Frusen motor, GSXR 600 2008

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Hej, jag har klåpat!

Vid årets första nattliga köldknäpp, stod min GSXR 600 2008 i kallförråd. Eftersom det är en bandagsracer, så hade den bara vatten i kylaren :(

Efter att lokala verkstaden låtit den tina upp, så startade den och gick utan hörbara missljud. Efter provstart fyllde de på kylarvätska, men den rann rakt in i motorn. Vattenpumpen och oljekylningen kopplades förbi, men kylarvätskan rann ändå rakt in i motorn. Det verkar läcka rätt högt uppe i blocket, alt. lågt ner i toppen.

Eftersom det ekonomiska värdet på hojen inte är så högt, så vill jag gärna höra lite synpunkter på vad det kan vara, innan jag låter dem riva motorn eller skaffa fram en ny motor. Vad är det som pajar i dylika fall, går det att fixa utan block/topprenovering?

Alternativen är väl att renovera, byta motor, sälja som rullande chassi (för övrigt med WP fram/bak, titan helsystem, Yoshimura-elektronik, shifter, brembo pump, m.m.). Det som inte nappar är att köpa motor för 15000 SEK / 1500 € till en höj som är värt ca 30.000 SEK / 3000 € som fullt fungerande...

Synpunkter på att jag är en klåpare behövs inte... :)
 
Vill du inte byta motor så sälj hojen i delar. Någonstans har ju något spruckit ordentligt om vattnet nu bara rinner rakt igenom, någon del av motorn kommer sannolikt behöva bytas ut. Gör du det inte själv eller åtminstone till största delen själv så är det billigare att byta motor.
 
På äldre gsxr så sitter det frostpluggar i toppen.
Jag hade en 99:a där en sådan rostade sönder inifrån troligen pga avsaknad av glykol då den gick som banhoj.

Bytte frostpluggar för några tior och monterade tillbaks toppen med ny packning och då funkade den bra igen så jag gissar att det är en eller flera frostpluggar som frusit sönder för dig.
 
Sjekk frostbrikker i topplokk, sitter 3 stk mellom tennplugger, ses let når ventildeksel demonteres. Disse pleier oftest å sprette ut på denne modellen ved frysning, kan settes på plass igjen med Loctite 638
 
Se ovan verkar räcka med att plocka av ventilkåpan.
Jag hade av toppen på min då jag trodde det var topplockspackningen som gått.
 
Tack för svaren! Jag ska be verkstaden i första hand kolla frostpluggarna då, man kan ju alltid hoppas :) Sedan antar jag att man även bör göra x antal varmkörningar/oljebyten, eftersom kylarvätska gått in i motorn.
 
Ta loss den tunna slangen från kylaren som sitter underst av de två tunnare.
Tryck in ett tryckluftshandtag i den och plugga den koppling som nu är över med tex en liknande slang och en bult.
Tryck i luft lite försiktigt och sök felet.
På min CBR900RR sprack toppen i tunneln till kamkedjan där isen tryckte ut sidan.
Men du kan lätt höra vart det pyser.
Såg även en riktig rednecklösning med en liten anordning med en cigarett i som tryckte luft igenom den och rökfyllde det man läcksökte och rök kom fram där läckaget var.

Enkelt och smidigt.

Tror du kommer hitta det rätt snart om du tar av ventilkåpan och gör om jag förklarade.
Men sen har du säkert en hel del klägg i motorn efter vattnet du dragit runt i oljan och det är inget mysigt att få bort.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top