Frivillig preliminärskatt

• Thread starter Thread starter crm
  • Start date Start date

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Ja exakt, frivillig preliminärskatt vad är det?:confused:

ingen som vet? :huvet

Last edited:
Skit samma. En frivillig skatt hör man inte talas om alltför ofta :)

frivillig o frivillig :rolleyes: Kan ju säga som så att som egen företagare betalar man en preliminärskatt för att slippa betala allt vid årsslutet.:huvet

Ja exakt, frivillig preliminärskatt vad är det?:confused:

ingen som vet? :huvet
Jag har aldrig hört talas om "frivillig prelskatt". Det enda jag kan tänka mig är att du menar att din inbetalda prelsskatt inte kommer att räcka till betala din slutliga skatt, trots att arbetsgivare och andra utbetalare gjort skatteavdrag enligt lag. Då kan du antingen begära att din arbetsgivare gör ett större skatteavdrag eller ansöka om att betala SA-skatt, dvs att du själv varje månad betalar in lite exta skatt. Det är hyfsat vanligt bland personer som har förmögenheter och/eller betalar mycket fastighetsskatt.

frivillig preliminärskatt betalar jag exempelvis varje månad då jag har delvis rörlig lön och för att slippa allt för mycket kvarskatt så betalar jag lite frivillig preliminärskatt varje månad...inte roligt men man minskar smällen senare...så på varje lönebesked finns det med en extra minuspost på frivillig preliminärskatt, det anmäler man till arbetsgivaren så fixar de det...

Aha, det där har jag ju gjort själv. Tänke dock aldrig på att det finns någon benämning på min handling. Ett jäkla bra sätt att slippa en stor skattesmäll om man har flera olika jobb.

Här kommer en annan fråga. Om man har traktamente utöver sin grundlön och får det utbetalt när man är på sin hemort men företaget är registrerat på ngn annan ort. Är jag ändå berättigad till traktamente? Om inte, vad kan hända då? Måste jag betala skatt på traktamentet eller kräver de tillbaka hela traktamentet?

Här kommer en annan fråga. Om man har traktamente utöver sin grundlön och får det utbetalt när man är på sin hemort men företaget är registrerat på ngn annan ort. Är jag ändå berättigad till traktamente? Om inte, vad kan hända då? Måste jag betala skatt på traktamentet eller kräver de tillbaka hela traktamentet?

Om du är berättigad till traktamente är inte en skatterättsliga fråga. Däremot så är ett utbetalt traktamente i ditt fall skattepliktigt fullt ut och ska behandlas som vanlig lön.

Varför framgår i följande länk:
http://www.skatteverket.se/rattsinf...skvm200624.4.3dfca4f410f4fc63c8680005529.html

Som jag förstår det kan de inte begära tillbaka hela traktet även om det har betalats ut som trakt. utan de kan bara kräva mig på extra skatt på just den delen.

Har jag fattat rätt?

Som jag förstår det kan de inte begära tillbaka hela traktet även om det har betalats ut som trakt. utan de kan bara kräva mig på extra skatt på just den delen.

Har jag fattat rätt?

Om din arbetsgivare har betalt ut ersättningen och behandlar den på rätt sätt, dvs tar med den i underlaget för lön i kontrolluppgiften så kommer du att beskattas för traktamentet. Om det inte har gjorts skatteavdrag på trakten kan det vara för lite skatt inbetalad, vilket du i så fall måste betala in till Skatteverket.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg