Fritt vårat lager/Vardagsjuridik.

Jag skall garantera kolla upp på måndag, ifrågasätta deras arbetsmetoder, att det är ingen frakt första gången, 1500 kr andra gången, skall kolla vid konsumentvägledningen med om det finns något där. Skickar dig ett PM:tummenupp

SÅ här står det i Konsumentköplagen :
Fritt säljaren

Ett annat vanligt förekommande leveransvillkor är "Fritt köparen", "Fritt vårt lager" eller liknande. Vid detta leveransvillkor upphör säljarens ansvar och kontroll när varan har lämnat köparen. Köparen måste då betala alla fraktkostnader och själv stå för risken. Detta villkor är till förmån för säljaren på så sätt att det är köparen som står för risken om varan skulle förstöras eller komma bort efter att den lämnat säljaren. Å andra sidan kan det vara krångligt för säljaren om kunderna använder olika transportföretag och säljaren måste använda olika transportföretags blanketter och rutiner.

Jag som kund där har då inte haft möjlighet till att välja transportföretag alls...OCH när de använder sig av detta, ponera att de ringde mig och säger INNAN jag hämtat/köpt kakel, att mitt kakel är trasigt och att jag får betala det?? Så säger texten ovan det om jag förstått det rätt..risken är väl iofs minimal då det finns fordon och drulleförsäkring mm så det är väl idiotsäkert från lager till säljarens butik.

Nej du blandar ihop det, fritt vårt lager betyder att när det lämnar säljarens lager dvs hans butik så upphör hans ansvar, är skiten trasigt när det kommer till honom så är det hans problem. Annars skulle det stå tex fritt fabrik kina (för det måste vara en kina expressfrakt han försöker debitera med tanke på beloppet... :D) och varorna skulle gått direkt till dig utan stopp i butiken.

Alltså jag vet inte men det känns nästan som att du försvarar honom för att du inte vill känna dig lurad?

Nej du blandar ihop det, fritt vårt lager betyder att när det lämnar säljarens lager dvs hans butik så upphör hans ansvar, är skiten trasigt när det kommer till honom så är det hans problem. Annars skulle det stå tex fritt fabrik kina (för det måste vara en kina expressfrakt han försöker debitera med tanke på beloppet... :D) och varorna skulle gått direkt till dig utan stopp i butiken.

Alltså jag vet inte men det känns nästan som att du försvarar honom för att du inte vill känna dig lurad?

Nej har saxat detta från köplagen bara? Skall ¨på dem på måndag som en terrier:gnissla

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back