Fryst öl?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu har jag ett problem.
Jag glömde ett gäng öl i frysen för ett tag sen. Jag upptäckte det efter nån vecka och sedan dess har biran legat i kylen. Problemet jag har nu är att jag är full och törstig, men är rädd för att biran har jäst eller blivigt kass på något sätt.
Är det möjligt eller är det bara att dricka?

Edit: Äh, jag skiter i vad ni svarar. Jag måste ändå dricka den. Man får inte slänga oöppnad öl. Den gick förresten ut förra månaden.

Saxat från intervju med ölexperten Göran Winbergh.

Bevern säger: Stämmer det att man kan frysa en folköl i en vecka, sedan tina den hastigt och på det sättet få en starköl? Min kompis Skeba säger det.
Goran Winbergh säger: Nej, nej, nej! Fryst öl är förstörd öl - utan att vara starkare.

morlock skrev:
Bevern säger: Stämmer det att man kan frysa en folköl i en vecka, sedan tina den hastigt och på det sättet få en starköl? Min kompis Skeba säger det.
Goran Winbergh säger: Nej, nej, nej! Fryst öl är förstörd öl - utan att vara starkare.

Nåja. jag tror inte att alkoholen försvinner ut buken med starköl bara för att den ligger i frysen.
Min öl är privatimporterad Calsberg. 5.8% och den smakar faktiskt rätt okej. Så den där gubben får säga vad han vill.

Fryst öl

He he he, har gjort samma mistag en gång i tiden...Hyrde stuga en helg i Göteborg, lade in flera flasköl i frysfacket, men drack inte upp alla innan det va dags att bege färden mot Lisseberg. Glömde förstås bort dessa flaskor, kom på det när vi städade ur stugan,..flaskorna hade spruckit o den sorbeliknande ölen stänkt runt väggarna o fryst fast. Vi fick sprätta loss allt med en stor förskärare, slitsamt....Nåja..Lycka till / Nettan

Victor skrev:
Nåja. jag tror inte att alkoholen försvinner ut buken med starköl bara för att den ligger i frysen.
Min öl är privatimporterad Calsberg. 5.8% och den smakar faktiskt rätt okej. Så den där gubben får säga vad han vill.
Hehe, han påpekade att den inte blev mer jäst för att man fryste in den. Man kan alltså inte köpa "trefemmor" och få "sjunollor" ... :hihi

kajlyl skrev:
problemet är att den börjar svämma över när den smälter

Nä, ingen fara där inte. Dom har legat i kylen ett par månader eller kanske ett halvår. Så dom är tinade.

morlock skrev:
Hehe, han påpekade att den inte blev mer jäst för att man fryste in den. Man kan alltså inte köpa "trefemmor" och få "sjunollor" ... :hihi

No shit. Det kom jag fram till i tidiga tonåren. Jag tänkte mera på om jag kommer att må väldigt illa imorn eller nått.

Victor skrev:
Nä, ingen fara där inte. Dom har legat i kylen ett par månader eller kanske ett halvår. Så dom är tinade.
Inga problem kan jag bara säga.
/Från killen som gjorde lumpen i norrbotten,
jag hade alltid öl med ut att ha när man skulle vara eldvakt, det tog en timme att få i sig en öl, man la den djupfrusna ölen i glöden under kaminen sen sög man ut lite i taget genom isblocket.mmmmm beer. det var mer för att ha något att göra än att dricka öl. man vart ju inte direkt :fyllisar men sjuk vart jag inte thats for sure.

Nettan skrev:
He he he, har gjort samma mistag en gång i tiden...Hyrde stuga en helg i Göteborg, lade in flera flasköl i frysfacket, men drack inte upp alla innan det va dags att bege färden mot Lisseberg. Glömde förstås bort dessa flaskor, kom på det när vi städade ur stugan,..flaskorna hade spruckit o den sorbeliknande ölen stänkt runt väggarna o fryst fast. Vi fick sprätta loss allt med en stor förskärare, slitsamt....Nåja..Lycka till / Nettan

Säg nu som det var,det var UT glömde dom. :fyllisar

@Victor

Drick bara,tjata inte då hinner dom ju tina.

