Frekvensanalys av ljud?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Hej!
Jag letar efter ett verktyg för att frekvensanalysera en ljudinspelning. Jag behöver veta vilka frekvensområden som ger störst ljudtryck i inspelningen. Jag har testat Cool Edit Pro, men det fungerar bara 21 dagar, därefter måste man köpa programmet. Finns det något bra alternativ?
Ev. kanske man kan "städa" bort allt över ex. 4K hz, och se ljudtrycket på frekvenserna under detta?
Problemet jag har är att i inspelningar av motorljud hos grannen finns det fågelkvitter på cirka 4000 hz. Motorljudet ligger klart definierat på cirka 1500 hz. Jag vill se om det är ljudet på 1500 hz som ger de höga ljudtrycken, eller om det är fågelkvittret.

Motorljud på 1500Hz? Antar att det inte är avgaspulserna själva utan någon resonansfrekvens?

Sorry för trådkapning, blev bara nyfiken.

Jag kan göra det åt dig om du vill. Skicka PM om du är intresserad

Tyvärr har jag inga mer tips på gratis SW än de som nämns ovan.

Motorljud på 1500Hz? Antar att det inte är avgaspulserna själva utan någon resonansfrekvens?

Sorry för trådkapning, blev bara nyfiken.

Avser fältmätning hos grannen, de högre frekvenserna filtreras effektivt bort. Fågelljudet ligger mellan 4 och 8Khz.

Om inte motorljudet dränker fågelkvittret är det ett nytt avgassystem som behövs.

När Skellefteå motorstadio gjorde mätningar hos dom som klagade så var fågelkvittret betydligt ljudligare än det "störande motorbullret"

Det är samma sak här, visst hör jag motorstadion när det är crossträning, men det dränks av alla andra lokala ljud.

När Skellefteå motorstadio gjorde mätningar hos dom som klagade så var fågelkvittret betydligt ljudligare än det "störande motorbullret"

Det är samma sak här, visst hör jag motorstadion när det är crossträning, men det dränks av alla andra lokala ljud.

Precis min tes, jag måste bara bevisa att så är fallet.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år