Frugan vill mer mer vrid....

fazerfun skrev:
2159487 Nope inte än. Hade fått för mig att det skulle vara enklare men sen har tiden inte funnits. Frugan är dock inte alls nöjd (ja jag pratar om moppen....), (*)tycker den är trafikfarligt slö "kommer ju knappt iväg från rödljusen"....så jag återkommer när det är fixat.

(*) Hehe, den var bra :D
Hoppas det löser sej :tummenupp

Strypningarna på dessa varierar. Vissa har skruven i förgasaren, vissa har en justerskruv på CDI-boxen som ändrar varvstoppet, vissa har den nämnda rosa kabeln, och så vidare. Har för mig om att det kan gå bättre om man kopplar bort avgasreningen också (en anslutning mellan avgasrör och luftburk eller något sånt). Lite lättare vikter påstås göra stor nytta också.

blom skrev:
2140691 det din fru behöver är det här http://www.blocket.se/vi/7766148.htm?ca=8_s och inget mer :tummenupp

Jag har inte mkt koll på 4-taktare om det funkar eller ej. Men chansen finns ju! På 2-taktaren så är ju "power boxen" till för att minska turbulensen mellan förgasare och insug. Det detta ger är lite bättre gassvar, kanske lite mjukare gång på låga varv samt lite lägre förbrukning. Nu låter detta som något extremt när jag så så men så är det inte. Ni som har mer kolla på 4-takt kan veta om detta är så på fyrtaktare eller inte (tror det kan funka där med om det är reed-styrda).

Annars finns chansen att den är strypt i cdi-boxen också...

Hoppas ni får lite mer snurr i den iaf :tummenupp //Niklas

roffe_s skrev:
2158940 Hej

Dotra min OCH min far åker omkring på koreanska muskedunder med sådan motor. Skruva bort locket på förgasaren (2 skruvar) - i (under) det sitter en mässingsskruv som Du helt enkelt plockar bort - hindrar trottellyft. När Du ända kommit så långt pillar Du försiktigt bort gummimembranet så Du kommer år trotteln och flyttar brickan till näst nedersta läget. Avslutningsvis kollar Du att luftskruven är ca 1.5-2 varv ut från helt indraget läge, och voila - Nu går den betydligt bedre.

Snabbare acc får man enligt moppepojkarna om Du byter variatorvikterna men där någonstans börjar det väl bli liiite jobbigt... Allt som tar längre tid än 15 min på en moppe känns som bortkastad tid... :3freak

Lycka till och...

Ha de!

Hmm...många bud nu...var det inte någon som påståd att det inte fanns några strypningar alls i knasarna?? Hålla på med variatorvikter/byta munstyckten...nä det har jag fan inte lust med. Vill även att garantin ska gälla så att ge sig in å pilla med CDI´n tror jag att jag hoppar.

Ska kolla förgasarna i kväll och se om jag kan hitta mässingsskruvarna.

Ozzian skrev:
2159697 (*) Hehe, den var bra :D
Hoppas det löser sej :tummenupp

ja, för att komma från min fru (som är helt ointresserad av tyngre tvåhjulingar) så är det en klassiker. :hihi :hihi Jag försökte även få henne att inse att det här med att trimma moppar faktiskt var olagligt men hon log bara milt "oroa du dig inte för det, det löser jag" :tuttar

För att vara lite tydligare - mopparna som avses heter "Baotian BT50 QT-9" men har tydligen sålts under en drös med beteckningar. Har i a f en licenstillverkad Yamaha 4-T motor 50cc, och de bägge jag fuskat med är av årsmodell 2004 (tror jag).

Bägge har haft mässingsskruven under förgasarlocket, och inte något med CDI-boxen att göra. Föreslår att Du söker på "Baotian QT-9" och jämför utseende innan Du besvärar Dig med att börja mecka!

Lycka till!

Många bud har det blivit :)

Jag vet inte men den sidan (länk) jag hänvisade till tidigare verkar hyffsat "påläst", men som jag tolkar några av inläggen här är endel av det som står där alltså inte sant?

Citat från länken ovan:
"Finns det någon strypning/mässingsskruv i trottellocket?
Nej, inte på Qingqi".

Tja

En kompis har en Quinqi och på den var det bara att klippa av den lilla kabeln som sitter på cdi:n (en ca 3cm ögla). Sen så är det lite olika hur dom bli att gå av detta. Vissa blir att gå riktigt bra medan på andra blir det inte så mycket skillnad (byte av munstycke kanske?). varvstoppet försvinner iallafall.

Kolla in denna så får du se en trimmad quinqi i arbete: fläskquinqy

Mvh Bosse

Bomanrd skrev:
2162731 Tja

En kompis har en Quinqi och på den var det bara att klippa av den lilla kabeln som sitter på cdi:n (en ca 3cm ögla). Sen så är det lite olika hur dom bli att gå av detta. Vissa blir att gå riktigt bra medan på andra blir det inte så mycket skillnad (byte av munstycke kanske?). varvstoppet försvinner iallafall.

Mvh Bosse

Inget illa menat men om den där var trimmad så förstår jag vad fazerfuns fru pratar om :D

Många bud - många maskiner...

Ozzian skrev:
2162701 Många bud har det blivit :) ...

Yepp - och flera moppar :)

Förmodligen så att:

Artic#1:s kompis = Baotian = Mässingsskruv...
Fazerfun = Quingqi = CDI-box eller annan taskig anordning...

Lycka till i a f med utredningarna, och...

Ha de!

Bomanrd skrev:
2162731 Tja

Mvh Bosse

Och om jag klipper CDI-kabeln så är det bye bye med garantin??

roffe_s skrev:
2162629 För att vara lite tydligare - mopparna som avses heter "Baotian BT50 QT-9" men har tydligen sålts under en drös med beteckningar. Har i a f en licenstillverkad Yamaha 4-T motor 50cc, och de bägge jag fuskat med är av årsmodell 2004 (tror jag).

Bägge har haft mässingsskruven under förgasarlocket, och inte något med CDI-boxen att göra. Föreslår att Du söker på "Baotian QT-9" och jämför utseende innan Du besvärar Dig med att börja mecka!

Lycka till!

Jo fast är det verkligen samma licensbyggda snurra på dom? Den här är sprillans, en 06a.

Tja, det verkar ju inte så svårmekat och eget arbete har som bekant sin tillfredsställelse.... :hihi

Japp, klipper du kabeln så är nog garantin borta. Men det är den ju oavsett hur du trimmar? Kabeln kan du ju alltid löda tillbaka och hoppas på att ingen märker. Han som har moppen i filmen, klippte av en kabel åt gången, tills den inte startade :). Men jag tror han fick ut det på garantin. Nu krävs det ett bilbatteri och 30min gnagande på startmotorn för att få igång den. Säga vad man vill om Qinqui men en skjuhelvittes kvalite' på startmotorn har dom iallafall :yoparty

Edit: där ser du den lilla fula kabeln bild

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back