Freddie Dobbs och the The Arctic Circle Roadtripp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Freddie Dobbs är; en britt, en hipster, en motorcykelentusiast, någon som gillar resa med motorcykel, en youtubare, en ganska skön personlighet och en person som får till bra videos.
Nu skall han göra den där, för britterna, episka resan till Nordkap.
Den kanske inte är så episk för svenskar, men för britter är den det och det skall ju inte klankas ned på för det. Det är ju helt nya vyer och upplevelser för öborna.

Så här kommer första avsnittet:

Last edited:
Så löjligt med följebil. Man måste alltså ha en personbil med reservdelar efter sig om man ska köra HD. Hahah

Last edited:
Så löjligt med följebil. Man måste alltså ha en personbil med reservdelar efter sig om man ska köra HD. Hahah
Ja, det är klart löjligt.
Fast de två HD:na verkar ju redan behöva skruva så det lär inte bli bättre norr över. Samt man kommer inte långt med en peanuttank och competition EVO engine (Jaja, tävling och tävling 🙄 ) Men han lär få tanka ofta.
Han åker med någon grupp/paketresa. Det finns ju ganska många engelska företag som sysslar med det.
Jag hade förhoppningar, när jag började kolla på videon, att det skulle vara en singelresa, men, men...

Har du missat alla som åker till Nordkap på gamla stelbenspannor?

Grejen är nog att man behöver följebil med service osv om man skall passa en viss tid; annars är det ju lugnt nästan oavsett.

Med vänlig hälsning,

• Gilla
Reaktioner: DaK
Har du missat alla som åker till Nordkap på gamla stelbenspannor?

Grejen är nog att man behöver följebil med service osv om man skall passa en viss tid; annars är det ju lugnt nästan oavsett.

Med vänlig hälsning,
Ja, några bekanta till mig skulle köra från Malmö till en träff någonstans i Värmland, på äldre HD. De hade en 50-talsvan som följebil. Första hojen klappade ihop redan vid hallandsåsen och fick lastas i vanen. Nästa hoj nånstans i Västergötland. Till sist la även vanen av om jag minns rätt och modern hyrbil fick införskaffas för att klara sista biten, En av hojarna tog sig dock både fram och tillbaks för egen maskin…

En av hojarna tog sig dock både fram och tillbaks för egen maskin…

Det låter ju nästan som ett livs levande bevis på Polaris gamla reklamslogan. Eller i alla fall den lätt modifierade varianten…

För en tjugo år sedan hade den svenske Polarisimportören en egen långtradare med prydligt dekalad trailer. Stora bilder längs båda sidor, logga och naturligtvis texten ”Polaris - the way out”. Vid en övernattning på ett truck stop i min hemkommun beslöt en grupp människor - vi kan kalla dem lokal motorburen ungdom eftersom brottet kanske inte är preskriberat ännu - att medelst sprayburk lägga till några ord till texten…”but how do you get back…?”.

Ja, några bekanta till mig skulle köra från Malmö till en träff någonstans i Värmland, på äldre HD. De hade en 50-talsvan som följebil. Första hojen klappade ihop redan vid hallandsåsen och fick lastas i vanen. Nästa hoj nånstans i Västergötland. Till sist la även vanen av om jag minns rätt och modern hyrbil fick införskaffas för att klara sista biten, En av hojarna tog sig dock både fram och tillbaks för egen maskin…

Har en liknade historia från sent 70 - tidigt 80-tal.

Tre kompisar skulle till "Rivieran" (vilket i sig är ett korkat resmål med hembyggda hojar)

En startade från Kungälv. Två andra stod på Shell Ullevi och väntade. Länge.

Plötsligt ropar biträdet: "Är det ni som väntar på Tobbe? Dom ringer från Ramadamacken och hälsar att han inte kan komma."

Självklart svängde dom över till Hisingen för att kolla vad som var galet - och det var det. Inget man reparerar i mynningen till Tingstadstunneln. Inte ens hemma, på en vecka eller så.

Hoj #2 drog sin sista suck halvvägs uppför Hallandsås efter att ha visat symptom från typ Morup och neråt.

Hoj #3 och stor del av packningen brann upp just innan Rödby. Alla inblandade - förare/ägare, lastbilsförare med brandsläckare och sedermera polis och brandväsen tyckte att det var bra att den brann.
Där, alltså - och inte ombord på färjan.

Alla tre har senare tourat kontinenten kors och tvärs - själva, tillsammans eller i andra konstellationer. Tror ingen av dem har ens andats "Rivieran" sedan dess.

Last edited:
Det var ett annat gäng med äldre hojar (och vit skåp-följebil) som stod i p-ficka norrgående E10 strax söder om Överkalix idag vid halv två. Hann inte uppfatta regskyltarna men det var femtiotalshojar.

Med vänlig hälsning,

Tälten, verkar väldigt bekväma:3freak

Jag gillar konceptet litet tält bredvid hojen.
Det är dock ganska stort när det packats ihop 🤔
Det är gjort i bomull och det inkluderar madrass samt sovsäck.

1750642246451.png

Det var ett annat gäng med äldre hojar (och vit skåp-följebil) som stod i p-ficka norrgående E10 strax söder om Överkalix idag vid halv två. Hann inte uppfatta regskyltarna men det var femtiotalshojar.

Något liknande stod på en parkering längs E4’an i morse, utanför Råne riktning Svartöstan. Svarta regskyltar på flera av hojarna. Tyckte mig också se en hoj lackad i Flake Sunrise Orange, men Subarun går så vansinnigt fort att jag inte hann se om det var en CB 750 eller något annat.

I morgonens lokalblaska kan man dessutom läsa en artikel om någon stolle från Boden som åker moped runt Norrbotten med sin familj…

Jag gillar konceptet litet tält bredvid hojen.
Det är dock ganska stort när det packats ihop 🤔
Det är gjort i bomull och det inkluderar madrass samt sovsäck.
Jag ser inte problemet.

En väsentlig faktor för den som tänker tälta på nordkalotten så här års är skyddet mot mygg…De kom med besked under förra veckan och under midsommarafton kom dessutom de förbannade forsflugorna. Hur lugnt som helst på morgonen vid färd uppåt längs älven, men ett smattrande som att man blev beskjuten med k-pist längs varje fors på kvällen och vägen tillbaka…

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon