Framtidens GP-motorcykel??

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
scad.jpg

Riktigt jävla snygg enligt mitt tycke! Var är framtiden?! :tungan
En snabbtitt
Hela artikeln

tycon1 skrev:
2042696 Kanske, men den kan knappast rulla då fälgarna är svetsade till de så kallade "swingarna"...det ser du på framfälgen :tomten

Kolla igen. Fälg och navet är inte åtskilda här. Dvs, tänk dig att navet har en yttering och en innering med lagringar emellan där den yttre är den som roterar medans den inre är fäst till sving/motsv.

Cool båge hursomhelst. Om 10 år vill jag ha en sådan, eldriven.

Coolt, bägge förslagen verkar ha valt den fälg-typen. Tror jag kan gissa varför, sänka tyngdpunkten. Frågan är hur det är med ofjädrad vikt? Lagren måste ju bli aningens större, typ 17 tum...
Sen tror jag inte att vi får se öppna fälgar, det verkar inte så aerodynamiskt? Man vad vet jag, kul projekt i alla fall.

Dom där fälgarna har ju redan använts på ett gäng chopperbyggen, på en var det förjäkligt snyggt löst.
Jag tror att det var Sbarro (stavning) som "uppfann" dom på 70-80 talet någon gång (jag såg dom på en bil först)

Fast låt kromnissarna få behålla dom, jag har svårt att se på vilket sätt dom skulle vara "bättre" för sporthojsbruk...

Fast på en punkt kanske, fatta vilken fetingkätting du kan dra genom hjulen på den du! :tummenupp

Snygg :confused:
Tycker den ser helt åt helvet*.
Hoppas verkligen inte på det.
Men smaken är som baken :arsele

Finns flertalet historier om de där hjulen men en av dem säger i varje fall att Franco Sbarro var den som först fick det hela å fungera på en bil (prototyp), bilen döptes till Osmos.
Hela hjulkonceptet utan nav verkar ha ärvt namnet efter den bilen, finns till å med en fin websida som beskriver det hela mer ingående.

Websidan har en lite annan historia, ingen aning vilken som är sannast.

http://www.osmos-wheel.com/?lang=en

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!