"Friad efter att ha låst in tjuv"

Tycker du att det rätt eller fel att låsa in en tjuv i väntan på polis?

• Antal röstningar
    0
zykl0n skrev:
Nu var det så att meken friades pga av att han inte kände till lagen.
Vad som är sjukt är att det finns en lag som säger att man inte får låsa in en tjuv man tar på bar gärning.
Sen är det även sjukt att man kan gå fri om man säger att man inte känner till en lag.

-"VA?!?! får man inte köra 200km/h på motorväg, det kände jag tyvärr inte till"
Du går inte fri för att du inte känner till lagen. Eftersom du förutsätts känna till den är förhållandet i princip ovidkommande. Däremot kan du få en lindigare påföljd om du kan få rätten att tro att du inte visste att det du gjorde var olagligt - inte i mordfall men i fall som detta.

SgtPepper, :tummenupp

Jag blir så djävla förbannad när jag läser sånt här. Den farsan skulle fan ha smäll. Vissa människor är ju så förbannat dumma i huvet så man blir fan orolig. Jag skulle varit djävligt glad om det var min son och han inte inte åkte på smäll av mecken istället för att bli inlåst.

///M

På sätt och vis kan jag förstå farsan också. Hade mitt barn hittat på något sådant jävelstyg hade jag blivit väldigt tacksam gentemot mecken om han hade ringt MIG och inte polisen. Då hade ungen gott fått sitta i tvätthallen och tänka över sitt liv medans jag tackade mecken och gjorde upp i godo. Sedan hade jag skött disciplinerandet hemma.. Nu ringde han ju polisen.
Därmed inte sagt att jag inte förstår mecken.

En intessant fundering är att om mecken fått tag i och gripit en av de missdådare som kom undan hade den andra haft rätt att gripa mecken för olaga frihetsberövande.. :eek:

Envarsgripande.

"Vem" som helst får gripa en person på bar gärning om fängelse finns med på straffskalan för brottet i fråga. Man får dock inte
misshandla eller skada personen på nått sätt utan bara kvarhålla
personen tills polisen kommer. om deta innebär att låsa in personen i en tvätthall dylikt å dra därifrån får domstolana avgöra men det kan liknas vi olaga frihetsberövande som är ett grovt brott enligt lagen. Detta kallas för envarsgripande.
Man får dock inte gripa personen "på flyende fot" dvs att om du ser kalle råna macken på hörnan och börjar jaga honom, och tappar bort honom, får du då syn på honom 2 tim senare och du är bergsäker på att det är han får du inte göra någonting utan man måste gripa på bar gärning.

Jag tyckte killen gjorde helt rätt som höll kvar honom, men det är ju bara min åsikt.

Bust away...

Silverryggen

Re: Envarsgripande.

Minst 20 års fängelse för meken tycker jag....

Tänk vilket trauma för ungen att sitta inlåst i 20 minuter, kan inte tänka mig något värre. Sen var det väl inte hans fel att det stod en EU-moppe där som kunde stjälas? Jag tycker Meken skulle få 5 år till för att han ställt den där.

Det va ja som låste in tjuven o har haft ett helvete efter hela episoden. Både med rättegångar och blivit mordhotad flera gånger. Inte nå vidare kul

Ankan skrev:
Att meken åtalas är tyvärr bara ytterligare ett exempel på att Sverige är en rättstat i förfall.

Nu hade du väl lite otur när du skrev.

Att han åtalas visar väl snarare på att det finns en tilltro till att man kan försöka göra sin stämma och åsikt hörd i en rättssal. Att han dessutom blev friad visar väl snarare på att domstolen kan klämma ur sig dommar som svarar mot det allmänna rätsmedvetandet.

Edit: sgtpepper är så snabb så snabb, jag är så långsam.. lååååångsam.

Last edited:
Magnus.w skrev:
Det va ja som låste in tjuven o har haft ett helvete efter hela episoden. Både med rättegångar och blivit mordhotad flera gånger. Inte nå vidare kul

Hur har det gått i rättegångarna då? Vad blev du åtalad för? Vem är det som har mordhotat dig?

morlock skrev:
:rofl

Flera år snabbare dessutom.

Det fanns inte nog med bokstaven åååååååååååå för att bevisa hur lååååååååååååååååååååångsam jag är.
sgtpepper däremot han är snabb som få :tummenupp

Magnus.w skrev:

Beklagar, men jävligt bra gjort.

Javisst kan verkstaden brinna ner medan ungjäveln är inlåst. Men får ungjäveln springa kan han sno en cykel, annan moppe eller bil och köra ihjäl sig. Sannolikheten för det senare är bra många gånger större.

Ergo borde det vara straffbart att inte låsa in glinen i det läget! Det är för deras eget bästa.

Farsan borde fråntas vårdnaden, för allas bästa.

Tyvärr så har rim, reson och sunt förnuft ingen plats i den moderna "rättsstaten" Sverige.

är man gammal nog att stjäla så är man gammal nog att vara inlåst i några minuter.

zykl0n skrev:
Nu var det så att meken friades pga av att han inte kände till lagen.
Vad som är sjukt är att det finns en lag som säger att man inte får låsa in en tjuv man tar på bar gärning.
Sen är det även sjukt att man kan gå fri om man säger att man inte känner till en lag.

-"VA?!?! får man inte köra 200km/h på motorväg, det kände jag tyvärr inte till"

Byråkraterna har så många lagar och regler så snart kontrollerar de väl om jag har tillåtna EU-kvalitetsmärkta färger i lacken på min mc

Helt klart rätt som mecken gjorde!!!!!
Jag hade gjort det samma.....ska man stjäla, så ingår det en viss "risk" att åka dit....och det gäller gammal som ung......

//DFMSWEDEN

DFMSWEDEN skrev:
Helt klart rätt som mecken gjorde!!!!!
Jag hade gjort det samma.....ska man stjäla, så ingår det en viss "risk" att åka dit....och det gäller gammal som ung......

//DFMSWEDEN

Håller helt med dig och honkiie!

Bra gjort meck!
Vilka är det som tjafsar med mordhot och liknande? Bara och anmäla tillbaka.
Enligt min mening är mordhot klart värre än att sitta inlåst i ett tvättrum för man har försökt stjäla något.

Fan vad jag hatar ouppfostrade j-a skitungar. Fattar inte vart samhället är på väg, jag är 26 år och kan säga att bara under dom 20 senaste åren av mitt liv så har det skett en enorm förändring vad det gäller attityd hos ungdomar mot lagar och auktoriteter.

Dom har ingen respekt för någon eller något längre, man kan ju fundera över vad fan föräldrarna pysslar med? En del människor skulle inte ha rätt att föröka sig och ha vårdnanden om ett barn, så är det bara.

Mecken gjorde helt rätt, förstår givetvis att man inte får frihetsberöva folk hur som helst men å andra sidan så tycker jag inte man kan begära att han ska veta det heller. Han har ju inte ens gjort illa ungen utan t o m återvänt till tvätthallen för att kolla så att han hade det trevligt....

Den största boven är som sagt föräldrarna, som till och med har mage att polisanmäla mecken :confused: Dom tog säkert hem sin stackars son och bäddade ner honom i sängen, hyrde hans favoritfilm och lät honom vara uppe sent som tröst för att den elaka killen låste in honom när han försökte stjäla ett fordon för över 70 000:-

Fyfan vilket folk det finns...... :huvet

ambulans skrev:
ja förstår resonemanget.. men att låsa in en som är 13 år tycker jag är fel... då är man barn, o ska inte va inlåst oavsett va som hänt.

En 13-åring är inget jävla spädbarn.. dom dör inte av att vara inlåsta några minuter. Helt rätt gjort av mecken enligt mig, och jag tycker att farsan handlade konstigt.

Mavve skrev:
Det ska man visst....
Han har varit förbannat olydig och ska straffas, om han börjar gråta för att han sitter inläst så är det bara rätt.

Hade det varit tal om ett barn i lågastadiet kan jag förstå ditt resonemang..... men denne killen gick faktiskt i högstadiet

Jag blev jagad minst 100ggr för sattyg man gjorde som 13-åring och ibland blev man tagen.... fick jag en örfil av honom då var det ju för att jag gjort nåt fel. Sen när jag fick en till av pappa när jag kom hem VAR JU FÖR ATT JAG GJORT NÅT FEL!!!

ambulans skrev:
Mavve lilla.. ja förstår nu varför du är som du är.... *ruskar på huvet*

750RR

Jag förstår inte hur du tänker ambulans! En örfil är inte precis misshandel, men ungdjävulen jär sig veta hut..

EDIT: Blir så förbannad när jag läser sånt här! :mad:

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma