Fredagsträningar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På vissa tävlingsarrangemang så har man slagit ihop träningspassen till ett längre pass. Om jag minns rätt så hade man 2 x 40 minuter träning för 125cc + 250cc på Anderstorp förra året på fredagen istället för 4 x 20 minuter för övriga klasser. På Falkenberg slogs första träningspasset för 125cc och 250cc ihop till ett gemensamt längre pass.

Är detta något som förarna i klasserna vill ha? Jag vet inte vad jag själv tycker om dettta egentligen så därför frågar jag. Skulle vara kul och höra vad andra tycker om det.

Tycker ni det är bra med längre pass där man kan köra länge eller gillar ni fler pass så man har tid till att justera in hojjen mellan träningarna?

På atorp kör jag gärna med 125 (visst är det kul Ullis), men inte på mindre banor!

Jag gillade 40-minuters passen, man fick som sagt en chans att justera hojen. Eftersom folk också gick in i depån för det, var det ju inte särskilt trångt på banan heller. Ok på fredagsträning anser jag.

oFFkeFF skrev:
2045653 Jag gillade 40-minuters passen, man fick som sagt en chans att justera hojen. Eftersom folk också gick in i depån för det, var det ju inte särskilt trångt på banan heller. Ok på fredagsträning anser jag.

Vad får man mera tid till att justera på ett 40 minuters pass mot två 20 minuters? Kan ju bara bli tid att klicka lite på rattarna på fjädringen under passen? Tycker det borde bli mycket mera tid till justeringar om man har 4 pass?

Justera fotpinnarnas läge, byta fjädrar, ändra ridehight, ändra läge på clip-on, testa andra bromsbelägg mm är ju sånna inställningar man kanske helst inte vill tokstressa under ett pass för att inte missa den dyra träningstid man betalar för.

Axxexs skrev:
2046335 Vad får man mera tid till att justera på ett 40 minuters pass mot två 20 minuters? Kan ju bara bli tid att klicka lite på rattarna på fjädringen under passen? Tycker det borde bli mycket mera tid till justeringar om man har 4 pass?

Justera fotpinnarnas läge, byta fjädrar, ändra ridehight, ändra läge på clip-on, testa andra bromsbelägg mm är ju sånna inställningar man kanske helst inte vill tokstressa under ett pass för att inte missa den dyra träningstid man betalar för.

Förgasasjustering, testa ett annat däck, dreva om.
Eller som på a-torp, det var blött de 3 första minuterna på passet, sen torkade det upp. Åker du ut på regndäck är du i stort sett chanslös att hinna in igen och byta däck på ett 20-minuters pass, samt hinna ut igen.

oFFkeFF skrev:
2046351 Förgasasjustering, testa ett annat däck, dreva om.
Eller som på a-torp, det var blött de 3 första minuterna på passet, sen torkade det upp. Åker du ut på regndäck är du i stort sett chanslös att hinna in igen och byta däck på ett 20-minuters pass, samt hinna ut igen.

Tycker det känns som att det blir mindre tid till körning om man ska stå och mecka mitt under passen bara. Därför jag vill veta vad jag gör för fel eftersom alla andra kan testa så mycket när det är färre körningar.

Ska man testa däck på ett pass så fungerar det bra om du har många extrafälgar och extra däckvärmare mm. För dom som inte har det så fungerar det nog bättre med 2 timmars paus mellan passen där man hinner byta och värma nya.

Att byta från regndäck till torrdäck på en racer tar inte mer tid än det tar att köra ett varv på A-torp. Dreva om tar längre tid då man ska justera kedjan. Känns inte som nått man gör mitt i ett pass helst.

Bästa vore ju en kombination. Tre 40 minuterspass.
För egen del så tar jag nog flera korta pass än få långa, även om de långa passen är mer avstressade.

Axxexs skrev:
2046401 Tycker det känns som att det blir mindre tid till körning om man ska stå och mecka mitt under passen bara. Därför jag vill veta vad jag gör för fel eftersom alla andra kan testa så mycket när det är färre körningar.

Ska man testa däck på ett pass så fungerar det bra om du har många extrafälgar och extra däckvärmare mm. För dom som inte har det så fungerar det nog bättre med 2 timmars paus mellan passen där man hinner byta och värma nya.

Att byta från regndäck till torrdäck på en racer tar inte mer tid än det tar att köra ett varv på A-torp. Dreva om tar längre tid då man ska justera kedjan. Känns inte som nått man gör mitt i ett pass helst.

Får du verkligen testa? Eller är det bara körträning?
Ett invarv, däckbyte och ett utvarv kostar rätt mycket på anderstorp i tid...

Jag tycker det låter bättre med kortare pass. 40min är ändå ganska långt och som nån hade skrivit, ska man meka med hojen under ett 40min pass så känns det som det är mycket tid som försvinner.

oFFkeFF skrev:
2048160 Får du verkligen testa? Eller är det bara körträning?
Ett invarv, däckbyte och ett utvarv kostar rätt mycket på anderstorp i tid...

Vad behöver man 40 minuter på sig för att testa något på Anderstorp? Alla svängar ser ju likadana ut. Räcker ju köra i några svängar så känner man om det man ändrat/testar är åt rätt håll som man vill ha det. :)

Ska man verkligen testa något blir det bara in-/utvarv..

*/ ?>
Back