Frikoppla eller använda koppling?

Och man fortsätter såhär: "Men eftersom jag är en så förstående kille så låter jag dig använda bilen ändå, förutsatt att du betalar reparationerna själv."
Men det kommer ju aldrig vara hennes fel att bilen går sönder. Det är ju självklart hans fel, tex för att han lånade ut den, för att han köpte en manuellt växlad bil, för att han köpte en bil som inte tål att köra på stolpar i 70 med, för att han inte spärrade av hennes färdväg, för att nån (antagligen han) inte tog bort halkan eller inte vaderade allt hårt som skulle kunna vara ivägen, även vid felkörningar :huvet

Körskolorna lär ut att man ska hålla bilen still med kopplingen, alltså gör folk utan eget tekniskt tänkande det, det brukar gå över när dom har betalat första kopplingsbytet själv.

Gamla i gubbar i Saabar vilade kopplingsfoten på pedalen

Det går jättebra att göra så i stenålderskonstruktioner som har wire eller stag till kopplingen och en jättefjäder som drar tillbaka kopplingspedalen, som i gamla traktorer och omoderna bilar.

Saab hade hydraulisk koppling, minsta tryck på pedalen tryckte urtrampningslagret mot kopplingsfjädrarna, vilket ledde till att lagret snurrade med konstant och lagren rasade.
Folk skyllde på dåliga urtrampningslager.

Saab monterade in ett fotstöd, lagren rasade inte, det var samma urtrampningslager, men kvaliteten steg av att man monterade fotstöd. :hihi

Last edited:
Kopplar man ur varje gång och man måste trycka ner kopplingen och lägga i växel när man ska åka slits ju synkringarna i växellådan onödigt mycket på 1:a växeln men det är klart det är väl billigare än att (kanske) behöva byta koppling vid 30 000 mil :rolleyes: en bytes växellåda kostar väl inte mer än 10-15 000 skulle jag tro...

Kopplar man ur varje gång och man måste trycka ner kopplingen och lägga i växel när man ska åka slits ju synkringarna i växellådan onödigt mycket på 1:a växeln men det är klart det är väl billigare än att (kanske) behöva byta koppling vid 30 000 mil :rolleyes: en bytes växellåda kostar väl inte mer än 10-15 000 skulle jag tro...

När sist hörde du talas om någon som hade NÖTT ut synkringarna i en växellåda?

Dom enda människor jag känner som byter synkringar i växellådor är dom som tävlingskör med volvolådor och är snabbare i växlingsarmen än i urtrampningsfoten, dom kröker synkringar.

När sist hörde du talas om någon som hade NÖTT ut synkringarna i en växellåda?

Dom enda människor jag känner som byter synkringar i växellådor är dom som tävlingskör med volvolådor och är snabbare i växlingsarmen än i urtrampningsfoten, dom kröker synkringar.

Ja det är väl bara att ta valfri bil ofta gammal hyrbil som gått 20 000 mil eller mer och kolla hur ettans synkring funkar oftast skrapar det skapligt gärna om det är nån gammal hyrlastbil samma fenomen men jag har troligtvis helt fel för det verkar ju inte kunna hända

Ja det är väl bara att ta valfri bil ofta gammal hyrbil som gått 20 000 mil eller mer och kolla hur ettans synkring funkar oftast skrapar det skapligt gärna om det är nån gammal hyrlastbil samma fenomen men jag har troligtvis helt fel för det verkar ju inte kunna hända

Jag har kört massor med gamla, riktigt gamla bilar i mitt liv, bilar som har gått över 30 000 mil, men inte på en enda har jag upplevt en utsliten synkring.
(alla märken och modeller)

Att hyrbilar tar stryk är väl förståeligt, för dom kan man ju lägga i ettan på medans man fortfarande har 5km/h bakåt, man kan varva dom 2000 varv mer än sin egen bil, och man behöver aldrig kolla oljan.

Dessutom hyrs bilar av såna där människor som tog körkortet men inte skaffade egen bil, men en gång om året hyr dom bil, för dom kan ju köra, dom har ju körkort.

Jag var inne hos en bilhandlare för ett par år sen och tjuvlyssnade på ett samtal.

Gammal gubbe. GB
Verkstad. V

V. Vi behöver byta koppling och svänghjul.
GB. Men bilen är ju bara 3 år och 7000 mil.
V. En körskola har ägt bilen i 2,5 år och har slirat på kopplingen i 6000 mil. Svänghjulet är blått och slitytorna på kopplingen är helt borta.
GB. 7000 mil bara?
V. Slirar man på kopplingen så händer såna här saker.
GB. slira koppling? 7000 mil bara!
osv osv osv:huvet

Jag gick efter fem minuter, det gick inte in i huvudet på gubben.
Dem står nog fortfarande kvar där och dribblar om kopplingen.

Då är mina aningar besannade... :gnissla

Hur ska man lägga fram detta för tanten som kommer från landet och knappt vill köra bil i stan [Gbg] öht?

Ja, Gbg e inge kul å köra i, bäst hon får träna lite:D, tror hon uppskattar dina goda råd om du säger dem på rätt sätt:), blir hon ju bara en bättre förare av, och vore konstigt om du inte kunde säga det till henne utan att hon blir sur...

Planen är ju att hon ska bli min fyllechaffis med tiden, så jag måste ju sköta det här snyggt förstår ni.

Så här då: "Jag läste i tidningen att anspänningen som uppstår i vänster ben när man sitter
med foten på kopplingspedalen, det är den där vänstra, gör att man får celluliter."

Äh, lägg ner nu.
Om man regelmässigt står med kopplingen nertryckt istället för att lägga i friläget, om man dessutom har för vana att hålla bilen på dragläget vid stopp i motlut så JA det sliter naturligtvis mer MEN inte så mycket att det gör någon praktisk skillnad.

Urtrampningslager dödar man genom att låta vänsterfotan vila på kopplingen när man kör.
Kopplingar (lameller) dödas genom att man varvar för mycket och slirar friskt vid starter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT