Frikoppla eller använda koppling?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hur mycket sliter det att ligga på dragläget vid rödljus istället för att koppla ur?

Behöver man byta koppling ofta på en Volvo 740, och är det dyrt?

/R. Elationstrubbel

sliter väl mest på urtrampningslagret.

Fråga 1: det sliter jättemycket, på gräns till något alldeles otroligt. Inget man skall göra för jämnan eller längre tid med andra ord.
Fråga2: Min förra bil var en volvo 740 och den hade gått 38000 mil med originalkopplingen(ej ägd av gammal gubbe) Farsan har en likadan som gått ungefär lika mycket och behöver defenitivt byta koppling (enligt uppgift är den bytt en gång av tidigare ägare (ägd av två gamla gubbar på rad).
-Gamla gubbar hör ofta dåligt och saknar förmåga att skåda varvräknare och därmed tokvarvar de som fan och slirar på kopplingen när de startar -kopplingen slits.
Slutsats: hur ofta man byter beror på hur man kör men i min värld skall man i princip inte behöva byta koppling alls innan bilen går i graven.

Kostnad för ett byte ligger väl på 1000-1500 för material och 4 timmars jobb kan jag tänka mig. Ganska lätt att byta själv å andra sidan.

Sliter väl inget direkt på kopplingen att ha den intrampad? Men att slira på den i varje korsning lär sätta sina spår.

Det som slits vid helt nertrampad koppling är urtrampningslagret. Det är ett "engångssmort" lager och är inte alls tänkt att användas över en längre tid, ex en halvminut vid ett rödljus 456ggr/dag.. För att byta det ska lådan demonetaras från motorn. Kostnad, inte mycket. Tid, jävligt onödig.
Om lagret skär ihop, vilket det kan göra förr eller senare så skadas kopplingens "gafflar" och i värsta fall går dessa av så det aldrig mer går att frikoppla.
Åtgärd, byta hela kopplingskitet. En bit dyrare och ännu mer tid i onödan.

Om det är någon form av uppförslutning vid ex. rödljuset och man håller bilen stilla med enbart koppling skall man omgående lämna in sitt körkort till närmsta Buttericks. Det är nåt så in i helvete fel. Slitage på koppling blir enorm, svänghjul kan ta stryk. Åtgärd, rasket ska bytas. Kan bli dyrt. Ännu mera tid helt i onödan.

"Lata jävel, lägg den i friläge och håll på bromsen om du ska stå still" som en vis man en gång sa till frugan. Är man så handikappad att man tycker det är "jobbigt" eller att "det tar för lång tid när det börjar bli grönt". Ja, då ska man köpa sig en automatväxlad släde. PuNGt.

Då är mina aningar besannade... :gnissla

Hur ska man lägga fram detta för tanten som kommer från landet och knappt vill köra bil i stan [Gbg] öht?

Det är alltså bättre att trycka ner och upp kopplingen två gånger samt lägga i och ur en växel för varje stopp man gör istället för att bara trycka ner kopplingen en gång, behålla ner den nertryckt tills det är grön att köra igen?

Kanske inte så lätt att förklara, men vad är det med lagret som gör att det är bättre att använda det dubbelt så ofta (inkl. växellåda) än att låta kopplingen vara nere i 5-20 sek per stopp?

(seriösa frågor, inte menat att låta korkad eller elak hehe)

Det är alltså bättre att trycka ner och upp kopplingen två gånger samt lägga i och ur en växel för varje stopp man gör istället för att bara trycka ner kopplingen en gång, behålla ner den nertryckt tills det är grön att köra igen?

Kanske inte så lätt att förklara, men vad är det med lagret som gör att det är bättre att använda det dubbelt så ofta (inkl. växellåda) än att låta kopplingen vara nere i 5-20 sek per stopp?

(seriösa frågor, inte menat att låta korkad eller elak hehe)

Det är den totala tiden under belastning som räknas, inget annat.
Jämför med gångtimmar på en geggmoppe om det gör det hela tydligare.

När kopplingen är opåverkad av foten roterar inte lagret. Även att småhålla lite på lagret kopplar in laget och får det att spinna.
Visst 1000rpm är ju inte jättemycket men jag ser fortfarande inte problemet med att koppla i och ur två gånger extra...

Klart, är man sengångare och benet rör sig i ultrarapid så kan det ju kvitta; Remedy: Automat.

(Se humorn, är inte uppkäftig :banana )

Hur ska man lägga fram detta för tanten som kommer från landet och knappt vill köra bil i stan [Gbg] öht?

Du kör själv?

Annars har jag en del avskräckande exempel på delar som gamla tanter är skyldiga till

"Mycket dålig kvalité på bilar nuförtiden!"
Sagt av Asta 78 efter att det bytts koppling och lager på hennes Voblo V40 för 3:e gången och bilen nyss passerat 6000mil :gnissla

Men det är ju en fast inkomst....

Last edited:
Du kör själv?

Annars har jag en del avskräckande exempel på delar som gamla tanter är skyldiga till

"Mycket dålig kvalité på bilar nuförtiden!"
Sagt av Asta 78 efter att det bytts koppling och lager på hennes Voblo V40 för 3:e gången och bilen nyss passerat 6000mil :gnissla

Men det är ju en fast inkomst....

Köp en automat till henne :tummenupp

Eller så får hon bli lite mer van vid stan innan jag ger mig på nästa nöt att knäcka. Nu har jag iaf lite mer kött mellan benen.

(Vi har bara en bil)

Jadu, den biten kan vi nog inte hjälpa dig med :gnissla Det är aldrig poppis att påtala sådana handhavandefel (för släkt, polare och allra minst för den bättre hälften).

Men köp av automatväxlad bil är ett hett tips för att spara på koppling och undvika konstiga varvtalsområden. Men du kanske är en garvad diplomat och kan handskas med frågan :)

Så här: "Du kan inte köra bil!"

Sen behöver han inte oroa sig över att hon kommer köra den mer. Eller han henne... Ehm.. ja.. :gnissla :D

Jadu, den biten kan vi nog inte hjälpa dig med :gnissla Det är aldrig poppis att påtala sådana handhavandefel (för släkt, polare och allra minst för den bättre hälften).

Men köp av automatväxlad bil är ett hett tips för att spara på koppling och undvika konstiga varvtalsområden. Men du kanske är en garvad diplomat och kan handskas med frågan :)

Planen är ju att hon ska bli min fyllechaffis med tiden, så jag måste ju sköta det här snyggt förstår ni.

Då måste hon även kunna hitta bra i stan.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna