Fred i Gaza!

Ni verka ta er ståndpunkt i det felaktiga antagandet att häxpips beskjutningar kommer av att palestinierna är onda och vill döda civila israeler för skojs skull.

Hade israel ockuperat o behandlat er likadant hade ni också blivit desperata.

häv ockupationen o lugnet kommer som ett brev på posten.

Ett öga för ett öga gör bara alla blinda

Palestinier; Nej. Tvivelaktiga organisationer med islamextremistisk anknytning; Näpp, inte för skojs skull. För att Allah är stor..

Saker blir inihelvete komplexa när man grundar något på sagor/berättelser och gammalt jävla fjanteri. Hade inte Jerusalem legat där det ligger, hade MYCKET varit annorlunda..

Last edited:
Vad var inte onödigt? Attacker på civilbefolkningen?

Det har inte förekommit några attacker på civilbefolkningen, förutom Hamas attacker på civila judar då (eftersom de har fel ursprung får man nämligen döda dem).

Det dödades däremot väldigt många palestinska civila då Israel försvarade sig, främst eftersom Hamas gömmer sig bland civilbefolkningen av två skäl:
1. De hoppas undgå
2. Om de inte undgår så får Israel bad will

Det står väl i rapporten förresten, så vad yrar jag om. Du har ju läst den.

Men för att svara på frågan om vad som inte var onödigt:
det kraftfulla agerandet mot terroristerna som attackerade civila israeler.

Ni verka ta er ståndpunkt i det felaktiga antagandet att häxpips beskjutningar kommer av att palestinierna är onda och vill döda civila israeler för skojs skull.

Hade israel ockuperat o behandlat er likadant hade ni också blivit desperata.

häv ockupationen o lugnet kommer som ett brev på posten.

Ett öga för ett öga gör bara alla blinda

Nonsens, det finns listor på alla eftergifter israeler gjort för att blidka islamisterna men varje gång blir det sju resor värre. Att de inte gjort upp med frågan en gång för alla är för mig ett mysterium.

Last edited:
Bla, bla bla...

Jag kan inte bestämma mig för om du inte vill fatta eller om du inte kan fatta alt att du bara vill tjafsa. Men det är nog bara gött o tjafsa som vanligt.

Så då låter jag dig göra det i din alldeles egna forumdel ifred.

väl mött.

Jag kan inte bestämma mig för om du inte vill fatta eller om du inte kan fatta alt att du bara vill tjafsa. Men det är nog bara gött o tjafsa som vanligt.

Så då låter jag dig göra det i din alldeles egna forumdel ifred.

väl mött.

Tack, ta med dig alla andra som inte begriper något i frågan men vill tycka är du snäll? :)

Det har inte förekommit några attacker på civilbefolkningen, förutom Hamas attacker på civila judar då (eftersom de har fel ursprung får man nämligen döda dem).

Det dödades däremot väldigt många palestinska civila då Israel försvarade sig, främst eftersom Hamas gömmer sig bland civilbefolkningen av två skäl:
1. De hoppas undgå

det kraftfulla agerandet mot terroristerna som attackerade civila israeler.

Nonsens, det finns listor på alla eftergifter israeler gjort för att blidka islamisterna men varje gång blir det sju resor värre. Att de inte gjort upp med frågan en gång för alla är för mig ett mysterium.

Nä nu tror jag du har blandat ihop de där israelerna och palestinierna.
Det är palestinierna som alla är allt igenom goda och bara motvilligt dödar israeler när det
är alldeles nödvändigt. Och israelerna som alla är onda och dödar, lemlästar och
fosforerar alla palestinier de kan komma åt bara för att få utlopp för sin ondska.

Tråkigt att du skulle ha så fel, men det är sånt som kan hända en del.

1. De hoppas undgå

det kraftfulla agerandet mot terroristerna som attackerade civila israeler

Rapporten är intressant läsning, om än lite obehaglig för Israel-eskapisterna, bland annat eftersom den sätter fingret just på israeliska övergrepp mot civila palestinier. Vit fosfor som regnade över civila, är den bild som främst kommer över mig när jag tänker tillbaka. Fy, dumma israeler.

Kraftfulla svar mot terrorister är däremot bra. Dock kan man inte försvara angrepp på kreti o pleti med att dessa är terrorister.

Nä nu tror jag du har blandat ihop de där israelerna och palestinierna.
Det är palestinierna som alla är allt igenom goda och bara motvilligt dödar israeler när det
är alldeles nödvändigt. Och israelerna som alla är onda och dödar, lemlästar och
fosforerar alla palestinier de kan komma åt bara för att få utlopp för sin ondska.

Tråkigt att du skulle ha så fel, men det är sånt som kan hända en del.

Hooaaa!

Kraftfulla svar mot terrorister är däremot bra. Dock kan man inte försvara angrepp på kreti o pleti med att dessa är terrorister.

Nej, men du förutsätter att "kreti och pleti" angripits. Det menar väl inte ens Goldstone att det skett så slutsatsen verkar konstig. Att många civila skadas och dödas är väl inte samma sak som att de angrips?

Ignorera istället de värsta antisemiterna, det mår både du, debatten och forumet bäst av. :)

Nej, men du förutsätter att "kreti och pleti" angripits. Det menar väl inte ens Goldstone att det skett så slutsatsen verkar konstig. Att många civila skadas och dödas är väl inte samma sak som att de angrips?

Jag återupprepar samma text som i inlägg 9 ovan.

Goldstonekommissionen fastslår i rapporten att Israels militära styrkor, genom att avsiktligt döda och skada personer som enligt konventionen ska ha skydd, grovt har brutit mot den fjärde Genèvekonventionen. Dessutom kränkte israelernas medvetna och godtyckliga dödande av civila palestinier deras rätt till liv.

Medvetet och godtyckligt dödande av civila palestinier ger mig inga sköna vibbar.:(

Medvetet och godtyckligt dödande av civila palestinier ger mig inga sköna vibbar.:(

Medvetet naturligtvis, det finsn civila offer i alla konflikter och det är parterna medvetna om. Det kommer bli civila offer i Afghanistan, där svensk trupp deltar. Hu vad hemsckt.

Medvetet naturligtvis, det finsn civila offer i alla konflikter och det är parterna medvetna om. Det kommer bli civila offer i Afghanistan, där svensk trupp deltar. Hu vad hemsckt.

Civila offer är en sak. Som du säger finns sådana i alla konflikter. Då kan man måhända fråga sig varför civila offer väcker särskild uppståndelse i detta fall. Kan det kanske bero på att att det inte anses rimligt (proportionerligt) att i jakten på ett begränsat antal personer urskiljningslöst bomba och döda ca 1 400 människor?

Du kallade själv förresten den israeliska insatsen för ett kraftfullt agerande mot terroristerna. Om detta skall kallas för terroristbekämpning frågar jag mig hur det förhåller sig till ett tänkt scenario enligt följande.

Polisens underrättelseverksamhet ger vid handen att det finns terrorister i Rinkeby som begått ett bombdåd i centrala Stockholm. Polisen kallar in militären (i och för sig ej möjligt irl), som lägger Rinkeby i ruiner med hjälp av artilleri, granatkastare och annat godis. Terroristerna dör, men det gör också 500 andra rinkebybor.

Knappast ett aptitligt agerande. Fördömandena skulle förmodligen hagla in från varje civiliserat land på klotet. Det finns likheter med "terroristinsatsen" i Gaza.

Civila offer är en sak. Som du säger finns sådana i alla konflikter. Då kan man måhända fråga sig varför civila offer väcker särskild uppståndelse i detta fall. Kan det kanske bero på att att det inte anses rimligt (proportionerligt) att i jakten på ett begränsat antal personer urskiljningslöst bomba och döda ca 1 400 människor?

Du kallade själv förresten den israeliska insatsen för ett kraftfullt agerande mot terroristerna. Om detta skall kallas för terroristbekämpning frågar jag mig hur det förhåller sig till ett tänkt scenario enligt följande.

Polisens underrättelseverksamhet ger vid handen att det finns terrorister i Rinkeby som begått ett bombdåd i centrala Stockholm. Polisen kallar in militären (i och för sig ej möjligt irl), som lägger Rinkeby i ruiner med hjälp av artilleri, granatkastare och annat godis. Terroristerna dör, men det gör också 500 andra rinkebybor.

Knappast ett aptitligt agerande. Fördömandena skulle förmodligen hagla in från varje civiliserat land på klotet. Det finns likheter med "terroristinsatsen" i Gaza.

Redan i inledningen av ditt inlägg så skriver du "urskiljningslöst", vilket allt för väl visar dina sympatier. "Urskiljningslöst" dödande av palestinier vore att slumpvis bomba lite här och där där de bor, menar du att det är en korrekt beskrivning?

Du förutsätter vidare att de 1400 var alla oskyldiga, undantaget ett litet fåtal som var Hamas. Vad bygger den uppfattningen på?

Rinkeby: nej, 500 döda för 5 terrorister vore inte så väl avvägt. Om de nu var 5. Om det var 500 terrorister som beskät Sthlm från Rinkeby och granatregnet skördade totalt 1000 var av hlften var civila medan granaterna föll över Kungsholmen så skulle i alla fall inte jag hänga läpp, i synnerhet inte om Rinkeby var ett autonomt område med specifikt mål att utrota Sthlm och bygga en moské över hela staden. Hoppas du ursäktar att jag lade in lite referenser till verkligheten i din saga. ;)

Redan i inledningen av ditt inlägg så skriver du "urskiljningslöst", vilket allt för väl visar dina sympatier. "Urskiljningslöst" dödande av palestinier vore att slumpvis bomba lite här och där där de bor, menar du att det är en korrekt beskrivning?

Om man exempelvis lägger en bombmatta över över ett område där man kan räkna med 100 dödsoffer när man är ute efter tio specifika personer, så kallar jag det urskiljningslöst. Uppsåtligt dödande med likgiltighetsuppsåt är ett annat mer juridiskt sätt att uttrycka det.

Mins sympatier i den här konflikten ligger inte hos någon av parterna, i den mån dessa är Israel-Hamas. Jag kan däremot känna sympati med cilvia palestinier som blir utsatta för övergrepp.

Du förutsätter vidare att de 1400 var alla oskyldiga, undantaget ett litet fåtal som var Hamas. Vad bygger den uppfattningen på?

Jaja, din bråkmakare.:) Vi säger väl att tio procent, 140 personer var Hamas då. Det gör ändå 1 260 "civila", vilket är alldeles för många.

Rinkeby: nej, 500 döda för 5 terrorister vore inte så väl avvägt. Om de nu var 5. Om det var 500 terrorister som beskät Sthlm från Rinkeby och granatregnet skördade totalt 1000 var av hlften var civila medan granaterna föll över Kungsholmen så skulle i alla fall inte jag hänga läpp, i synnerhet inte om Rinkeby var ett autonomt område med specifikt mål att utrota Sthlm och bygga en moské över hela staden. Hoppas du ursäktar att jag lade in lite referenser till verkligheten i din saga. ;)

De proportioner du skissar upp omsatt till Gaza skulle innebära att var och varannan invånare på Gazaremsan är terrorist.

Vill man relatera sagan mer till verkligheten så glöm för all del inte att Rinkebyterroristerna anser sig ha rätt till Stocholm därför att deras förfäder bodde i Birka på den tiden det begav sig.:tungan

genom att avsiktligt döda och skada personer som enligt konventionen ska ha skydd=civila offer?

Nu är isen bra tunn...

"Avsiktligt" är inte en rättvis beskrivning tycker jag. Om du menar med avsiktlig som "likgiltig" eller "medveten" så håller det, annars luktar det brunt igen.
Alla krig är otäcka, tror inget krig utkämpats utan civila offer.
Ja, det var många här. Inte så konstigt med tanke på hur de bor, och att deras folkvalda ledare skickar in missiler på israeliskt territorium från tätbebyggt område, men om man har åsikten att Israel är skurkar så kommer man bara hävda att allt är deras fel. Jag tycker tvärtom, jag tycker palestinierna kan bo någon annanstans om de inte gillar judar och jag tycker judarna har rätt att bo i Israel. Allt detta tycker Hamas och PLO är nonsens så det är klart det blir konflikt. Tur bara att det är lugnt för tillfället. :)

Frågan kvartstår, hur får man stopp på en angripare som gömmer sina raketramper på ungarnas lekplats? Vari internationell rätt finns denna "handbok för motangrepp på tvivelaktig angripare" ?

Det är komplicerat, grovt förenklat kan man säga att det är inte olagligt att angripa ett civilt mål där militära installationer eller liknande befinner sig om målets strategiska värde är större än de civila offren.

Hur avgör man det då? Såklart oerhört svårt....Tex din lekplats för att försöka mig på ett exempel, är det en uppställningsplats för tex mobila robotramper så är svaret klockrent, den kommer att bekämpas oavsett antalet lekande barn runtomkring och det kommer också att vara ett legitimt mål, är det en uppställningsplats för en granatkastare är det ytterst tveksamt, ett fältkök så är det inte legitimt. Ungefär så....

Dock så är det så att det är palestinier som åsidosätter krigets lagar och regler när de gömmer sig bland civila. Israelerna är oerhört medvetna om vilka prestigeförluster och politiska minuspoäng de drar på sig om de vållar för stor skada på civila. Jag vill påstå att israelerna förmodligen tillhör världens bäst utbildade och disciplinerade militära förband, de är duktiga på att bekämpa denna typ av motståndare till så lågt pris som möjligt i civila liv, förmodligen världsbäst. Jämför gärna med tex Ryssarnas våldsanvändning i Tjetjenien. Magnitudskillnaden är avsevärd.

Sen är det klart att det förekommer avskum som ballar ur och begår rena övergrepp även i IDF, det är tyvärr en av krigets effekter och realiteter.

Edit:Men det kanske mest tragiska är att civila dödsoffer är något som gynnar organisationer som Hamas....man skådar här djupt ner i den djävulska avgrund som denna konflikt är.

Last edited:
Man börjar nästan undra om du anser att alla palestinier är skurkar och att allt är deras fel.:confused:

Hur definierar du skurkar? En väldigt stor del av palestinierna vill ju se Israel och judar förintade. Hade någon uttryckt den åsikten om min familj hade jag inte tvekat att ta denna person av daga asap om det hade varit nödvändigt, utan det minsta dåliga samvete. Även om inte alla trycker av missilerna så är deras tysta eller öppna medgivande inkriminerande.

Sen är självklart barn oskyldiga även om de i många fall i detta område både bär vapen och vrålar ut sitt hat. Detta tillskriver jag deras idiotiska föräldrar samt en fruktansvärt sjuk kultur.

Rent allmänt känner jag ändå att jag vill föra in de starkt religiösa judarna i detta. Nog för att jag verkligen försvarar Israels existens och dess rätt att försvara sig, men de religiösa judarna(Chassid, chabbad mfl) har alldeles för mycket att säga till om och de beslutande i Israel ger efter alldeles för mycket för dem.

De är också en stor orsak till allt bråk. Beter sig som svin, ställer krav utan att ge något tillbaks, beter sig som man gör i Rinkeby mot kvinnor och andra judar som inte följer fjantiga religiösa påbud etc. Det är även de som envisas med att bo i bosättningar på Västbanken och Gaza. Israel är inget stort land men det finns gott om områden inom Israels gränser att bosätta sig på.

Dessa idioter är precis lika goda kålsupare som den militantaste palestinier och man borde ta alla dessa idioter från båda sidor och köra en Battle Royal på Cypern eller nån annan närliggande ö.

Detta till trots gör staten Israel helt rätt i att sätta hårt mot hårt mot Hamas och andra grupperingar och har helt klart fört legitima krig mot sina angripare.

Last edited:
Hur definierar du skurkar? En väldigt stor del av palestinierna vill ju se Israel och judar förintade. Hade någon uttryckt den åsikten om min familj hade jag inte tvekat att ta denna person av daga asap om det hade varit nödvändigt, utan det minsta dåliga samvete. Även om inte alla trycker av missilerna så är deras tysta eller öppna medgivande inkriminerande.

Jag vände bara Markus uttryck mot honom, vilket han så vackert inbjöd till. :) Själv anser jag att det finns såväl skurkar som hederligt folk på båda sidor i denna konflikt.

Sen är självklart barn oskyldiga även om de i många fall i detta område både bär vapen och vrålar ut sitt hat. Detta tillskriver jag deras idiotiska föräldrar samt en fruktansvärt sjuk kultur.

Rent allmänt känner jag ändå att jag vill föra in de starkt religiösa judarna i detta. Nog för att jag verkligen försvarar Israels existens och dess rätt att försvara sig, men de religiösa judarna(Chassid, chabbad mfl) har alldeles för mycket att säga till om och de beslutande i Israel ger efter alldeles för mycket för dem.

De är också en stor orsak till allt bråk. Beter sig som svin, ställer krav utan att ge något tillbaks, beter sig som man gör i Rinkeby mot kvinnor och andra judar som inte följer fjantiga religiösa påbud etc. Det är även de som envisas med att bo i bosättningar på Västbanken och Gaza. Israel är inget stort land men det finns gott om områden inom Israels gränser att bosätta sig på.

Dessa idioter är precis lika goda kålsupare som den militantaste palestinier och man borde ta alla dessa idioter från båda sidor och köra en Battle Royal på Cypern eller nån annan närliggande ö.

Jag instämmer!

Detta till trots gör staten Israel helt rätt i att sätta hårt mot hårt mot Hamas och andra grupperingar och har helt klart fört legitima krig mot sina angripare.

Självklart måste Israel agera med en icke förklig portion bestämdhet. Gör man inte det går man sannolikt under förr eller senare. Absolut inget fel i det som jag ser det. Det kan dock vara på sin plats att påpeka att även om en krigföring i sig är legitim för en krigförande part, så kan parten genom sina företrädare (militärer, politiska ledare) göra sig skyldig till krigsförbrytelser, och detta är vad som skett i Gaza, enligt Goldstone-rapporten. Från båda sidor skall tilläggas. Vissa debattörer, ingen nämnd, ingen glömd, föredrar att inta en tämligen överslätande syn på just Israels agerande, medan man är snara att fördöma den andra sidan. Bra för att hålla liv i en SH-debatt kanske, men inte helt schysst enligt min mening.

I sanning en poäng, de som skriker högst åt de extrema muslimska grupperingarna brukar glömma att de extrema judiska grupperingarna tyvärr har mycket stort inflytande på den israeliska politiken. Religiösa extremister som extrema religiösa extremister, tyvärr brukar det vara samma skit med olika namn.

Back