Fredagsfrågan

Hoho Motorsågskort?

Motorsågskunskap är något som ärvs i generationer, går i arv från far till son.

Jag tror jag gick i tredje klass när jag fick en liten Stihl och fick börja kvista det farsan fällde, samt fälla allt smått.

Han hade tagit på sig en avverkning mot veden, det gick en cykelbana brevid och där passerade bland annat min lärare, som tyckte att min far var oansvarig som lät mig springa på stockarna och kvista, varpå min far svarade "misslyckas du med ditt, så kan ungen i alla fall försörja sig"

Sen var diskutionen över...

Det kanske var tur att läraren inte fick se att andra halvan av mitt sommarjobb bestod i att klyva veden i en skruvklyv....

Jag tror jag gick i tredje klass när jag fick en liten Stihl och fick börja kvista det farsan fällde, samt fälla allt smått.

Han hade tagit på sig en avverkning mot veden, det gick en cykelbana brevid och där passerade bland annat min lärare, som tyckte att min far var oansvarig som lät mig springa på stockarna och kvista, varpå min far svarade "misslyckas du med ditt, så kan ungen i alla fall försörja sig"

Sen var diskutionen över...

Det kanske var tur att läraren inte fick se att andra halvan av mitt sommarjobb bestod i att klyva veden i en skruvklyv....
Hehe bra svarat.

Jag spendera mitt höstlov i 4an med att medelst tiggersåg demontera säten ur en buss, med gipsad arm.
Det va inte heller så popis, funka skit fint perfekt vikel på armen :D

Att min kompis satt på skolbökerna för att se över ratten på lastaren när han körde runt stockar på deras sågverk räckte till föreldra samtal. tur dom inte viste om lastbilskörningen :D Vi lärde oss båda nånting där.

Ibland är det bäst att inte svara på vad man gjorde på lovet :hihi

Tror fortfarande att det är nyttigare att lära sig något vettigt än spela datorspel men det verkar va fel..

Hoho Motorsågskort?

Motorsågskunskap är något som ärvs i generationer, går i arv från far till son.

Skämt åsida kan det nog va vettigt, men är som du lite skeptisk till att eu ska pilla på allt

Är det bra att ta motorsågskort?

Vad får man lära sig? Hur mycket är praktiskt?

Kostar? Hur lång utbildning är det?

Blir mest att man går i skogen hemma på gården, men även lite andra jobb, som iofs har varit röjning så här långt. Har inte riktigt blivit av att ta något kort än.

Jag går genom Studieförbundet Vuxenskolan i Nybro, kursavgiften är på 2750:- men då kan man söka eu-bidraget på 2000:- så priset kan man inte direkt klaga på.

Vi ska träffas tio gånger, åtta av dem är på onsdagar 18.30 - 21 (ungefär, kan bli lite senare) Och så är det två heldagar i skogen 8 - 15 där vi övar på den praktiska biten. Sen är det även en uppkörning och uppskrivning.

Det handlar mycket om att lära känna sågen, vilka säkerhetsfunktioner som måste finnas, filning, allmän skötsel, har haft en genomgång av vilka olika svärd och kedjor och hur man kan kombinera ihop dessa på ett tokigt sätt. Den största tyngden kan man nog säga ligger på ens egen säkerhet - det är bättre att ta det lite lugnt och kanske fälla några träd mindre för att då vara nästan helt säker på att man kommer hem på kvällen, istället för att såga av ett ben..

Våra utbildare är två grabbar i 30-35 årsåldern, som båda är uppväxta med skogen och har gjort de flesta misstagen och betett sig dumt åt som man brukar göra, men nu har kommit på att det finns bättre sätt att förhålla sig..

De har ju en hel del tips att komma med som inte står i böckerna iom deras egen erfarenhet, de kritiserar även det i kurslitteraturen som kanske inte är helt verklighetsförankrat..

För att få arbete med motorsåg är ju utbildning ett krav, och jag skulle nog inte vilja ge mig ut i skogen utan kunskapen heller, jag ser ju rätt stora skillnader på hur min 25-åriga bror som har tagit kortet förhåller sig jämtemot min 55-åriga far som är självlärd..

Så jag skulle nog rekomendera att ta kortet, för mig som är intresserad av bestar på fem hästar som kan köra ihjäl en på en halv sekund så är det dessutom roligt :tummenupp Är man sjä'lv lite bevandrad kan man även skratta åt hur de som aldrig har hållt i en såg innan gör..

edit: På http://www.sakerskog.se/ finns det mer att läsa!

Läsa källkod, hur menar du då? Läsa uppe i adressfönstret eller?
Jag sitter fast på sexan... Är det något jag missar för att jag är så kass på det här med det datortekniska?

6:an var svår, väldigt svår faktiskt. Var tvungen att spela mig fram till den.
Den har att göra med titeln "ALTernative" och ascii (finns tabeller) som du måste göra om till decimalt.
Svaret finns i källkoden för sidan, tryck ->Visa -> källkod så får du fram hur sidan är uppbyggd.

Har för mig att siffrorna är dolda så att man måste markera dem för att se.

Inte nog med det så är det ett anagram som måste lösas när du fått svaret. Lycka till.

:näsblod de jäklarna är livsfarliga! Vi har en gammal häck med kapklinga och skruvklyv man hänger bakom valmeten. Den är man livräd för när man håller på med den.

Hade självklart även en Stihl som grabb även om jag var lite äldre än så när jag köpte den. :)

Det är väl redan försent att ställa sig på gasen då...

Dubbla snitthastigheten på totala resan skulle innebära ett snitt på 100km vilket skulle ge totalt två timmars restid på hela sträckningen tur och retur..

men då du körde 50km/h och alltså redan ägnat två timmar i bilen så borde det aldrig gå att dubbla snitthastigheten.....

Även om du kör hem på en minut så kommer din totala restid bli 2 timmar och 1 minut vilket ger mindre än 100km/h

Rödvin och öl gör hjärnan slöare än vanligt...

Men om man tar en omväg på tillbakavägen så att den blir 900 km, och om man kör
den på i snitt 112,5 km/h, vad bir totala snitthastigheten då?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman