FTP-problem

Basisten

I swear to drunk i'm not God ociffer!!!!
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Svarta faran
tjenare, har problem med uppladdning/nerladdn8ing från en ftp.

jag kan logga in på den men när jag ska ladda upp eller ner så funkar det inte :mad: , ska man öppna någon port i routern?

programmet jag använder heter flashfxp

trelleborgaren skrev:
tjenare, har problem med uppladdning/nerladdn8ing från en ftp.

jag kan logga in på den men när jag ska ladda upp eller ner så funkar det inte :mad: , ska man öppna någon port i routern?

programmet jag använder heter flashfxp
beror på vilka rättigheter killen som äger servern har gett dig, han kasnke har råkats kryssa i att du bara får "titta" i ftp´n

har frågat han ett flerrtal ggr om det och jag ska ha rättigheter till både upp och nerladdning.

konstiga var att det funakde utmärkt igårkväll men idag så funkar det inte allas :argpådato

trelleborgaren skrev:
ska man öppna någon port i routern?
om du inte öppnar någon port så blir du passiv anslutning.
öppnar du porten i routern blir du aktiv. default ftp port är 21 men kan vara vilken som helst som serverägaren bestämmer.

testa och öppna i routern

Om du måste öppna portar så det 20 och 21 som gäller, inte bara 21.
20=FTP data, 21= FTP Control.
Om det inte är specialportar.

Kör man aktiv-ftp så kopplar man upp sig mot port 21 på servern och sen kopplar servern upp sig mot port 20 på klienten, ska man köra aktiv-ftp så måste man öppna port 20 hos sin egna router och styra in den tills sin egna dator samt att ftp-klienten ska kunna ändra ip-adressen som servern ska ansluta till, ev. finns det en modul i routern som gör detta.

Kör man passiv-ftp(som man oftast gör) så kopplar man upp sig mot port 21 på servern och efter det kommer man överens om en ny port på servern där man skall skicka data. Inget behöver därför göras på klienten. Klantiga admins sätter ibland upp passive-ftp-inställningarna fel och då funkar det inge vidare

nu har jag öppnat port 20 & 21 men inte fan funkar det

ska jag ändra något i själva programmet sen, bockade av passive mode rutan

Tja... jag antar att alla portar utåt är öppnade så du behöver inte öppna port 21. Har du pekat om port 20 till just din ip-adress

Är du säker på att servern har stöd för aktiv-ftp?

jag har ingen aning, men jag höra med serverägarn

det konstiga är att dom andra medlemmarna kan ladda upp/ner men inte jag fastän att dom har samma inställningar

Har du provat via Internet Explorer?
Funkar det med och logga in på etc: ftp.dindomän.se

Kanske är något strul med programmet och din dator, testa snabbt med IE! Kan annars starkt rekommendera WS FTPPro, funkar kaaanon! :tomten

Lycka till med ftp'andet! :)

mvh
Johan

okej, nu funakr et vid mina föreldrars dator (där routern står) men inte på min dator...vad kan felet vara? ska jag stänga portarna igen?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg