Fredag den 13:e

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Har du 12 gäster på middag idag?:gnissla

Fredagar anses inom kristendomen betyda otur på grund av långfredagen och vid Jesus sista måltid var antalet personer just 13.

Och kanske ligger det någonting i det, åtminstone om man ser till statistiken. Just på fredagar med siffra 13 sker åtta procent fler bilolyckor samt olyckor i hemmet, enligt försäkringsbolaget If som tidigare har jämfört tio fredag den 13:e med 70 vanliga fredagar.
Och enligt tidigare statistik från Räddningsverket är det 1,4 procents större chans att det brinner fredagen den 13:e, jämfört med andra fredagar. Normalt gör Räddningsverket cirka 280 insatser om dagen men på fredagen den 13:e ligger genomsnittet däremot på cirka 300 insatser.

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1118685,00.html

lite otur är det säkert när jag åt frokost så backade min granne på sin sons bil :D

Det är knappast några markanta skillnader du pratar om. Förklaringen till den lilla ökningen av olyckor osv är förmodligen så enkel som att vidskepligt folk blir extra stressade och oroliga av att det är just fre 13:e, och slarvar med vad de nu ska göra. Tror jag.

Men så tror jag heller inte på tomtar o troll. :tomten

Det är knappast några markanta skillnader du pratar om. Förklaringen till den lilla ökningen av olyckor osv är förmodligen så enkel som att vidskepligt folk blir extra stressade och oroliga av att det är just fre 13:e, och slarvar med vad de nu ska göra. Tror jag.

Men så tror jag heller inte på tomtar o troll. :tomten

Eftersom vi snackar medianer här så kan du nog säkerligen ta fredag den 27:e istället och även denna kommer utmärka sig från medianen på ett eller annat vis. Så tänker man till inser man nog ganska snart att Fredag den 13:e påverkar knappast oss här i Sverige så att det märks.
Om du däremot åker till ett mkt troende land, Italien eller Påvens hemland så lär man kanske märka av det. Då tror jag det är MINDRE olyckor mm då de säkerligen är mer försiktiga denna dag och inte gör speciellt mycket just då.

Min morsa säger att jag absolut inte får lägga nycklarna på bordet så naturligtvis gör jag ju just det och jag har itne märkt av något än. Fast å andra sidan, om jag inte hade gjort det kanske jag hade haft jävligt mkt mer tur här i livet :gnissla

Har pannkakor och sylt i matlåda till jobbet, all sylt rann ut i väskan när jag kom fram :näsblod
Jag visste inte att det var fredag den 13e :näsblod

Jag har förberett mig väl för Fredag den 13:e. :tummenupp

Hänger upp krucifix i lägenheten? Äter massa vitlök? Ber böner? Ackumulerat tur under resten av året så det kompenseras fre 13:e?

Hur gör man egentligen för att förbereda sig väl? :hihi

Har pannkakor och sylt i matlåda till jobbet, all sylt rann ut i väskan när jag kom fram :näsblod
Jag visste inte att det var fredag den 13e :näsblod

Sammanträffande:gnissla

Last edited:
Äh, anledningen till att det överlag sker mer olyckor fredagen den 13 är att folk skruvar upp sej... Om sylten runnit ut i väskan en annan dag hade ingen brytt sej, men eftersom det var just idag så var det mycket värre än om det varit en annan dag.. Trams! :tungan

Hänger upp krucifix i lägenheten? Äter massa vitlök? Ber böner? Ackumulerat tur under resten av året så det kompenseras fre 13:e?

Hur gör man egentligen för att förbereda sig väl? :hihi

Vitlök i mängder, silverkula i softairgunpistolen, ser jag en svart katt springer jag för livet, trampar inte på brunnslock, hjälm på mig hela tiden, osv. The Whole 9 yards helt enkelt! :yoparty :banana

Äh, anledningen till att det överlag sker mer olyckor fredagen den 13 är att folk skruvar upp sej... Om sylten runnit ut i väskan en annan dag hade ingen brytt sej, men eftersom det var just idag så var det mycket värre än om det varit en annan dag.. Trams! :tungan

Faktum är att jag hade ut lax i väskan i förrgår så nu måste jag typ slänga den för en luktar rutten fisk :spy.. Känns som om att jag borde fixa nya matlådor:gnissla

Faktum är att jag hade ut lax i väskan i förrgår så nu måste jag typ slänga den för en luktar rutten fisk :spy.. Känns som om att jag borde fixa nya matlådor:gnissla

Haha ja, det beror nog ganska säkert på dina urkassa matlådor.. :D

Fredag den 13:e har hittils förlöpt bra alla gånger den inträffat, och idag kom chiefen och sade : bra jobbat gubbar... gå hem vid lunch, och fan den som skriver att ni bara jobbat halvdag. =D

Tycker det är mer av en turdag för mig. :D

Jag försov mig och startade bilen 06.25. 06.47 var jag på jobbet efter en resa som vanligtvis tar 40min i lagligt tempo.

Efter att ha fightats med de förbannade jävla tryckkopplingar till rotortilten och är helt neddrängt i hydraulolja upptäcker jag att den fått något elfel under natten så det är bara att ta av den igen och stänga av maskinen. Då hade jag ungefär 1 timmes jobb kvar och naturligtvis ska det gå åt helvete. :mad:

har väl kört en 20 mil små och stora vägar och inte minsta missöde, fick även prisförslag på en ny hoj som var rimligt, så min dag fortsätter bra :tummenupp

Jag råkade ut för ett litet missöde i en rondell idag, men jag skyller allt på MrEmcom så det var nog inte 13dagen som gjorde det ändå :D

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!