Framtidsspekulationer kring motorcyklar och autonoma fordon

Nu kom jag på varför jag inte använder Waze. Det går inte överföra adresser från telefonen till skärmen i Android Auto samt så klarar den inte lika många adresser som Google Maps (Den visar till fel ställe). Och den kan inte heller ta emot adresser från Hitta.se, sms, länkar etc...
 
Har inte tråden hamnat ganska mycket utanför ämnet nu?

Återupprepar frågorna som ställs i första inlägget:


Hur ser du på motorcykels framtid?



Kan autonoma fordon innebära slutet för motorcyklar?
Eller kan autonoma transportmedel få en positiv effekt för motorcyklar?

Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?

Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?

Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?
 
Med tanke på att min bil stundtals tappar bort framförvarande fordon så hoppas jag att sensortekniken utvecklas. Annars lär motorcyklister bli mosade av andra fordon som råkat missa att de finns.
Risken för hackande av fordon gör att amerikanska myndigheter har föreslagit ett stopp för kinesiska styrsystem i bilar på amerikansk mark.
 
Med tanke på att min bil stundtals tappar bort framförvarande fordon så hoppas jag att sensortekniken utvecklas. Annars lär motorcyklister bli mosade av andra fordon som råkat missa att de finns.
Risken för hackande av fordon gör att amerikanska myndigheter har föreslagit ett stopp för kinesiska styrsystem i bilar på amerikansk mark.
Det räcker väl att en insekt råkar crasha mot sensorn?
Själv så ser man ju lite sämre när glasögonen/visiret är lite svartprickiga i röd sörja.
 
Bilarna kommer bli sämre och sämre och långsammare och långsammare. Det är min framtidsutsikt. Motorcyklarna kommer bli sämre dom med. Avgaskraven kommer döda det mesta så länge våra politiker ser på motorcyklar på samma sätt som bilar. Men dom vet ju inte. Dom får gratis taxi på skattebetalarnas bekostnad.
 
Med tanke på att min bil stundtals tappar bort framförvarande fordon så hoppas jag att sensortekniken utvecklas. Annars lär motorcyklister bli mosade av andra fordon som råkat missa att de finns.
Risken för hackande av fordon gör att amerikanska myndigheter har föreslagit ett stopp för kinesiska styrsystem i bilar på amerikansk mark.


Det händer redan.
Jag vet om två händelser med Teslor i Full Auto som rammat motorcyklister bakifrån med dödlig utgång:

"A Tesla Model S car was in "Full Self-Driving" mode when it hit and killed a 28-year-old motorcyclist in the Seattle area in April, police said, making it at least the second fatal accident involving the technology on which Tesla CEO Elon Musk is pinning his hopes."



"The parents of a motorcyclist who was killed in a 2022 crash involving a Tesla Model 3 on Autopilot in Utah sued the electric carmaker and the vehicle's driver, claiming that the driver assistant software and other safety features are "defective and inadequate."
Landon Embry, 34, died on the scene after the Model 3 put on Autopilot at 75-80 miles per hour struck the back of his Harley Davidson motorcycle, throwing him from the bike, according to the lawsuit filed in state court in Salt Lake City last week."




Trots dessa kända brister i systemet tillåts det fortfarande att vara i bruk.
Det är helt sjuuukt.

Tesla - soon to be all over you.



Edit: trådämnet.

Myndigheters kombinerade lösning och våta dröm är att "fordon måste kunna kommunicera med varandra.
Dom kan utbyta information om sin position, riktning, hastighet och kommande kritiska skärningspunkter."

Jo tjänare. Fundera på vem mer som kan kommunicera med...
 
Frågan är ju när tekniken blir bättre än människan för även telefonanvändare dödar motorcyklister. Ska man ersätta ett styrsystem med ett annat bör man ha klart på fötterna att det är bättre.

Teslas system ska väl utökas i Europa under nästa år?
Min Polestar ansåg igår att den Scania som låg framför plötsligt gick upp i rök. Jag hade den adaptiva farthållaren igång på E18 och rätt som det var började min bil öka farten trots att lastbilen inte gjorde det. Jag tror inte att jag hade gått segrande ur den striden.
 
Frågan är ju när tekniken blir bättre än människan för även telefonanvändare dödar motorcyklister. Ska man ersätta ett styrsystem med ett annat bör man ha klart på fötterna att det är bättre.

Teslas system ska väl utökas i Europa under nästa år?
Min Polestar ansåg igår att den Scania som låg framför plötsligt gick upp i rök. Jag hade den adaptiva farthållaren igång på E18 och rätt som det var började min bil öka farten trots att lastbilen inte gjorde det. Jag tror inte att jag hade gått segrande ur den striden.
Volvo Scania kriget har tydligen eskalerats av kodaporna :va
 
Volvo Scania kriget har tydligen eskalerats av kodaporna :va
Den är inte rasist utan har även slarvat bort nån BMW och Toyota.
Vid nåt tillfälle accade bilen plötsligt i förstadiet till en kö för att i nästa ögonblick tjuta om att kollision är nära förestående och pallnita.
Inte blir jag invaggad i falsk trygghet, inte.
 
Frågan är ju när tekniken blir bättre än människan för även telefonanvändare dödar motorcyklister. Ska man ersätta ett styrsystem med ett annat bör man ha klart på fötterna att det är bättre.

Teslas system ska väl utökas i Europa under nästa år?
Min Polestar ansåg igår att den Scania som låg framför plötsligt gick upp i rök. Jag hade den adaptiva farthållaren igång på E18 och rätt som det var började min bil öka farten trots att lastbilen inte gjorde det. Jag tror inte att jag hade gått segrande ur den striden.
Min Polestar har samma problem: Motorcyklar och bilar missar den aldrig men lastbilar och vissa stora släp är tydligen svåra att ”se”.
Jag tror den filtrerar bort höga delar av fordonet framför som bro/fågel/flygödla eller något vilket gör att man kan hamna för nära men jag misstänker att den inte skulle köra in i framförvarande eftersom den nog ser hjul och andra delar i tid. Kanske…
Borde gå att fixa i mjukvara hur som.
 
Min Polestar har samma problem: Motorcyklar och bilar missar den aldrig men lastbilar och vissa stora släp är tydligen svåra att ”se”.
Jag tror den filtrerar bort höga delar av fordonet framför som bro/fågel/flygödla eller något vilket gör att man kan hamna för nära men jag misstänker att den inte skulle köra in i framförvarande eftersom den nog ser hjul och andra delar i tid. Kanske…
Borde gå att fixa i mjukvara hur som.
Volvo glömde ju ta hänsyn till kängurur i sin viltanalys, så Polestar kanske missat flygödlor. Det är ju viss överhörning i IT-organisationerna.
 
Ja, jag trodde det handlade om motorcyklar men hamnade i en bilrelaterad tråd. :huvet

Jag tillhör de som försöker att bara läsa intressanta trådar...


Det kanske är dags att låta TS gästspela så här halvvägs in i tråden?


"
Hej mitt namn är Alexander. 

Jag går på konstfack. Just nu arbetar jag med mitt examensarbete, ämnet jag har valt att fokusera på är fritidsfordon/hobbyfordon och egen kontroll i en autonom framtid. Tanken med projektet är att ifrågasätt autonoma fordon och att vi överlåter all kontroll till artificiell intelligens. 
Vi behöver ju känna frihet ibland, därför är motorcykel ett mycket spännande fordon. 
Jag tror själv inte att motorcykel kommer bli autonom.





Jag har ett par frågor som det har varit roligt att få åsikter och spekulationer kring.



Hur ser du på motorcykels framtid?





Kan autonoma fordon innebära slutet för motorcyklar?

Eller kan autonoma transportmedel få en positiv effekt för motorcyklar?



Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?



Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?



Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?



Tacksam för alla svar! :)

Alexander

"


Alexander själv har inte varit på forumet sedan sommaren 2016, men tråden lever vidare och jag tycker nog att den håller sig både inom ramarna och på ett intressant sätt speglar de autonoma fordonens tillkortakommanden - speciellt inom områden som kan karaktäriseras som "Tänkte inte på det"...

Motorcyklar och hur dom skall hanteras är helt klart något man inte "tänkte på" när man för 10 år sedan lovade att "om 10 år, då minsann". 10 år har gått, och ingen verkar längre vilja prata om när allt det där braiga egentligen kommer att hända...?

Jag har mer på temat, men behöver jobba lite emellan. Fortsättning följer!
 
Jag litar på autonoma system ungefär lika långt som jag orkar kasta dom.

Jag skulle absolut inte lita på att en autonom bil hade sett mig på en motorcykel i filen brevid.
ÅAS har jag blivit trängd upp mot ett räcke av en bil med förare också.

Jag tror att jag kommer att hantera autonoma bilar ungefär som timmerbilar med dåligt surrad last, inte ligga för nära bakom, tills möjlighet ges att köra om fortast möjligt för att snabbt lägga dom bakom sig.
 
Det kanske är dags att låta TS gästspela så här halvvägs in i tråden?


"
Hej mitt namn är Alexander. 

Jag går på konstfack. Just nu arbetar jag med mitt examensarbete, ämnet jag har valt att fokusera på är fritidsfordon/hobbyfordon och egen kontroll i en autonom framtid. Tanken med projektet är att ifrågasätt autonoma fordon och att vi överlåter all kontroll till artificiell intelligens. 
Vi behöver ju känna frihet ibland, därför är motorcykel ett mycket spännande fordon. 
Jag tror själv inte att motorcykel kommer bli autonom.





Jag har ett par frågor som det har varit roligt att få åsikter och spekulationer kring.




Hur ser du på motorcykels framtid?





Kan autonoma fordon innebära slutet för motorcyklar?

Eller kan autonoma transportmedel få en positiv effekt för motorcyklar?



Hur tror du motorintresset kommer att se ut i framtiden?



Kan motorcykel ta över rollen som fritidsfordon/hobbyfordon om bilen skulle bli autonom?



Skulle du känna dig säkert att framföra en motorcykel bland autonoma fordon. Senario:n Hacker attacker? Tekniska problem?



Tacksam för alla svar! :)

Alexander

"


Alexander själv har inte varit på forumet sedan sommaren 2016, men tråden lever vidare och jag tycker nog att den håller sig både inom ramarna och på ett intressant sätt speglar de autonoma fordonens tillkortakommanden - speciellt inom områden som kan karaktäriseras som "Tänkte inte på det"...

Motorcyklar och hur dom skall hanteras är helt klart något man inte "tänkte på" när man för 10 år sedan lovade att "om 10 år, då minsann". 10 år har gått, och ingen verkar längre vilja prata om när allt det där braiga egentligen kommer att hända...?

Jag har mer på temat, men behöver jobba lite emellan. Fortsättning följer!

Du har naturligtvis rätt, jag har inte läst första inlägget utan läste bara trådämnet som verkade handla om framtidsspekulationer om motorcyklar... :rodnar

Men jag är inte ensam, nedanstående tråd har få som lägger upp bilder läst... :hej
Dagens bild

Tjena,

Har sökt men inte funnit någon sån här tråd så;

Jag tyckte att det var dags för en ny tråd här på Sporthoj.se Jag har saknat en tråd där man postar sina senaste hoj-relaterade bilder. Bilderna kan vara ifrån den senaste utflykten, en dag på banan eller liknande. Tanken är att man ska kunna hämta inspiration/motivation i denna tråd samt (förhoppningsvis) betrakta många bra foton!

Dock har jag valt att ha med några simpla regler:

¤ Endast hoj-relaterade bilder.

¤ Endast bilder som du har fotat eller om bilden föreställer dig. (Dock måste du ha tillåtelse från fotograf i det senare fallet)

¤ Endast en bild per post. Alltså ingen spamming. Visst kan undantag göras om bilderna är exceptionellt bra eller liknande. Men försök hålla er till en bild per post.

¤ Beskriv gärna bilden, t ex känslan, vädret eller situationen. Det ger ännu en dimension till tråden!


Den här tråden har alla förutsättningar för att bli en sann långkörare, och hjälps vi åt att sköta tråden enligt de enkla reglerna ovan, så är jag bombsäker på att detta kommer bli den längsta och på sitt sätt roligaste tråden på Sporthoj.se... Någonsin!

Kommer du till alternativa Ruskträffen nästa helg? Vore kul att ses på motorcykel. ;)
 
Kommer du till alternativa Ruskträffen nästa helg? Vore kul att ses på motorcykel. ;)

Ja, det hade varit jäkligt kul och jag satt allt och hoppades på det för ett par månader sedan när sommarhettan grasserade. Nu är verkligheten ikapp och jag vet redan nu att jag är låst till annat kommande helg. Tyvärr.

Edit:
Mottot just nu - The truth comes out... upp under bilden kommer från längtan efter en lägereld att hänga kring.


Corb Lund. Ordsmed. Motorcyklist. Kanadensare.
 
Last edited:
Ja, det hade varit jäkligt kul och jag satt allt och hoppades på det för ett par månader sedan när sommarhettan grasserade. Nu är verkligheten ikapp och jag vet redan nu att jag är låst till annat kommande helg. Tyvärr.

Edit:
Mottot just nu - The truth comes out... upp under bilden kommer från längtan efter en lägereld att hänga kring.


Corb Lund. Ordsmed. Motorcyklist. Kanadensare.
Synd... :(

Pystymettä? Hittar inget, varken datum eller plats...

F,låt ämnesflykt... :rodnar
 
Nu vet jag inte hur sensorerna ser ut men det skulle inte förvåna mig om de presterar sämre vid jobbiga väderlekar som spöregn, dimma, snöstorm osv. Det finns nog absolut möjlighet att de har det svårare då. Där kanske de till och med blir mindre driftsäkra än vanliga bilar där en stolle ger sig ut i vilket väder som helst men en autonom bil kan tycka det är för osäkert.

Undra om däcken kan komma att innehålla någon form av elektronisk identifiering så bilen kan känna av när det sitter sommar- eller vinterdäck. Det vore tråkigt om bilen kör i väg med sommardäck på vinterväglag t ex.
Ööh... Nu är jag yrkesförare och men min erfarenhet så skulle jag vilja påstå att spöregn, dimma, och snöstorm inte är något som gemene trafikant löser speciellt bra, för att inte prata om att följa trafikregler. Min uppfattning om Lidar är att den med ser igenom regn, dimma och snö men att trafikanter chansar på att de ser igenom. När ska t ex gemene man lära sig att mittenfilen på en tre eller flerfilig väg över 70km/h endast är tillåten för omkörning? Omkörning innebär inte att man kör om en buss om 1 minut.
 
Synd... :(

Pystymettä? Hittar inget, varken datum eller plats...

F,låt ämnesflykt... :rodnar
Var inte den 20-22/9? :unsure:
 
Var inte den 20-22/9? :unsure:
Jag är juh sörlänning så det södra hade passat väldans bra i år. :tummenupp
Nu är jag tyvärr upptagen på fredagen den 25:e och båten går 8 på kvällen så jag hinner inte. :huvet
Men med mindre än två Tammer norr om Helsingfors hade det gott att ta sig dit även med snö och fötterna på vägen. Inte för Tammer naturligtvis men för oss som är motorcyklister...

1728587548327.png
Paljon kiitoksia hyvä ystävä! :krama
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top