internet (217.210.87.xxx).

Hilfe bitte!

Det är för att det är helt öppet mellan datorerna på insidan. Vi har nu satt upp en port forward för ftp men det innebär inte att port 21 släpps igenom, prova att klicka på Bridge Filtering och kolla vad du har där.

Ninjaboy skrev:
Det är för att det är helt öppet mellan datorerna på insidan. Vi har nu satt upp en port forward för ftp men det innebär inte att port 21 släpps igenom, prova att klicka på Bridge Filtering och kolla vad du har där.

Here you go...

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    18.1 KB · Visningar: 50
Ninjaboy skrev:
Det verkar inte alls rätt, prova NAT då, det är det sista jag kan komma på, det var onödigt krångligt det du.
prob.jpg

Kan tyvärr inte disabla NAT för då lägger internet av annars hade jag gärna gjort det.

kaZmur skrev:
Kan tyvärr inte disabla NAT för då lägger internet av annars hade jag gärna gjort det.
Nej, du kan inte disabla NAT för det är den som översätter mellan din vita adress utåt och dina svarta på insidan.

Kollar på din bild och försöker lista ut vart de gömt inställningen. Det är ju ingen idé att kunna sätta upp en virtual server om porten inte släpps igenom. Har du följt instuktionerna som skrevs där om att spara och boota om routern?

Kan du posta bilder på hur WAN och LAN ser ut också?

Öppna port 20 så löser det sig, och forwarda även denna till ditt ip genom "virtual server".

Mycket möjligt är att just dessa 2 portar är avstängda i din router, första jag stötte på när jag googlade lite for angående "Connexant" routers.

Överföringen sket på port 21 och kommunikationen på port 20, mycket möjligt att port 20 är via UDP.

Tackar för hjälpen allihop!
FTPn är nu uppe och funkar prima.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt