"Friad efter att ha låst in tjuv"

Tycker du att det rätt eller fel att låsa in en tjuv i väntan på polis?

• Antal röstningar
    0

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Magnus Willhardt på Kennets motor i Eskilstuna blev nyligen friad i hovrätten.
"Brottet" var att han tog en tjuv på bar gärning och låste in honom i väntan på polisen.

Kenneths Motor.

--
Saxat ur Eskilstuna kuriren:
"Eskilstuna: Mekaniker friad från åtal för inlåst mopedtjuv

Den 28-årige mekanikern Magnus Willhardt från Eskilstuna som åtalats för att ha låst in en mopedtjuv i väntan på polisen, friades i dag även av Svea Hovrätt.

(12:45) Tingrättens friande dom i april förra året överklagades av kammaråklagaren Rebecka Wiking och i dag fastställer alltså hovrätten tingsrättens dom, rapporterar TV4.

Det var på kvällen den 1 augusti 2001 som Magnus Willhardt jobbade över hos Kenneths Motor. Plötsligt fick han se tre ungdomar som höll på och mixtrade med en EU-moppe, värd 73 000 kronor, utanför verkstaden. När de inte fick igång den på plats började de knuffa den bakom verkstadshörnet. Tanken vara att de skulle "lattja" med mopeden.

Magnus sprang då ut och lyckades gripa en av ynglingarna, en 13-årig kille. Han förde lugnt in pojken i ett tvätthall i verkstaden där ringde han polisen. Svaret blev att de inte kunde skicka någon patrull på 20 minuter. Samtidigt ville Magnus ha tag i de andra två tjuvarna.

- Jag förklarade för pojken hur det låg till och att han skulle få vänta i hallen medan jag letade efter de andra två. Jag tog en mc för att sökningen skulle gå snabbare. Efter bara några minuter var jag tillbaka och kollade att allt stod rätt till med pojken. Sen åkte jag ytterligare en sväng och när jag sedan kom tillbaka fanns både pojkens pappa och polis utanför verkstaden. Då låste jag upp och släppte ut honom igen, berättar Magnus Willhardt i en tidigare intervju i Eskilstuna-Kuriren.

Den inlåsta pojken skulle vara hemma vid 21-tiden. När han inte var det ringde pappan upp på hans mobiltelefon och på så sätt fick han klart för sig att sonen stod inlåst på mc-verkstaden.
Pappan blev upprörd över att hans son låsts in och gjorde polisanmälan mot den verkstadsanställde. "

http://www.ekuriren.se/ekuriren/senaste_nytt.php?id=158755&avdelning_1=102&avdelning_2=101

Hur kan pappan polisanmäla mekanikern :confused: .

Jag vill inte ens tänka på hur mycket skäll jag hade fått från min far om det framkommit att jag försökt stjäla en moped.

Världen är bra konstig :eek:

:hej

Mecken gjorde helt rätt!!! han skulle ha gjort ett par kalsongrepp oxå!

Jonne_boy skrev:
rätt..

kallas det inte för civilt gripande?

Jo det trodde jag också.
Men tydligen är det skilnad på att låsa in någon själv i några minuter.
Nu bråkar byråkraterna om huruvida de kan fria Magnus bara för att han inte viste om att lagen var så.

Tjuven gick fri och han som ingrepp har fått strula med rättskvarnarna i några år. :3freak :confused:
Pappan till tjuven polisanmälde den som stoppade hans son från att själa en moped. :3freak :confused:

zykl0n skrev:
Jo det trodde jag också.
Men tydligen är det skilnad på att låsa in någon själv i några minuter.
Nu bråkar byråkraterna om huruvida de kan fria Magnus bara för att han inte viste om att lagen var så.

Tjuven gick fri och han som ingrepp har fått strula med rättskvarnarna i några år. :3freak :confused:
Pappan till tjuven polisanmälde den som stoppade hans son från att själa en moped. :3freak :confused:

undra vart denna värd e påväg...

Ja det är en bra knasig värld vi lever i...ja menar, en EU-moped för 73k! Det är ju bizarrt! :eek:

McFille skrev:
Ja det är en bra knasig värld vi lever i...ja menar, en EU-moped för 73k! Det är ju bizarrt! :eek:

Mmm,, helt sjukt. Fatta när ens egna ungar ska ha såna grejor. 73 000:-! :skrämd

Jag tycker ta mej f-n att farsan i detta fall är mer pantad i skallen än vad grabben i fråga är. :finger

Det är kanske så man ska uppfostra sina kommande barn: Stjäl om ni kan och är det någon som får tag på dej/er så anmäler vi dem bara!?

Hur kan man vara så jävla idiotisk som farsa :confused: '
Hade det varit min grabb så hade han fått :whip & :fatta!

Har svårt att se hur mekens handlande kan vara felaktigt. Gärningsman som tas fast å bar eller färsk gärning av civilperson skall skyndsamt överlämnas till polisman. Här har ju meken ringt direkt och anmält saken. Enda haken borde vara om meken fått besked att plisen inte kan komma inom viss tid och han inom den tiden skulle kunna leverera brottslingen till närmaste polisstation.

Att meken åtalas är tyvärr bara ytterligare ett exempel på att Sverige är en rättstat i förfall.

tydligen är det dumt att blanda in polisen i sånna här saker.
Råkar man ut för nån lagvrängare utan sunt förnuft ligger man illa till själv sedan. Tydligen går rätten oftast på sånna här totalt obegripliga spår, verkar faktiskt som sånt premieras.
Det var ju nån snubbe för några år sen som åkte in för misshandel sen han ertappat en typ med att sno hans bil, han gav den bråkige tjuven en knogmacka och fick sitta inne för detta. Tjuven fick skadestånd och ansågs inte ha gjort nåt alvarligt då han ju inte hann stjäla nån bil.

Kan väl tänkas att det ligger lite i att grabben inte är straffmyndig, men jag antar att killen inte kunde legitimera sig, så det är ju svårt att veta :(
Tycker för övrigt det är rätt, det var ju ingen misshandel inblandad för att hålla honom kvar.

Det är sjukt hur sjuk lagen är, sen undrar men om inte Rebecka Wiking har viktigare saker att göra än att försöka få en oskyldig man fälld som bara som försökta skydda företagets egendom.

Känns som det ev skulle finns viktigare saker att göra med Svenska folkets skatte pengar!.

Alla får göra ett envarsgripande på bar gärning eller flyende fot (eller efterlyst) för ett brott som kan ge fängelse. Dessutom får man göra en skyddsvisitation, dvs kolla så att personen inte har några farliga saker på sig som han kan skada dig med. Inte att förväxla med kroppsvisitation. allt enligt RB24:7 och PL §19

låsa in eller inte låsa in, det är inte jag som dömer däremot borde pappan ha smisk. :whip

ja förstår resonemanget.. men att låsa in en som är 13 år tycker jag är fel... då är man barn, o ska inte va inlåst oavsett va som hänt.

Jag kan tänka mig att det som dom i rätten ansåg som mest problematiskt var att killen ifråga var inlåst utan att någon övervakade honom eller "cellen" (när mecken var ute och letade).

Eftersom han lämnade killen inlåst och lämnade platsen kan jag tänka mig att det övergick från civilt gripande till olaga frihetsberövande. Att lämna någon inspärrad eller fastlåst där de inte kan ta sig ifrån i händelse av brand eller dylikt anses mycket allvarligt.

Hur som helst borde ju pappan i fallet undersökas av de sociala myndigheterna för att se om han är en lämplig förälder, eller nåt. Att ha mage att polisanmäla någon som ens unge försäkt stjäla ifrån...ja, jag saknar i alla fall ord.

ambulans skrev:
ja förstår resonemanget.. men att låsa in en som är 13 år tycker jag är fel... då är man barn, o ska inte va inlåst oavsett va som hänt.

Varför skulle man inte kunna låsa in ett barn under en kortare tid medans man väntar på föräldrar eller polis?
Då menar jag inte att stänga in dem i en mörk källare i flera timmar.

Sen är det ju inte så väldigt lätt att se att det är en 13 åring.
De har ju i vissa fall både skägg och är kraftigt byggda.
Jag vet vilka killar det rör sig om just i detta fall och jag skulle inte gissa på att de är så unga som 13.

Brott är brott oavsätt ålder.

ambulans skrev:

Det ska man visst....
Han har varit förbannat olydig och ska straffas, om han börjar gråta för att han sitter inläst så är det bara rätt.

Hade det varit tal om ett barn i lågastadiet kan jag förstå ditt resonemang..... men denne killen gick faktiskt i högstadiet

Jag blev jagad minst 100ggr för sattyg man gjorde som 13-åring och ibland blev man tagen.... fick jag en örfil av honom då var det ju för att jag gjort nåt fel. Sen när jag fick en till av pappa när jag kom hem VAR JU FÖR ATT JAG GJORT NÅT FEL!!!

750RR

maverick_750rr skrev:
Det ska man visst....
Han har varit förbannat olydig och ska straffas, om han börjar gråta för att han sitter inläst så är det bara rätt.

Hade det varit tal om ett barn i lågastadiet kan jag förstå ditt resonemang..... men denne killen gick faktiskt i högstadiet

Jag blev jagad minst 100ggr för sattyg man gjorde som 13-åring och ibland blev man tagen.... fick jag en örfil av honom då var det ju för att jag gjort nåt fel. Sen när jag fick en till av pappa när jag kom hem VAR JU FÖR ATT JAG GJORT NÅT FEL!!!

750RR

Mavve lilla.. ja förstår nu varför du är som du är.... *ruskar på huvet*

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma