Freeride-cykel?

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag tänkte börja cykla igen, förutom här hemma. Men jag vill ha något jag dra ut i skogen och kicka med. Det ska gå snabbt och den ska hålla för, till en början 100 kg. Jag kan få tag i billiga Merida-cyklar från tjeckien så gärna något tips på en sådan hoj.

Den får INTE kosta mer än 3-4000:-!!

Tips?? :tummenupp

M.G.F skrev:
Jag tänkte börja cykla igen, förutom här hemma. Men jag vill ha något jag dra ut i skogen och kicka med. Det ska gå snabbt och den ska hålla för, till en början 100 kg. Jag kan få tag i billiga Merida-cyklar från tjeckien så gärna något tips på en sådan hoj.

Kona har väl några stycken, men jag är dålig på den typen av cyklar.

Kolla för övrigt cykeltråden här på OT, men det kanske du redan gjort.

Lycka till! :)

rejser skrev:
Lägg upp det dubbla så får du kanske en hoj som håller...

Tänkte precis säga samma sak. :) Du får ingen bra cykel för 3-4000:-
Ingen som håller i skogen iallefall.!!!

M.G.F skrev:

Hur lång är du??

Mögel skrev:

Jämför 3-4000:- med 10-15 000:- här i Sverige. Får jag ingen cykel som håller för 10-15 000:- här?? Skojar ni eller? Jag behöver inte ha det värsta som sagt.

John_Doe skrev:
Hur lång är du??

165cm

M.G.F skrev:
Jämför 3-4000:- med 10-15 000:- här i Sverige. Får jag ingen cykel som håller för 10-15 000:- här?? Skojar ni eller? Jag behöver inte ha det värsta som sagt.

Kronor snackar vi väl? Eller vad?

Mögel skrev:

I tjeckien kanske du kan få en 5-6000:- cykel för dom pengarna, men det är fortfarande för billigt om det ska hålla.

/Edit/
Förtydligande, cykeln med samma namn i tjeckien kan ha billigare fälgar/ekrar/nav/vevlager/styrlager kanske även ramen, mot cykeln som säljs i Sverige, bakväxeln brukar dock vara samma, se "bakväxelhysteri"

Men ska du satsa på freeride så är framförallt ram, gaffel oh hjul viktigt, växlar funkar även om det står Alivio på dom....
(jag är inte så lite trött på bakväxelhysterin, folk skiter i vad det är för framväxel/kedja/krans/reglage, bara det står minst XT på bakväxeln)

Shimanos nya växelreglage som är intergrerade med bromshandtaget är jag tveksam till, jag växlar av misstag ibland med dom.

Bromsar verkar folk ha delade åsikter om, jag klarar mig bra med väljusterade V-bromsar andra hävdar att skiva/hydraul-fälgbroms är ett måste.

Last edited:
M.G.F skrev:

Okej är det så mycke billigare så e det klart du kan hitta en bra cykel... :tummenupp

GuW skrev:
I tjeckien kanske du kan få en 5-6000:- cykel för dom pengarna, men det är fortfarande för billigt om det ska hålla.

/Edit/
Förtydligande, cykeln med samma namn i tjeckien kan ha billigare fälgar/ekrar/nav/vevlager/styrlager kanske även ramen, mot cykeln som säljs i Sverige, bakväxeln brukar dock vara samma, se "bakväxelhysteri"

Men ska du satsa på freeride så är framförallt ram, gaffel oh hjul viktigt, växlar funkar även om det står Alivio på dom....
(jag är inte så lite trött på bakväxelhysterin, folk skiter i vad det är för framväxel/kedja/krans/reglage, bara det står minst XT på bakväxeln)

Shimanos nya växelreglage som är intergrerade med bromshandtaget är jag tveksam till, jag växlar av misstag ibland med dom.

Bromsar verkar folk ha delade åsikter om, jag klarar mig bra med väljusterade V-bromsar andra hävdar att skiva/hydraul-fälgbroms är ett måste.

Så du menar alltså att en "svensksåld" Merida t.ex. är mer högkvalitativ än en tjeckisk? Skojar du med mig?

Det är samma pengar för en tjeck att lägga ut 22 000 czk som en svensk att lägga ut samma summa i Sverige. Att deras valuta sedan är värd 3,2ggr mindre än den svenska gör ju ingen skillnad för dom i inköp. Men för oss däremot! Då snackar vi bra priser! :tummenupp

M.G.F skrev:
Så du menar alltså att en "svensksåld" Merida t.ex. är mer högkvalitativ än en tjeckisk? Skojar du med mig?

Det är samma pengar för en tjeck att lägga ut 22 000 czk som en svensk att lägga ut samma summa i Sverige. Att deras valuta sedan är värd 3,2ggr mindre än den svenska gör ju ingen skillnad för dom i inköp. Men för oss däremot! Då snackar vi bra priser! :tummenupp

Såg en sida med rea på lite godsaker.. Kolla om du hittar nåt kul..

Den finns Här!

Skippa freeride hojen och köp en bmx istället :)
Bränna runt i parker eller leta lite schysst street :)

Deztallica skrev:
Skippa freeride hojen och köp en bmx istället :)
Bränna runt i parker eller leta lite schysst street :)

BMX är för litet... Ska kunna cykla på den också utan att få träsmak efter 100meter. Även om det är skitcoolt med BMW så tror jag inte det passar mina behov riktigt.

M.G.F skrev:
BMX är för litet... Ska kunna cykla på den också utan att få träsmak efter 100meter. Även om det är skitcoolt med BMW så tror jag inte det passar mina behov riktigt.
BMW har aldrig varit skitcoola. Möjligtvis skit. :tungan

Snåla inte för mycket när du ska köpa en cykel. Då håller den inte.

Även en dyrare hoj kan gå sönder. Men då är det bra om du köpt den i Sverige hos en handlare nära dig.

En gång köpte jag en hoj för 3000kr som jag hade stora problem med. Till slut så hade växelväljare, kedja och kransar blivit bytta. Men eftersom jag köpte den ny av en svensk handlare så kostade det mig inte ett enda öre.

Jag har ägt billiga MTB (den jag har nu är väl inte heller direkt dyr). Många. Det som brukar ha en förmåga att gå sönder för mig är hjulen (hjulaxlar, nav och fälgar) så det tycker jag är något du bör prioritera.

Nästa cykel jag tänker köpa blir nog en BMX. Bara en leksak för stadsbus alltså. :)

köp en en Specialized Big Hit Fsr med en fet gaffel :yoparty :yoparty
grymt skön hoj, ska du ha den i skogen o köra drops så är den guld :tummenupp

Priset...hmmm...du får nog lägga ut minst 10tusen till :yoparty :)

Esquire skrev:
Nästa cykel jag tänker köpa blir nog en BMX. Bara en leksak för stadsbus alltså. :)

Det låter bra, galet kul att åka ett par stycken med BMX och åka i stan, hitta lite wallrides, rails, någon fence. Men man är på något sätt hatad av alla människor i sammhället, man hinner inte komma fram innan någon klagar :näsblod

Dock gör det jävligt ont, då man alltid missar alla trick minst 143 gånger innan man sätter det, du ska bara se mina ben :död :hihi

Nu har jag beställt denna hoj:

specifikation:

FRAME - UMF DUAL FRAME
FORK - MARZOCCHI DIRT JAM COMP (100MM)
BRAKE LEVER - HAYES HML-1
BRAKE FRONT - HAYES MX2 HD 203MM
BRAKE REAR - HAYES MX2 HD 203MM
CRANKSET - TRUVATIV HESSEFELT (32/22)
DERAILLEUR FRONT - SHIMANO DEORE
DERAILLEUR REAR - SHIMANO DEORE
SHIFTER FRONT - DEORE RAPIDFIRE
HANDLEBAR - TRUVATIV HESSEFELT, W680, R50, 31.8D
HANDLEBAR STEM - TRUVATIV HESSEFELT L40, 31.8D
HUBS - SHIMANO M475 DISC
RIMS - ALEX DM24, BLACK
TIRES - MAXXIS HIGH ROLLER 2.35
SADDLE - UMF PRO
SEAT POST - TRUVATIV SINGLE XR 31.6
SPEEDS - 18 speeds
SIZE - 14,5/16/18

Pris - 6072:-

Rek capris: 9495 Kr (Grahns)

Bifogat

• Hardy 2 disc.jpg
    Hardy 2 disc.jpg
    45.5 KB · Visningar: 118
M.G.F skrev:

165cm

Serru det blev en cykel för drygt sex loppor, som här hemma har rek utpris drygt nio loppor...

Du blir säkert nöjd...

GuW skrev:
Serru det blev en cykel för drygt sex loppor, som här hemma har rek utpris drygt nio loppor...

Du blir säkert nöjd...

Fanns dyrare som ändå blev billigare här men jag tyckte denna var cool. Nästa steg vart liksom lite väl mycket. FInns inte sådär megastort utbud av freeride-cyklar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg