Frustration! VV och TFF snuvar ägare på pengar!

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Jag motog idag ett vackert brunt kuvert från trafikförsäkringsföreningen.
800 spänn för att jag inte har haft mitt fordon försäkrat!

Hur fan kommer sig detta!? Jag fyllde ju i

AVSTÄLLNIG I SAMBAND MED ÄGARBYTE

på den gula lappen som skickades in till VV.
Tydligen så står det med minimal text att Du kan inte ställa av fordonet bakåt i tiden

NÄ, det fattar väl jag också, jag gör det ju i samband med ägarbyte.
Det visar sig sedan att avstälningen görs först när den gula lappen kommer rent fysiskt till VV och ägarbytet det datum jag skrivit.

DVS. Jag ska försäkra den gula lappen som är påväg till VV hos TryggHansa i 4 dagar ifall den lilla lappen skulle orsaka skada på nån annan.

Det som gör mig förbannad är att det uttrycks i dubbel mening på den gula lappen: I samband med ägarbyte OCH Avställning kan inte göras bakåt i tiden.
:mad:
Effekten av de 800:- är en sänkt trafiksäkerhet. Jag har inte råd att köpa nytt drivpaket till hojen. Samt det slitna däcket får sitta några månader till. Det innebär större risk för mig och andra i trafiken!

cool_adde skrev:
2130110 Jag motog idag ett vackert brunt kuvert från trafikförsäkringsföreningen.
800 spänn för att jag inte har haft mitt fordon försäkrat!

Hur fan kommer sig detta!? Jag fyllde ju i

AVSTÄLLNIG I SAMBAND MED ÄGARBYTE

på den gula lappen som skickades in till VV.
Tydligen så står det med minimal text att Du kan inte ställa av fordonet bakåt i tiden

NÄ, det fattar väl jag också, jag gör det ju i samband med ägarbyte.
Det visar sig sedan att avstälningen görs först när den gula lappen kommer rent fysiskt till VV och ägarbytet det datum jag skrivit.

DVS. Jag ska försäkra den gula lappen som är påväg till VV hos TryggHansa i 4 dagar ifall den lilla lappen skulle orsaka skada på nån annan.

Det som gör mig förbannad är att det uttrycks i dubbel mening på den gula lappen: I samband med ägarbyte OCH Avställning kan inte göras bakåt i tiden.
:mad:
Effekten av de 800:- är en sänkt trafiksäkerhet. Jag har inte råd att köpa nytt drivpaket till hojen. Samt det slitna däcket får sitta några månader till. Det innebär större risk för mig och andra i trafiken!

Jag åkte på precis samma sak för ett litet tag sen. Kryssade i "AVSTÄLLNIG I SAMBAND MED ÄGARBYTE". Trodde inte jag skulle åka på skiten då men visst gjorde man det. Kändes jävligt surt.

Så illa utformat av VV på blanketten. Man borde ju kunna lägga in en varning där så att man gör avställnig separat via internet eller telefon!

Kan bara stämma in med föregående talare, åkte på samma sak med en gammal RD125.

Skickade in en protest till TFF, men att döma av svaret dem gav tog dem sig inte ens tid att läsa mitt brev.

Taget ur en tidigare tråd....:

OM.... han som du köpte den av INTE...sagt upp försäkringen på den, så går det att ändra ÄGARBYTESDATUMET, annars inte.

Skriv ett brev och förklara att datumet blivit fel......skriv under båda två,
och skicka det till VÄGVERKET.

TRAFIKFÖRSÄKRINGSFÖRENINGEN får inte göra nått avsteg från dessa regler,
"TRAFIKFÖRSÄKRING SKALL FINNAS PÅ ETT FORDON SOM ÄR I TRAFIK"
Alltså påställt enligt "vårt" språk.

Jag har hjälpt en kompis med samma sak och det fungerade, iof, så var den hojen krockskadad men......

KentW

Blanco skrev:
2130291 Taget ur en tidigare tråd....:

OM.... han som du köpte den av INTE...sagt upp försäkringen på den, så går det att ändra ÄGARBYTESDATUMET, annars inte.

Skriv ett brev och förklara att datumet blivit fel......skriv under båda två,
och skicka det till VÄGVERKET.

TRAFIKFÖRSÄKRINGSFÖRENINGEN får inte göra nått avsteg från dessa regler,
"TRAFIKFÖRSÄKRING SKALL FINNAS PÅ ETT FORDON SOM ÄR I TRAFIK"
Alltså påställt enligt "vårt" språk.

Jag har hjälpt en kompis med samma sak och det fungerade, iof, så var den hojen krockskadad men......

KentW
Killen på VV som jag snackade med sa också att jag skulle kontakta förra ägaren och skicka in ett brev tillsammans.

MEN eftersom jag fick brevet idag och ägarbytet ägde rum den 9 april och de mottog lappen den 13 så kanske det är för sent eller?

Menar du att om ägaren INTE sagt upp försäkringen självmant, utan bara väntade på att få tillbaka från premien från försäkringsbolaget så ska det fungera eller?

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back