En stor fara när man dricker för mycket öl som varit fryst är att man dagen efter kan ha både huvudvärk och ont i magen, samt få ångerkänslor och mumla saker som "Jag skall f*n sluta dricka.."

Så passa dig. :lol :rolleyes:

Beer

Men är det någon kolsyra kvar när det tinat?? Bira utan kolsyra vet vi ju alla hur det samkar ifs så har kanske inte det har någon stor invärkan på drickandet om man är väldigt törstig/packad

Långa farbron skrev:
Säg nu som det var,det var UT glömde dom. :fyllisar

@Victor

Drick bara,tjata inte då hinner dom ju tina.

Nej du farbrorn, detta va på den tiden man va ung o dum (19 bast) då hade jag som tur är inte mötit på Tigern än, ha ha..så det va mitt eget fel faktiskt, fast sen kan man ju skylla lite på de andra som va med att de i allafall borde haft huvet på skaft o påmint mej, men icke...där ser man vad man har vänner till,..nåja / Hat så bra / Nettan

Torbjörnator skrev:
Men är det någon kolsyra kvar när det tinat?? Bira utan kolsyra vet vi ju alla hur det samkar ifs så har kanske inte det har någon stor invärkan på drickandet om man är väldigt törstig/packad

1, det är inte kolsyra i öl.

2, det som finns i burken kan ju inte komma ut.

Öl innehåller kolsyra. Vad skulle det annars vara som skummar och som ger övertrycket i flaskan/burken? Syre? Väte? Kväve?

NE:
"Öl innehåller ca 800 kända smakämnen. Störst betydelse har alkoholen, humlebeskan och kolsyran, som ger ölet dess grundkaraktär..."

Neanderthalaren skrev:
Öl innehåller kolsyra. Vad skulle det annars vara som skummar och som ger övertrycket i flaskan/burken? Syre? Väte? Kväve?

NE:
"Öl innehåller ca 800 kända smakämnen. Störst betydelse har alkoholen, humlebeskan och kolsyran, som ger ölet dess grundkaraktär..."

MALT
Malten ger ölet dess fyllighet, sötma och färg men den påverkar även ölets arom och skum.

Bengan skrev:
Vänligen upplys oss om vilken gas som frigörs när du korkar upp en öl.

kolsyra, det jag menade var att man inte tillsätter någon kolsyra när man tillverkar ölen.

Malten påverkar skummet, kolsyran kommer däremot från jästen.

Gjorde en gång tabben att glömma en burk cola i frysen. Efter sex timmar small det till utav helvete. Jag som satt i vardagsrummet, trodde att någon sparkade in altandörren, så pass lät det. Jag hoppade ur soffan, plockade fram häftpistolen och rusade ut i köket för att banka vett och etickett i vederbörande. Där syntes varken gärningsman eller orsak till oljudet.
Nöjde mig med det och gick för att sova med en adrenalinkick som ett fotbollslag. När jag nästa morgon öppnade frysen för att ta fram lite bröd, fick jag en del att göra. Cola över i stort sett allting :gnissla

Fluxir skrev:
kolsyra, det jag menade var att man inte tillsätter någon kolsyra när man tillverkar ölen.

Malten påverkar skummet, kolsyran kommer däremot från jästen.
Alltså, det finns kolsyra i öl.

Victor skrev:
Nu har jag ett problem.
Jag glömde ett gäng öl i frysen för ett tag sen. Jag upptäckte det efter nån vecka och sedan dess har biran legat i kylen. Problemet jag har nu är att jag är full och törstig, men är rädd för att biran har jäst eller blivigt kass på något sätt.
Är det möjligt eller är det bara att dricka?

Edit: Äh, jag skiter i vad ni svarar. Jag måste ändå dricka den. Man får inte slänga oöppnad öl. Den gick förresten ut förra månaden.

Ta ut den o släng den i väggen.. Hårt.. Då får du öl-snö :tummenupp
Så kan du äta den med sked som glass..

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna