Frostskadad XTZ 660-motor?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag glömde att tömma ur kylarvätskan ur mitt supermonobygge inför vintern. Vattnet frös, såklart. Eftersom att motorcykeln inte lämnade en våt pöl under sig när plusgraderna kom, fick jag hopp om att den klarat sig. Det verkar inte heller som att den tappat någon betydande mängd kylarvätska. Fick fylla på ungefär 1 dl, och den mängden kan ha dunstat bort, eftersom att kylsystemet varit öppet.

Testkörning på tomgång med transparenta slangar i oljesystemet visar att oljan är något vattenblandad. Oljan är nybytt. Därför misstänker jag att någon packning, eller annat, har fryst sönder. Har tagit isär vattenpumpen. Den såg bra ut, och packningen verkade hel.

Vad kan ha fryst sönder? var ska jag börja felsöka?

Ryker den -svart,vit eller blått ?
Drar den olja eller vatten ?

Min erfarenhet av sönderfrysningar är att det är oftast ganska våldsamt dvs det går inte bara en packning.

Kan det vara något som är kass sedan innan ?

Jag har en komplett motor (med packningssats som ligger på mekbänken) Ett avstannat projekt så att säga...:rolleyes:

Är du säker på att nått frys sönder? Isen har ju sån kraft så den kan pressa isär två delar så det blir en springa det läcker genom och sedan när temperaturen sjunker och isen smälter går delarna ihop igen.
Så endera river du motorn och kollar alla delar, byter packningar eller så hoppas du på det bästa, byter olja, och kollar om problemet kvarstår, dvs kylarvätska minskar och det blir vatten i oljan. Tänk på att om du tappar av oljan försiktigt så bör vatten var det första som kommer ut om du tappar av 2dl när motorn stått stilla ett dygn.
Om du har mineralolja i motorn. Då bör du kunna se vattnet om de första 2 dl avtappad "olja" tappas i ett mätglas av glas eller plast. Vatten underst. Olja överst.
Detta funkar inte (i varje fall stor risk det inte funkar med syntetisk olja av estertyp)
för tillsätter man vatten till en ester sönderdelas estern i alkohol + syra.
(Inget för hembränning , det finns många andra alkoholer än "alkohol" jag borde kanske skriva alkoholer + syror).
Till sist, det viktiga skälet tillsätta ca 50% glykol till kylarvattnet är inte risken för frysning utan att glykolerna för motorbruk innehåller antikorrosionstillsatser.

Last edited:
Kan det vara något som är kass sedan innan ?

Motorn är tagen ur en fungerande hoj. Den gick fint på tomgång vid provstarter i höstas, och då såg oljan fin ut i slangarna.

Ryker den -svart,vit eller blått ?
Drar den olja eller vatten ?

Röken syns inte, d.v.s är inte färgad alls.

Min erfarenhet av sönderfrysningar är att det är oftast ganska våldsamt dvs det går inte bara en packning.

Jag befarar att det är något mer allvarligt, för motorn går inte alls bra nu. Den startar med en knall, och stannar efter 10 sekunder med en knall och rökpuff genom förgasarna.

Är du säker på att nått frys sönder? Isen har ju sån kraft så den kan pressa isär två delar så det blir en springa det läcker genom och sedan när temperaturen sjunker och isen smälter går delarna ihop igen.
Så endera river du motorn och kollar alla delar, byter packningar eller så hoppas du på det bästa, byter olja, och kollar om problemet kvarstår, dvs kylarvätska minskar och det blir vatten i oljan. Tänk på att om du tappar av oljan försiktigt så bör vatten var det första som kommer ut om du tappar av 2dl när motorn stått stilla ett dygn.
Om du har mineralolja i motorn. Då bör du kunna se vattnet om de första 2 dl avtappad "olja" tappas i ett mätglas av glas eller plast. Vatten underst. Olja överst.
Detta funkar inte (i varje fall stor risk det inte funkar med syntetisk olja av estertyp)
för tillsätter man vatten till en ester sönderdelas estern i alkohol + syra.
(Inget för hembränning , det finns många andra alkoholer än "alkohol" jag borde kanske skriva alkoholer + syror).
Till sist, det viktiga skälet tillsätta ca 50% glykol till kylarvattnet är inte risken för frysning utan att glykolerna för motorbruk innehåller antikorrosionstillsatser.

Om jag inte får bukt med problemet får jag nog demontera cylindern och toppen för leta efter sprickor.

Oljan är helsyntet.

Anledningen till att glykol inte fanns i motorn var att jag tänkt köra licensträningar/race på bana med hojen, och då får den inte har glykol i kylaren.

Last edited:
Jag befarar att det är något mer allvarligt, för motorn går inte alls bra nu. Den startar med en knall, och stannar efter 10 sekunder med en knall och rökpuff genom förgasarna.
Jag gissa mer på skit i förgasaren än sönderfrysning när det gäller dom här syndromen,får jag gissa ännu mer så är det lågfartsmunstycket som är igensatt.
Kolla också stift,tändkabel osv.

Börja med detta innan du dömer ut den och river ner allt annat.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd