Friår, kommer det försvinna/vara kvar?

Det hoppas inte jag, varför ska skattepengar gå till att betala någons 3-12 månaders semester.

Varför?!?

Ska det tas bort för?

Det är väl för fan på tiden att en del av mina/våra surt förvärvade skattepengar används inom landet i stället för att gå till idiotiska projekt på några miljader kr eller i bistånd.
Jag är snart 29 år och har betalat en bra bit över en miljon i skatt än så länge så jag tänker gladeligen ta tillbaka en del av det som jag har betalat hittills...

Jag kan lova att det känns riktigt bra att gå in till chefen och lämna in den där ansökan...

//TS

Jag förstår inte hur man klarar sig på pengarna man får under det året.
Det är inte mycket cash

TwinSucker skrev:
Ska det tas bort för?

Det är väl för fan på tiden att en del av mina/våra surt förvärvade skattepengar används inom landet i stället för att gå till idiotiska projekt på några miljader kr eller i bistånd.
Jag är snart 29 år och har betalat en bra bit över en miljon i skatt än så länge så jag tänker gladeligen ta tillbaka en del av det som jag har betalat hittills...

Jag kan lova att det känns riktigt bra att gå in till chefen och lämna in den där ansökan...

//TS

Jag håller med!
Jag skulle absolut kunna tänka mig att ta ett friår och dra till värmen och om då en arbetslös kan få arbeta istället för mig och komma in i yrkeslivet så tycker jag det låter kanon.

MagnusK skrev:
Jag hoppas innerligt att detta dumma påfund försvinner.

Det är inte dumt, tänkt vad många slöa as till arbetslösa som tvingas in i arbetslivet igen. Även bra för dom som kanske har mindre yrkeserfaranhet och har svårt för att få andra jobb. :tummenupp

Hur man än vänder och vrider för det så får man betala för dom arbetslösa. Då ser jag hellre att dom gör sig förtjänta av pengarna än ligger hemma och inkasserar.

Alicia skrev:
Jag förstår inte hur man klarar sig på pengarna man får under det året.
Det är inte mycket cash

Om du har 10 000:- efter skatt i vanliga fall så får du 8000:- i månaden vid friår. De övriga 2000:- kan du enkelt jobba ihop på en mack eller dylikt, jobba 2 pass i månaden på 12 timmar styck så har du oftast dessa pengar.
Eller så gör du som så många andra, fixar ett svartjobb... Allt är upp till ditt samvete :tomten

Om jag vore anställd och hade möjlighet till friår så skulle jag aldrig tveka! Hyra ut lägenheten i andra hand och få alla räkningar betalda på det viset (bara el-hyra-bredband typ) och sen en biljett till Asien i ett år. Väl där skaffar du dig lite kontakter så du kan importera hem lite grejjer under tiden du är där och sen har du tjänat lite extra stålar vid sidan om ditt friår!

Dee_cati skrev:
Om du har 10 000:- efter skatt i vanliga fall så får du 8000:- i månaden vid friår. De övriga 2000:- kan du enkelt jobba ihop på en mack eller dylikt, jobba 2 pass i månaden på 12 timmar styck så har du oftast dessa pengar.
Eller så gör du som så många andra, fixar ett svartjobb... Allt är upp till ditt samvete :tomten

Om jag vore anställd och hade möjlighet till friår så skulle jag aldrig tveka! Hyra ut lägenheten i andra hand och få alla räkningar betalda på det viset (bara el-hyra-bredband typ) och sen en biljett till Asien i ett år. Väl där skaffar du dig lite kontakter så du kan importera hem lite grejjer under tiden du är där och sen har du tjänat lite extra stålar vid sidan om ditt friår!

Det är väl 80 procent av sin vanliga lön och sen skatt på det.
Att man endast förlorar 2 tusen kronor varje månad låter väldigt lite. Känns som att fler skulle söka friår då. Eller är det bara jag som är trött å yrar till det för mig själv.

Alicia skrev:
Att man endast förlorar 2 tusen kronor varje månad låter väldigt lite. Känns som att fler skulle söka friår då. Eller är det bara jag som är trött å yrar till det för mig själv.

Säg att du har 15 000:- före skatt, då ska du betala in 4950:- i skatt (33%), då har du 10050:- kvar.
Om du får 80% före skatt så är det 12000:- som det ska dras skatt ifrån=3960:- och då har du 8040:- kvar.
Om du får 80% EFTER skatt så borde det bli samma resultat, mao 8040:- kvar. 80% av 10050:- är 8040:-.

Finns det fler sätt att räkna på?

Sen får man ju tänka på att man gör ju inte av med lika mycket pengar när man är "arbetslös", inte jag iaf. Eller iofs, man gör ju av med mer pengar men egentligen behöver det inte vara så :D Du slipper dyra bensinräkningar på pendlingen, du slipper gå ut och käka lunch varje dag, du slipper tvätta kläderna så ofta för du kan ligga hemma och dega i soffan mm
:banana

Jag tycker det är bra iaf, för om det ändå går omkring en massa ungdomar och dräller så kan de lika gärna få joba så kan någon annan arbetare få slappna av medans ungdomarna får komma in i arbetslivet. Det räcker ju med att varannan ungdom som kommer ut får en inblick i arbetslivet och på så vis kommer fortsätta arbeta, för att det ska gå plus i det långa loppet. Så borde det fungera iaf...

Alicia skrev:

Det är 85% av det belopp som skulle lämnats ut som arbetslöshetsersättning man får, inte 80% av sin vanliga lön.
Detta belopp får du 5 dagar i veckan.

McFille skrev:
Det är 85% av det belopp som skulle lämnats ut som arbetslöshetsersättning man får, inte 80% av sin vanliga lön.

Just ja, nåt sånt var det ju!

Så har du 10 000:- efter skatt så har du ju 8000:- efter skatt i arb.löshetsers. Sen fick man 85% av den summan=6800:-
Mao går du back 3200:- för varje tiotusing du tjänar :(
Men det går ju att fixa till det också...

TwinSucker skrev:
Ska det tas bort för?

//TS

Att betalat massa skatt är du inte ensam om. Men ska man göra arbetsmarknadspolitiska åtgärder så får man väl för fan se till att sysselsätta folk på annat sätt. Jävla fjant med tidigare praktikplatser och nu friår. Se till att underlätta för företagen mha skattelättnader istället så lär det bli fart på arbetsmarknaden.

McFille skrev:

Så var det ja... tack för att du klargjorde det :) Kommer ihåg att det är dåligt med pengar iallafall

Alicia skrev:
Så var det ja... tack för att du klargjorde det :) Kommer ihåg att det är dåligt med pengar iallafall

Jo visst är det så. Men tänk om du åker bil och gör av med soppa för 3000kr i månaden som du slipper när du har friår. Då blir skillnaden inte lika stor.

Du får inte ha ett annat jobb som Dee_cati sa. Ska du tjäna pengar måste det vara genom att du har F-skatt eller linknande. Alltså du får inte ha en annan anställning. Många startar nog eget under sitt friår eller pluggar.

Skit samma vad alla tycker om friåret, finns det ska man försöka nyttja det.
Dom som gnäller är säkert sådana som inte kan få friår eller vågar ta det.

Solan skrev:
Jag håller med!
Jag skulle absolut kunna tänka mig att ta ett friår och dra till värmen och om då en arbetslös kan få arbeta istället för mig och komma in i yrkeslivet så tycker jag det låter kanon.
Precis! Låt någon annan jobba så kan jag/du lapa Piña Colada under en palm på något solig ställe, Thats life =)

@Blip: Jag kan hålla med dig om att det inte är det smartaste sättet att få fart på arbetsmarknaden, jag är oxå för sänkta företagsskatter och sänkta arbetsgivaravgifter men så länge dom inte gör något åt det så kommer det tyvärr se ut som det gör nu.
Vi får inte begära för mycket av finasministerna m.fl dom är ju trots allt bara politiker... vi kan inte begära att dom ska tänka längre än till biltullarna :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg