Frusen hydrualkoppling

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jo, nu har man åkt 20 mil. Vi är fem grabbar som tillsammans ska ut och busa i snön och bjuda varann på en och annan vurpa.

"Tyvärr" fick jag avbryta och åka hem för att dricka pilsner.

Min koppling har nog frusit!?

Har en KTM 660 -04 och tillgång till en traktorverkstad.

Nu är bara frågan hur man ska göra och vad man ska fylla på med. Har tillgång till en traktormekaniker oxå men han vet inte riktigt vad det ska vara för olja eller så. Han kan helt enkelt inte så mkt om hojar (än).

Kan någon här hjälpa mig?
vad behöver man lossa?
Ska det vara dot 5 olja?

(eventuellt ska traktormekanikern ägna sig åt att laga sin egen hoj så jag får väl skruva en del själv)

det är vanlig bromsvätska som gäller, dot 4 går bra OM inget annat står på påfyllningslock/instruktionsbok.

troligtvis är det något externt (slavcylinder, slangar/rör, mastercylinder). om vätskan aldrig är bytt kan det ju vara som så att den sugit åt sig tillräckligt med vatten så att den fryser. du kan ju testa med att byta den som 1:a åtgärd. skaffa slangar och spruta på biltema och byt den enligt konstens alla regler (sök hur du gör här på SH).

In i värmen så det tinar, byt sedan "bromsvätska" (det är normalt samma eller lite lägre klassning som i bromsbehållaren), att den fryser är högst sandsynligt relaterat till att den är för mycket vattenblandat(bromsvätska är i regel hygroskopisk)

Har inte KTM magura-koppling och någon annan vätska än bromsvätska?
Min har det iaf. men det är en EXC525. Till den är det mineralolja av någon sort som gäller. Det borde stå på vätskebehållaren vad som är lämpat.

Köp den riktiga oljan/vätskan du ska ha och dra inte bara i första bästa fjös.

KTM har en speciell olja till deras magurakoppling och det är den som ska användas för bästa resultat:tummenupp

Där står på locket vad som skall vara i " Mineral oil only"....

I princip vad som helst med petroleumbas duger dvs ej bromsvätska. Gaffelolja/ATF olja/LHM olja/Babyolja fungerar utmärkt....

Babyolja är en mineralolja med tillsats av parfym så den går utmärkt att använda om inget annat är tillgängligt...

431300.jpg

Där står på locket vad som skall vara i " Mineral oil only"....

I princip vad som helst med petroleumbas duger dvs ej bromsvätska. Gaffelolja/ATF olja/LHM olja/Babyolja fungerar utmärkt....
Funkar DOT5 bromsvätska, som är siliconbaserad och inte inte glykolbaserad?

Det borde stå specat torr och våt fryspunkt på bromsvätskor också, inte bara kokpunkten :hihi

Ett varningens finger för dot 5 som inte är hygroskopisk, eventuellt vatten tas inte upp av vätskan utan bildar isproppar direkt.

Då är dot 4 eller 5,1 säkrare för vinterbruk.

Men frågan kvarstår, vad har du i ditt garage om det är vad som finns tillgängligt.
Skillnaden är väl att barnolja finns på Konsum/Ica/Statoil/OKQ8/Preem/ÖB osv till skillnad från motoroljor och bromsvätskor ;) MacGyver-style :fakta

Ett varningens finger för dot 5 som inte är hygroskopisk, eventuellt vatten tas inte upp av vätskan utan bildar isproppar direkt.

Då är dot 4 eller 5,1 säkrare för vinterbruk.
Fast, nu ska det ju vara mineralolja, häller man i glykolbaserade vätskor i ett sånt system så tar det inte lång tid innan alla packningar har försvunnit, och då är det sak samma om den är hygroskopisk eller inte :7peta

Last edited:
Och du är rackarns kinky, jag hade i så fall hellre tänkt mig vackra, 18-åriga, yppiga kvinnor som smorde in varandra med barnoljan jag :tungan

Precis min tanke...
Används babyolja till något annat än att smörja in yppiga kvinnor i?:tuttar

Babyolja är sista utvägen när man står på Stureplan (ICA i glesbygden brukar ha bra oljesortiment men i city har de bara livsstilsprodukter) och akut behöver fylla på sin magurakoppling samt smörja in ett par förbipasserande sillisar......

Precis min tanke...

Babyolja är sista utvägen när man står på Stureplan (ICA i glesbygden brukar ha bra oljesortiment men i city har de bara livsstilsprodukter) och akut behöver fylla på sin magurakoppling samt smörja in ett par förbipasserande sillisar......

Boris du är vår egna Bosse bildoktor fast mc då:tummenupp:D:)

Precis min tanke...

Självklart, tänkte inte på problemen med storstäder.

Men för att vara kvar.

Vem vare som gjorde kopplingar som man hade veggo-olja i.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard