Fred i Gaza!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hej sporthoj!
Visst är det skönt att det varit lugn och ro i Gaza i ett år nu trots vänsterns antisemitiska påhopp på israels självförsvarskampanj?

Tänkte bara säga det, gott nytt år!

:hej

Ps. Var är Hamas nu för tiden? :)

Ja, man förstår att Palestinierna håller sig lugna. israel har ju vänligt nog låtit en handfull lastbilar passera gränsen med material till återuppbyggnad. Förvisso endast en bråkdel av vad som hade behövt men man måste ju vara glad och tacksam för det lilla.

Tack Israel!

De flesta som intervjuats verkar inte så nöjda men faktum kvarstår:
lugnet råder

Synd att Hamas gjorde så där från början, de kunde väl haft lugn och ro ändå? Men nej, vi ska bygga Qasam-raketer och testa gränser, nu vet de gränsen i alla fall - det enda positiva i denna sorgliga historia, och att det verkar råda lugn förstås. Synd på en sisådär 1000 palestinier och tiotalet israeler bara, men det är säkert billigt för antisemiten som nu kan gnälla i några årtionden till...

Fan Markus, du gastar värre om antisemitism i tid och otid än till och med israelerna själva. Är du på rymmen från en kibbutz? Trodde annars det mest var vänsterfolk som höll till där.

Ps. Var är Hamas nu för tiden? :)

Här

Det sägs att Israels Gaza-attack för ett år sedan har stärkt Hamas ställning bland palestinierna.
(Ja alltså, det var en journalist på SVT som sa det. Antagligen var hon en militant revolutionär
kommunist som dödar judiska småbarn och äter blodpudding som hon gjort av deras blod.)

kvarstår:
lugnet råder

Lugn!

Är det inte hög tid för Al Fatah och Hamas att boxas lite igen då? Kan de verkligen låta tiden flyta utan att spränga något? 2010 will tell...

Klart de kommer göra det, men än så länge råder lugnet pga israels försvarsmetodik. :)

Trots internationella besserwissrar och diverse belackare så visar det sig att israels krig var oerhört effektivt för att stoppa beskjutningarna, om det talas det tyst bland kommunister som Bitte Hammargren. :gnissla

Klart de kommer göra det, men än så länge råder lugnet pga israels försvarsmetodik. :)

Ett lugn till priset av allvarliga krigsförbrytelser. Knappast något att vara stolt över.
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=9749

Goldstonekommissionen fastslår i rapporten att Israels militära styrkor, genom att avsiktligt döda och skada personer som enligt konventionen ska ha skydd, grovt har brutit mot den fjärde Genèvekonventionen. Dessutom kränkte israelernas medvetna och godtyckliga dödande av civila palestinier deras rätt till liv.

I rapporten kritiseras också israelerna för att ”medvetet och systematiskt” ha slagit ut industrier och vattenförsörjning och för att civila palestinier använts som mänskliga sköldar. Den israeliska militären har, enligt rapporten, tillämpat en strategi av oproportionerligt våld, och man har därmed orsakat stor skada, förstörelse av civil egendom och infrastruktur, och stort lidande hos civilbefolkningen.

Ett lugn till priset av allvarliga krigsförbrytelser. Knappast något att vara stolt över.
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=9749

Och i sammanhanget så följde palestinska "sidan" konventionen? Två fel månde inte ge ett rätt, men det finns nån jäkla proportionalitetsprincip.

Jag är tämligen säker på att det inte var Israel som "gick över gränsen" initialt avseende konventionfrågor...

Men det är ju klart, har man inte erkänt den (konventionen) gör man ju inget fel och är jätteoskyldig om man får på pälsen...

Och i sammanhanget så följde palestinska "sidan" konventionen? Två fel månde inte ge ett rätt, men det finns nån jäkla proportionalitetsprincip.

Jag är tämligen säker på att det inte var Israel som "gick över gränsen" initialt avseende konventionfrågor...

Men det är ju klart, har man inte erkänt den (konventionen) gör man ju inget fel och är jätteoskyldig om man får på pälsen...

Jag trodde palestiniernas agerande i detta var så uppenbart - det borde i alla fall vara det för den som läst artikeln jag länkade till - att det inte var att förvänta kommentarer av den här typen. Fel av mig tydligen...

Nu handlade min vinkling förvisso om Israels beteende och inget annat. Vem som började vad är i det sammanhanget ointressant. Dock vill jag minnas att upprinnelsen till denna konflikt var att Israel isolerade Gazaremsan.

Anledningen till länken och citatet är att det finns otroligt många människor som synnerligen enögt försvarar allt Israel hittar på utan någon som helst förmåga till kritiskt tänkande. Det innebär givetvis inte att palestinierna eller framförallt Hamas är utan skuld. Trådens utgångspunkt är ju det "fantastiska"" israeliska agerandet i Gaza och vilken tur det är att Israel nu lyckats skapa lugn och ordning där. Mitt inlägg skall läsas i skenet därav.

Vem som först bröt mot någon konvention är väl knappast skäl för annan att göra samma sak. Jag brukar inte mörda folk bara för att andra gör det.

Jag trodde palestiniernas agerande i detta var så uppenbart - det borde i alla fall vara det för den som läst artikeln jag länkade till - att det inte var att förvänta kommentarer av den här typen. Fel av mig tydligen...

Nu handlade min vinkling förvisso om Israels beteende och inget annat. Vem som började vad är i det sammanhanget ointressant. Dock vill jag minnas att upprinnelsen till denna konflikt var att Israel isolerade Gazaremsan.

Anledningen till länken och citatet är att det finns otroligt många människor som synnerligen enögt försvarar allt Israel hittar på utan någon som helst förmåga till kritiskt tänkande. Det innebär givetvis inte att palestinierna eller framförallt Hamas är utan skuld. Trådens utgångspunkt är ju det "fantastiska"" israeliska agerandet i Gaza och vilken tur det är att Israel nu lyckats skapa lugn och ordning där. Mitt inlägg skall läsas i skenet därav.

Vem som först bröt mot någon konvention är väl knappast skäl för annan att göra samma sak. Jag brukar inte mörda folk bara för att andra gör det.

Faktum kvarstår, ett stort antal proffessionella och amatörmässiga skribenter påstod för ett år sedan att "kriget" var dåligt, dumt och skulle förvärra läget.

De hade helt fel och det är väl kul? Israelerna åtnjuter lugn för tillfället, Hamas finns väl knappt kvar? Visst kommer nya dåd i sinom tid, det begriper alla, men "kriget" gav ju precis önskad effekt. Aint it sweet? :)

Och vem som började, suck. Ja, Israel isolerade Gaza för att vara elaka. Vi säger så. :rolleyes:

Anledningen till länken och citatet är att det finns otroligt många människor som synnerligen enögt försvarar allt Israel hittar på utan någon som helst förmåga till kritiskt tänkande.

Dito... Fast å palestinskt försvar...

Quassam-pjäserna (häxpipor) används mestadels mot civilbefolkning.
Eftersom Hamas och dess likar knappast följer några "krigslagar" utan använder civilbefolkningen som sköld (deras egen civilbefolkning) gör det tämligen svårt att agera mot dessa celler..
Som perfektare kanske det finns ett enkelt svar på hur du stoppar Quassam-beskjutningar? Att prata med en människa av militant inställning är tämligen dödfött... Så, hur göra?

Och vem som började, suck. Ja, Israel isolerade Gaza för att vara elaka. Vi säger så. :rolleyes:

Så då är det ju helt rätt enligt våldseskaleringsmodellen att kasta granater över civila Isrealer :rolleyes:

Last edited:
Faktum kvarstår, ett stort antal proffessionella och amatörmässiga skribenter påstod för ett år sedan att "kriget" var dåligt, dumt och skulle förvärra läget.

De hade helt fel och det är väl kul? Israelerna åtnjuter lugn för tillfället, Hamas finns väl knappt kvar? Visst kommer nya dåd i sinom tid, det begriper alla, men "kriget" gav ju precis önskad effekt. Aint it sweet? :)

Lugn till priset av bland annat militära övergrepp mot civilbefolkningen. Sweet? tja... Goldstonerapporten innehåller bland mycket annat godis något om bristande proportionalitet från Israels sida. Men visst, bara man vinner så är allt okej. Jag antar att det borde vara en lämplig åtgärd från USA:s sida att nuka Afghanistan för att få "lugn".:rolleyes:

Det var inte jag som började tjafsa om vem som började... Svårt att se att det skulle vara några rimliga proportioner i den insatsen heller, dock.

Dito... Fast å palestinskt försvar...

Quassam-pjäserna (häxpipor) används mestadels mot civilbefolkning.
Eftersom Hamas och dess likar knappast följer några "krigslagar" utan använder civilbefolkningen som sköld (deras egen civilbefolkning) gör det tämligen svårt att agera mot dessa celler..
Som perfektare kanske det finns ett enkelt svar på hur du stoppar Quassam-beskjutningar? Att prata med en människa av militant inställning är tämligen dödfött... Så, hur göra?

Kom in i matchen. Jag har inte sagt ett enda ord till försvar av palestinierna, tvärtom.:fakta Jag har heller inte påstått att det skulle vara fel, efter omständigheterna, att ta till militärt våld.

Som sagt, läs Goldstonerapporten om det proportionella i de israeliska militära insatserna... Men hänsyn till att du upprepade gånger pekar på palestiniernas försyndelser, till bemötande av mitt påstående att Israel förgrpit sig på internationell rätt i den här konflikten, verkar det nästan som om du anser att man kan bete sig hur som helst bara för att den andra parten i en konflikt inte följer spelreglerna. Så fungerar inte internationell rätt, vilket Richard Goldstone vet bättre än de flesta.

Lugn till priset av bland annat militära övergrepp mot civilbefolkningen. Sweet?
Jag är med i matchen, men fortfarande; Hur skall man lösa en sådan här sak? Hur skapa lugn?

...verkar det nästan som om du anser att man kan bete sig hur som helst bara för att den andra parten i en konflikt inte följer spelreglerna. Så fungerar inte internationell rätt, vilket Richard Goldstone vet bättre än de flesta.

Frågan kvartstår, hur får man stopp på en angripare som gömmer sina raketramper på ungarnas lekplats? Vari internationell rätt finns denna "handbok för motangrepp på tvivelaktig angripare" ?

Säger inte att man kan bete sig hur som helst, men att sitta och fördöma en handling utan att ha nåt konstruktivt alternativ är lika enkelt som att säga "Därför!" på "varför?".

"Israel var inte proportionella i sitt agerande"

Right, om de gett fan i det, hade det varit lugnt där nu? Hade Hamas slutat vobbla in bomber i stan? Tillåt mig tvivla..

Lugn, till vilken kostnad? Alldeles för hög som i alla konflikter.

Lugn till priset av bland annat militära övergrepp mot civilbefolkningen.

Visst är det så, men alla de som sade att det var ondödigt hade fel.
Synd på de civila, självklart. Framför allt de som stod mål för attackerna, dvs israelerna.

Jag är med i matchen, men fortfarande; Hur skall man lösa en sådan här sak? Hur skapa lugn?

Frågan kvartstår, hur får man stopp på en angripare som gömmer sina raketramper på ungarnas lekplats? Vari internationell rätt finns denna "handbok för motangrepp på tvivelaktig angripare" ?

Säger inte att man kan bete sig hur som helst, men att sitta och fördöma en handling utan att ha nåt konstruktivt alternativ är lika enkelt som att säga "Därför!" på "varför?".

Vad menar du egentligen?:va Regler är till för att följas. Israel har begått krigsförbrytelser och sannolikt även brott mot mänskligheten under Gaza-kriget. Ett konstaterade härav medför inte någon skyldighet att lägga fram någon patentlösning på hur man skulle betett sig istället. Vad är det för trams?? Hur skulle det se ut om en domstol aldrig kunde döma någon för ett brott, utan att i domen redogöra för hur brottslingen istället skulle ha betett sig?:lol

Right, om de gett fan i det, hade det varit lugnt där nu? Hade Hamas slutat vobbla in bomber i stan? Tillåt mig tvivla..

Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att du anser att det är tillåtet att ta till vilka medel som helst för att återställa "lugnet" i en krigssituation. Då står vi så långt ifrån varandra i detta, att fortsatt diskussion faktiskt förefaller meningslös.

Visst är det så, men alla de som sade att det var ondödigt hade fel.
Synd på de civila, självklart. Framför allt de som stod mål för attackerna, dvs israelerna.

Vad var inte onödigt? Attacker på civilbefolkningen?

Last edited:

Ni verka ta er ståndpunkt i det felaktiga antagandet att häxpips beskjutningar kommer av att palestinierna är onda och vill döda civila israeler för skojs skull.

Hade israel ockuperat o behandlat er likadant hade ni också blivit desperata.

häv ockupationen o lugnet kommer som ett brev på posten.

Ett öga för ett öga gör bara alla blinda

Regler är till för att följas. Israel har begått krigsförbrytelser och sannolikt även brott mot mänskligheten under Gaza-krige
Detta kan jag inte tolka på annat sätt än att du anser att det är tillåtet att ta till vilka medel som helst för att återställa "lugnet" i en krigssituation. Då står vi så långt ifrån varandra i detta, att fortsatt diskussion faktiskt förefaller meningslös.

Jag tror inte avståndet är så stort, men oavsett; Ja visst ska regler följas, men om den enda följer regelverket för Judo och den andra regelverket för UFC blir det lite problematiskt?

Jag håller helt med på att Israel inte följt konventionen de undertecknat, tveklöst håller jag med. Men känslan jag får är; "ja vafan ska de göra?".

Det enda vi med säkerhet kan säga är; agerandet ledde till ökat lugn.
Kan du och jag vara överens om den sista tesen? Jag har redan länge hållt med om att det inte var regelrätt agerat och brott mot 4:e konventionen.

Back