Frilägesgivare?

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Hittade ett roligt problem med hojen idag. Lampan som indikerar friläge lyser ej alltid. Får jucka med foten ett bra tag innan den lyckas tändas. Och utan den så är ju starten död..
Även om friläget är i så är lampan släckt.

Så nu till min fråga - Borde ju sitta en givare som indikerar friläget någonstans? Vart? Verkar ha fått nått glapp i den eller något liknande.

Hojen är en Honda CBR 1000F -87:a.
Tack på förhand
/Stefan

Japp, det sitter en givare för det i lådan, oftast på växeltrumman. Men jag skulle sätta en slant på att det är kablaget eller kontakten till den som har gett upp istället.

Troligen har du bara en kabel som går ut ur lådan, så hitta den, och kolla hur den mår hela vägen in till CDI-boxen. Lägg i neutralen och bråka med kabeln för att se om det är några brott inne i höljet som du inte ser.

Japp, det sitter en givare för det i lådan, oftast på växeltrumman. Men jag skulle sätta en slant på att det är kablaget eller kontakten till den som har gett upp istället.

Troligen har du bara en kabel som går ut ur lådan, så hitta den, och kolla hur den mår hela vägen in till CDI-boxen. Lägg i neutralen och bråka med kabeln för att se om det är några brott inne i höljet som du inte ser.

Ok, ja då får jag börja leta kabel då. Fast det konstiga är ju att lampan tänds med lite pill på pedalen. Men gör som du säger först och letar reda på kabeln och kollar den vägen. Tackar och bugar för svar.

Inget fel på kablaget. :(
Lampan tänds precis när kuggen börjar ta i varandra till 2:an. Sen släcks den om jag varvar till lite.

Bra skumt, och va inget kul att stå på byn och inte få grönt ljus till starten precis.

Det var den här lilla rackarn ändå!
DSCN2379.jpg
Den lille fjädrande piggeplutten som känner av friläget var hyffsat nedsliten. Och förmodligen aldrig bytt sen hojen va ny. Så sponsrar Lelle´s med 177:- för att få en ny moj. :tummenupp

Kollar besiktningen neutrallägesbrytaren, min neutrallampa har inte lyst på 3-4år och det är ingen som har kommenterat på de två senaste besiktningarna?

Last edited:
Kollar besiktningen neutrallägesbrytaren, min neutrallampa har inte lyst på 3-4år och det är ingen som har kommenterat på de två senaste besiktningarna?

Min maskin funkar inte starten på om inte fanskapet lyser. Och jag gissar på att hojeländet måste gå att starta när man besiktar. :)

Min maskin funkar inte starten på om inte fanskapet lyser. Och jag gissar på att hojeländet måste gå att starta när man besiktar. :)

nu har du ju redan löst det iofs, men kan du inte starta med växel i (eller kass neutral) om du håller inne kopplingen? brukar ju vara så :va

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back