Frigöra ram o sving

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Tänkte höra med er som skruvar hur svårt det är att få loss motor från ramen! Ungefärlig tid om man har vana. Sen tar jag den tiden gånger 3 så vet jag ungefär hur lång tid det skulle ta för mig :P.

Krävs det liftar o dyl, eller det räcker med depåstöd och palla under lite grejer under motorn. Lyfter man ut motorn från ramen, eller kan man bara lyfta ramen rakt upp när alla skruvar e lossade?

Anledningen att jag undrar är för jag la hojen i en kurva på en bandag och det lutar mer åt att jag vill göra den tipp topp fin (istället för endast körklar med repor) med svart mattlackerad ram, nya kåpor, handtag, styrknoppar, tank. Kanske lite fina fotpinnar och broms/ kopplingshandtag, stålomspunnet...

Ramen är tom efter ca 6timmar om du ska göra det seriöst och dokumentera. Är du själv går det att sätta ta ner motorn i knäna. Ta först bort de främre motorfästena sen den övre, sen faller motorn fram och då tar du den som sitter längst ner.

När den ska ihop tänk på att vid motorfästen kan det inte vara färg då får du aldrig upp den.

Last edited:
Ramen är tom efter ca 6timmar om du ska göra det seriöst och dokumentera. Är du själv går det att sätta ta ner motorn i knäna. Ta först bort de främre motorfästena sen den övre, sen faller motorn fram och då tar du den som sitter längst ner.

När den ska ihop tänk på att vid motorfästen kan det inte vara färg då får du aldrig upp den.

Nä själv kommer jag inte ge mig på det! 2st blir vi i alla fall. Vem den andre lyckliga blir vet jag inte ännu :).

Ingen färg på motorfästena, du menar passningen där är så tight att kommer det på färg så får man inte in den?

Nä själv kommer jag inte ge mig på det! 2st blir vi i alla fall. Vem den andre lyckliga blir vet jag inte ännu :).

Ingen färg på motorfästena, du menar passningen där är så tight att kommer det på färg så får man inte in den?
Precis i passningen, men det är bara skrapa bort. Gör det bara dock ordentligt, inte den missen jag gjorde första gången.

Är ni 2 går det skitfort. Dokumentera kabel och slangdragningarna, inge roligt om det blir fulmekat:rolleyes:

Liten bild så du får en överblick

Bifogat

• Bild 034.jpg
    Bild 034.jpg
    90.3 KB · Visningar: 74
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back