Frusen kylare

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Är det vanligt att kylarvattnet fryser när det är så kallt som det varit de senaste veckorna (i götet hade vi nog runt -16 som lägst). Börjar bli lite orolig att något ska pajja på min DRZa som stått ute sen i julas då jag saknar garage för tillfället :tungan .

Oroar jag mig i onödan?

Har du skött cykeln och inte fyllt på bortkokt kylarvätska med vatten så bör du ha frys-skydd ner till åtminstone -25 påfyllt från fabrik..

Fast det är alltid trevligt att byta kylarvätska, köp standard på biltema och blanda till -25 så har du koll...

glykol - javisst men det beror ju såklart på blandningen, frågan är ju vad "standardbladning" klarar (om man får säga så :) )

Problemet är att det är snödigt å kallt som fan ute och därför har jag liksom inte kommit till skott att tömma ut/byta/fylla på vatten och glykol. Normalt sett skulle jag aldrig oroa mig när de säger på nyheterna att det ska bli mer än -15, DÅ börjar jag oroa mig :)

Jag får innerligt hoppas att killen jag köpte den av inte har snålat med glykolen :gnissla

50/50 ca -40C men jag bor lite högre upp, -31C just nu. :)
Tror inte du behöver oroa dig så mycket, har man bara lite glykol i kylarvattnet brukar det inte bli frostsprängning utan det blir en is-sörja som inte expanderar.

Om man inte VET att det är tillräckligt med glykol i så skall man nog vara så orolig så att man åtminstone går ut och kollar.

Om man inte VET att det är tillräckligt med glykol i så skall man nog vara så orolig så att man åtminstone går ut och kollar.

Där har du en poäng, finns ju en del som kör med rent vatten eller water-wetter. :tummenupp

hehe ja jag är bara dum som inte gör det, skulle gjort det med en gång egentligen men det har liksom inte blivit av. Nej minsan jag fixar det ikväll helt enkelt!

Tack ska ni ha för den mentala inputen :yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back