Frysa kott?

Du tror eller vet? De restauranger jag valjer nar jag ar sugen pa stek, gor det garanterat inte. Men det ar ju mojligt att det gors, jag forstar dock inte vitsen. Det torde ju vara omojligt att grilla fran fruset
Jag vet också. Det är det normala för dem flesta utanför Michelin, typ.
Vitsen med det är väl ganska uppenbar? Dem gör det av samma anledning som du, för att kunna köpa större partier. Så länge köttet är packas tätt, inte ligger FÖR länge och sen tinas i kylskåp/rum så blir det ingen större skillnad så kör på! :)

Jag köper typ 4-6 kilo kött var 4-5e vecka och fryser ner allt utom första dagen. Kotletter för de mesta. Första kotletten till sista kotletten av den serien smakar ungefär densamma och är saftig och go. Men sen är jag en jävel på att steka kött med :D

Jag har vid slakt slängt bitar direkt på grillen och sedan slängt bitar från samma del från samma djur på grillen ett halvår-år senare efter att ha varit fruset.

Jag känner då ingen skillnad alls.

Om man däremot tinar och fryser igen så brukar det inte bli kalasbra direkt.

Gör som dom gjorde förr i tiden. Salta.

Före en slakt ses noga efter, att alla kärl, som skola begagnas därtill, äro hela, bönade med enlag och renskurade samt att saltet (som skall vara hvitt) är krossadt och kryddor stötta. Kött och fläsk bör ej insaltas förr än det blifvit väl kallt, helst dagen efter slakten. Bäst är att salta kött och fläsk hvar för sig, men om hushållet är litet och till följd däraf ej slakten är så stor, kan man salta det tillsammans. Skinkorna gnidas på köttsidan med följande kryddor: 50 gr. (4 lod) salpeter, 25 gr. (2 lod) kryddpeppar, 25 gr. (2 lod) starkpeppar samt 100 gr. (1 fjärdedels skålp.) brunt socker, hvilka äro stötta och blandade med litet fint salt. Det stora benet, som synes på köttsidan, följer man med en uddhvass, smal knif, tills den är nere i köttet, trycker med fingret ned däri litet af kryddblandningen. Bottnen i köttbaljan betäckes med krossadt salt, och däruppå läggas skinkor och framdelar med skinnsidan ned; mycket salt påströs .

Det är ju rätt svårt att koka kaffe på fruset vatten också, men tinar man det först går det utmärkt.

Det här luktar nästan lite troll, vem faen kan ha missat att det går frysa kött?:va

Han bor i London, det enda stället på jorden där man har heltäckningsmattor på toaletten och avloppssystemet utanpå huset.. :rolleyes:

Det är ju rätt svårt att koka kaffe på fruset vatten också, men tinar man det först går det utmärkt.

Det här luktar nästan lite troll, vem faen kan ha missat att det går frysa kött?:va

Kanns det battre nu?

Han bor i London, det enda stället på jorden där man har heltäckningsmattor på toaletten och avloppssystemet utanpå huset.. :rolleyes:

Det ar bekvamt med heltackningmatta, och iom byggarana ar sa javla daliga sa blir de ju mycket lattar att fixa utvandiga ror NAR grejorna gar sonder.

SKALL man tvunget bo i en stad, sa finns nog inget battre stalle an London trots bade heltackningsmatta och avloppsror

Jag vet.

Du tror att dina restauranger springer ner till slaktarn på hörnet när du beställer din köttbit, men så är inte fallet, dom har stora frysrum fulla med kött, dom tar fram den mängd kött dom tror går åt en kväll och låter det tina, det som inte går åt gör dom i bästa fall något annat av (maler till färs, grytbitar eller annat), men många fryser om det tyvärr.

Förvisso stod jag i disken, men det var inget dom smög med.

Men folk vill gärna tro att köttbiten dom betalt 360:- för aldrig har varit in i frysen.

Vänta här nu... Jag vet inte hur man gör på 'finkrogen' i Umeå, men;

Jag har jobbat med mat professionellt de senaste tjugo åren på restauranger runt om i Sverige och Norge - större delen av dessa två decennier i Stockholm - allt från små femstjärniga hotell till större, kända, krogar inne i stan. Jag har även haft ansvar för inköp de senaste femton av dessa år i funktion som sous chef/köksmästare. Det är en självklar del av rutinerna att alltid/så långt det är möjligt köpa färskt kött då det har en mycket bättre kvalitet och användningsområde. Du har även möjlighet att kontrollera produktens kvalitet vid leverans och får mindre svinn/bättre slutprodukt i form av minskade vätskeförluster vid styckning/tillagning. Alla större krogar, även de flesta mindre, har ju egen utrustning för att vacuumförpacka köttet när det är potionsstyckat/behandlat för att förlänga aktionsradien/hållbarheten - för att slippa använda frysen... Att allt kött åker in i frysen har jag aldrig upplevt - detta med undantag att vi brukar köpa pallar med kött som redan är fryst - exempelvis älginnanlår från Karesuando på hösten som av förklarliga skäl inte kan köpas in färskt året runt. Detsamma gäller i vissa fall även pallar med lammkött från Nya Zeeland när den svenska produktionen inte räckt till. Att slentrianmässigt slänga färskt kött i frysen är ju kapitalförstöring av grava mått då färskt, bra kött, i många fall kostar runt dubbelt från fryst...:glömdet

OaO

KK

Last edited:
Jag skrev vä IOFS inte någonstans att allt kött hade varit fryst, men en stor del av det har varit fryst, och att det inte är något fel på köttet för det.

Du skriver själv att ni köper in och fryser kött, och kött som blir över vacummförpackar ni.

Jag vet inte men jag föredrar nog att köttet åker in i frysen över natten framför att det ligger i plast i kylen, framförallt så måste det ju kastas om det inte går åt nästa dag om man kylförvarar det, medans i frysen klarar det längre förvaring, och då går ju vinsten med att kunna kvalitetskontrollera köttet färskt åt till att kassera itället.

Färskt kött är ju något luddigt, skulle aldrig vilja få in en färsk oxfile eller älginnanlår på krogen.

Jag har vid slakt slängt bitar direkt på grillen och sedan slängt bitar från samma del från samma djur på grillen ett halvår-år senare efter att ha varit fruset.

Jag känner då ingen skillnad alls.

Om man däremot tinar och fryser igen så brukar det inte bli kalasbra direkt.
Prexis. Frysa från färskt skadar inte köttet det minsta. Enda fördelen med att inte frysa på tex en krog är att man kan säga att det inte har varit fryst, då tror alla stadsbor att det är MYCKET bättre och betalar gärna 300% mer för det. Har 60 kilo älg i frysen som kommer att smaka lika bra som "färskt" till sommarens grillorgier bara man tinar det rätt.

Har inte allt kött man köper varit fryst nån gång? Tvivlar ju på att dom skjuter några kossor, tvärslaktar dom och kör ut köttet till matbutiker/matställen samma dag. Behöver inte gå många dagar innan det bara är att kasta bort det.

Det här måste va ett skämt......går det att frysa kött???jag skulle vilja se den som kan avgöra om en kött bit varit frusen eller inte på smaken om den nu inte varit frusen i åratal.Är det en fet bit så frys den med lite vatten i påsen som man gör med fisk.Ska du grilla så marinerar du förmodligen köttet innan så då smakar du defenetivt inte om det varit fruseti evigheter.

Nån som jobbat på krog skrev att dom vacuum packade o "behandlade" köttet???behandlade med vadå.

Har inte allt kött man köper varit fryst nån gång? Tvivlar ju på att dom skjuter några kossor, tvärslaktar dom och kör ut köttet till matbutiker/matställen samma dag. Behöver inte gå många dagar innan det bara är att kasta bort det.
Nötkött håller rätt bra så det brukar inte frysas men har sett på ett styckeri när det kom in fruset kött från Polen

Nej, jag skriver inte nånstans att vi fryser in (färskt) kött - tvärtom -vi behåller kött som kommer fryst i frysen tills det ska användas - av förklarliga skäl. Det älginnanlår som blir tjälknöl måste dessutom vara fryst vid tillagning annars blir det inte tjälknöl utan älgstek... Jag skriver inte heller att vi vakuumpackar kött som är över - tvärtom vakuumpackas allt kött, som är behandlat/styckat, direkt och på nytt för att få en betydligt längre hållbarhet/fräschhet - även då detta kött sedan förvaras i kyl. Allt, nästan i alla fall, färskt kött som säljs i grossistled eller detaljistled är, eller har varit, vakuum- eller atmosfärpackat och hålls i kylrum som håller max två grader - vilket är väldigt stor skillnad mot att plasta in det med plastfilm hemma i kylen som håller runt åtta grader. Hållbarhet med bibehållen kvalitet på kött som återförsluts i vakuum kan räknas i månader - i plastfilm räknar man timmar...
En annan aspekt som ofta glöms är det faktum att kött i vakuumförpackning fortsätter möras under de dagar/veckor det spenderar i påsen - något som fryst kött av naturliga skäl inte gör. Stor skillnad...

Att frysa om kött som redan varit fryst förekommer säkert - men det är inget seriösa krögare pysslar med - de är lite mer måna om sina gäster/intäkter än så. Man märker skillnad på kött som behandlats väl sedan det styckades ur djurkroppen. Tro mig - du föredrar kött som inte åkt in frysen - framför allt det som vakuumförpackats..:krama

PoK

KK

Jag skrev vä IOFS inte någonstans att allt kött hade varit fryst, men en stor del av det har varit fryst, och att det inte är något fel på köttet för det.

Du skriver själv att ni köper in och fryser kött, och kött som blir över vacummförpackar ni.

Jag vet inte men jag föredrar nog att köttet åker in i frysen över natten framför att det ligger i plast i kylen, framförallt så måste det ju kastas om det inte går åt nästa dag om man kylförvarar det, medans i frysen klarar det längre förvaring, och då går ju vinsten med att kunna kvalitetskontrollera köttet färskt åt till att kassera itället.

Last edited:
Varfor envisas folk med att kommentera saker dom inte vet nagonting om?
Notkott som ar nyslaktat smakar inget och ar SEEEGT. Allt kott moras i alla fall 3-5 dagar (det du koper pa ica/konsum). Men det ar ju knappast anvandbart till annat an grytor. Jag undviker det over huvud taget.
Gott kott har hangmorats i alla fall 3 veckor, 35 dagar eller mer ar inte ovanligt

Det här måste va ett skämt......går det att frysa kött???

Och vissa envisas med att upprepa vad andra sager :rolleyes:

SJALVKLART gar det att frysa kott, det gar att frysa jordgubbar ocksa men kan garnerar knappast brollopstartan med dom efterat!
Fragan var hur frysningen paverkar smak och konsistens.

Nasta vecka testar jag!

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...